کوههای چهار محال و بختیاری مملو از "کنگر"

شهرکرد ( پانا ) - کوههای چهار محال و بختیاری به واسطه رویش کنگر و سایر گیاهان بهاری پذیرای خانواده ها در این ایام هستند.

کد مطلب: ۱۱۷۶۸۷۱
لینک کوتاه کپی شد
کوههای چهار محال و بختیاری مملو از "کنگر"

این روزها هنگامی که وارد طبیعت می شویم، در دامنه کوه های چهار محال و بختیاری شاهد خانواده هایی هستیم که بیل به دست، به دنبال بوته های «کنگر» میگردند.

هر ساله در این ایام چهار محالی ها به سمت دامنه کوهستانها رفته و مشغول برداشت کنگر می شوند و اعتقاد زیادی به خواص دارویی این گیاه دارند.

نام علمی این گیاه Cirsium vulgareاست و قسمت خوراکی آن انتهای دمبرگ‌های جوان آن است و در برخی منابع برگ تازه آن نیز خوراکی ذکر شده است که در زیر خاک روئیده و سفید می‌شود و ظاهر جذاب و بازار پسندی دارد. در فصل بهار قبل از اینکه برگ‌هایش باز شود، به وسیله مردم محلی جمع‌آوری و در بازار به قیمت مناسبی عرضه می‌شود.

از تمام قسمتهای گیاه کنگر (گل، برگ، ساقه، ریشه) استفاده می‌شود. غذاهای متنوعی با آن پخته و در تهیه ترشی هم از کنگر استفاده می‌شود.

مهمترین ارزش غذایی کنگر مربوط به کالری کم آن است، به علاوه مقدار زیاد فیبر و وجود کربوهیدرات پیچیده ای به نام اینولین سبب می شوند که این سبزی بهاری به حفظ سلامت دستگاه گوارش به خصوص روده ها کمک کند، میزان کم سدیم و بالا بودن پتاسیم موجود در کنگر به علاوه وجود ماده موثر سینارین که نقش آن در کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون به اثبات رسیده در مجموع این سبزی بهاری را به ماده غذایی مناسبی برای پبشگیری یا کنترل بیماری های قلبی عروقی تبدیل کرده است.

مردم چهار محال و بختیاری بیشتر کنگر را به همراه ماست و یاخورشت کنگر همراه برنج مصرف می کنند. البته نباید فراموش کنیم که حفظ منابع طبیعی و محیط زیست وظیفه‌ی همه ماست.

خبرنگار : امیرمهدی شریفی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار