حسینی در دیدار با رئیس دانشگاه فرهنگیان خواستار شد؛

ارائه آموزش‌های تلفیقی فراگیر به تمام دانشجو معلمان

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در دیدار با حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان خواستار ارائه آموزش‌های حوزه تلفیقی فراگیر به تمام دانشجو معلمان شد.

کد مطلب: ۱۱۷۶۸۰۸
لینک کوتاه کپی شد
ارائه آموزش‌های تلفیقی فراگیر به تمام دانشجو معلمان

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست که در محل دانشگاه فرهنگیان برگزار شد اظهار کرد: فراگیری سازی از حدود 20 سال پیش آغاز شده است و رویکرد آموزش‌وپرورش‌های پیشرفته حرکت از سمت تفکیک دانش‌آموزان به سمت تلفیق و فراگیری سازی است.

وی افزود: بیش از 150 هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه در 1700 مدرسه استثنایی و 21 هزار مدرسه عادی پذیرای دانش‌آموزان استثنایی و در قالب طرح تلفیقی فراگیر مشغول به تحصیل هستند.

حسینی با بیان اینکه رشد کمی مدرسه فراگیر بسیار خوب پیش رفته است اما این مدارس از رشد کیفی مناسبی برخوردار نیستند اظهار کرد: مدیران، معلمان، دانش‌آموزان و اولیا شناخت کافی نسبت به دانش‌آموزان استثنایی مشغول به تحصیل در مدارس تلفیقی ندارند و یکی از راه‌های آگاه‌سازی، ارائه آموزش‌های مقوم حوزه تلفیقی فراگیر به تمام دانشجو معلمان است.

معاون وزیر با بیان اینکه امروزه نگاه به تربیت‌معلم استثنایی نگاه چند مهارتی شده است اظهار کرد: علاوه بر سرفصل‌های مصوب آموزشی باید یکسری دروس مکمل از جمله زبان اشاره، خط بریل، آشنایی با اختلال اتیسم، آشنایی با مشکلات ویژه یادگیری و دروس مرتبط با توان‌بخشی نیز در سرفصل آموزشی این دانشجویان گنجانده شود.

وی افزود: شاکله دروس ارائه شده در دانشگاه فرهنگیان، دروس مرتبط با صلاحیت‌های معلمی است و در این میان کارورزی برای دانشجویان به‌ویژه دانشجویان رشته‌های استثنایی بسیار مهم است.

وی گفت: کارورزی مبتنی بر آموزش باید به سمت کارورزی مبتنی بر صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان تغیر جهت دهد و با راه‌اندازی مدارس تجربی در کنار دانشگاه‌های فرهنگیان، دانشجویان می‌توانند کارورزی خود را در این مدارس انجام دهند.

معاون وزیر، آموزش و پرورش استثنایی را مینیاتوری از فعالیت‌های آموزش و پرورش عادی دانست و گفت: آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان استثنایی وظیفه توان‌بخشی این دانش‌آموزان را نیز برعهده دارد و در این میان تربیت نیروهای توان‌بخش ماهر از ضروریات کار است.

وی افزود: 850 نیروی توان‌بخش در آموزش و پرورش استثنایی مشغول به کار هستند و بر اساس وضعیت موجود به‌ازای هر 140 دانش‌آموز یک نیروی توان‌بخش وجود دارد که استاندارد آن 25 دانش‌آموز به یک نیروی توان‌بخش است.

وی گفت: با توجه به اینکه دانشگاه فرهنگیان رشته‌های مرتبط با توان‌بخشی را ندارد می‌توان پس از پذیرش دانشجو معلم در حوزه توان‌بخشی از ظرفیت دانشگاه‌های وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی برای ارائه دروس تخصصی به این دانشجویان استفاده نمود.

جانشین وزیر در طرح هدایت در ادامه با بیان اینکه در عصر کرونا و ارائه آموزش‌ها به‌صورت مجازی 3 میلیون دانش‌آموز به تجهیزات هوشمند آموزشی دسترسی ندارند اظهار کرد: تاکنون با همت خیرین و دستگاه‌های اجرایی بیش از 230 هزار تبلت و وسیله هوشمند آموزشی برای دانش‌آموزان کم‌برخوردار تهیه شده است.

وی افزود: شرکت صنایع آموزشی مسئول تهیه و توزیع تبلت در طرح هدایت است و می‌تواند برای دانشجو معلمانی که نیاز به این تجهیزات دارند با شرایط اقساطی این تجهیزات را تهیه کند.

معاون وزیر یکی از طرح‌های ارزنده را طرح جهاد آموزشی سپاه پاسداران و بسیج دانست و گفت: این طرح با هدف شناسایی بازماندگان از تحصیل و برگرداندن آنها به گردونه آموزش، جلوگیری از افت تحصیلی دانش‌آموزان به‌ویژه در ایام کرونا و تأمین تجهیزات هوشمند آموزشی برای دانش‌آموزان کم برخوردار اجرایی شده است.

وی افزود: طرح جهاد آموزشی با استفاده از ظرفیت مدیران مدارس، معلمان بسیجی شاغل و بازنشسته و دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان به اجرا در خواهد آمد.

حسینی در پایان برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان را یکی از برنامه‌های اصلی سازمان دانست و گفت: از ظرفیت دانشجو معلمان به‌ویژه دانشجو معلمان حوزه استثنایی و روان‌شناسی می‌توان در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان استفاده کرد.

شایان‌ذکر است در این نشست مقرر شد موارد مشترک همکاری بین سازمان آموزش و پرورش استثنایی و دانشگاه فرهنگیان در قالب یک تفاهم‌نامه به امضای طرفین برسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار