اعتیاد به فضای مجازی و کودکان

دماوند(پانا)- با برنامه‌ریزی صحیح و داشتن هدف می توان از اعتیاد به فضای مجازی جلوگیری کرد و خانواده‌ها برای آگاهی دادن و کنترل فرزندان نقش بسیار مهمی در این خصوص، ایفا می‌کنند.

کد مطلب: ۱۱۷۶۸۳۶
لینک کوتاه کپی شد
اعتیاد به فضای مجازی و کودکان

توران سعیدی دبیر و مشاور آموزش و پرورش دماوند در گفت و گو با پانا گفت: با توجه به شرایط کرونا دانش‌آموزان ناچار به تحصیل از طریق فضای مجازی هستند که این هم مزایا و هم معایبی دارد. به عنوان مثال یکی از مشکلات فضای مجازی، اعتیاد به آن است که یکی از عوامل آن، نداشتن آگاهی دانش‌آموزان، عدم مراقبت والدین، نداشتن هدف و برنامه‌ریزی مشخص می‌تواند باشد؛ که نتیجه اعتیاد به فضای مجازی آسیب‌های روانی، افت تحصیلی، آسیب رفتاری و آسیب جسمانی است.

سعیدی اظهار کرد: برای حل این مشکل راهکارهایی نیز وجود دارد، مانند برگزاری جلسات مشاوره برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها، تولید محصولات فرهنگی و هنری و اجرای فعالیت‌های ورزشی و هنری که اگر این موارد رعایت شود، می‌تواند تا حد زیادی کمک‌کننده باشد و عوامل این پیشگیری‌ها می‌تواند، آگاهی والدین و دانش‌آموزان و داشتن یک هدف و برنامه ریزی مشخص و درست باشد.

کارشناس مشاوره عنوان کرد: فضای مجازی مشکلات دیگری هم دارد. مثلا" تاثیر بر روان فرزندان و یا ورود به سایت‌های ناشناس که همگی از آگاهی کم فرزندان است؛ همین دلیل هر ساله در مدارس گروه‌ها و تیم‌هایی با عنوان یاریگران زندگی بر‌پا شده که اعضای آنان تعدادی از دانش‌آموزان هستند و سعی در کمک به جامعه دارند، آنها در مورد اعتیاد به فضای مجازی یا مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی تحقیق کرده و مردم را آگاه و از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کنند.

دبیر و مشاور آموزش و پرورش دماوند تاکید کرد: لازم به ذکر است که فضای مجازی در کنار معایب، مزیت‌هایی مانند کمک برای تحصیل یا کار مخصوصا در دوران کرونا یا دیدار اقوام به صورت مجازی دارد.

سعیدی گفت: در واقع اگر استفاده از فضای مجازی به درستی انجام شود و مشکلاتی همانند عادت بی‌رویه در آن نباشد و استفاده مفید باشد، مشکلی پیش نخواهد آمد که البته با برنامه‌ریزی و هدف مشخص، می‌شود از اعتیاد به اینترنت جلوگیری کرد. پس خانواده‌ها برای آگاهی‌دادن و کنترل فرزندان نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند.

خبرنگار دانش‌آموز: معصومه خوبانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار