علیرضا قربانی از فرهنگیان پیشکسوت آموزش و پرورش

یکی از مهمترین هدف های سازمان دانش آموزی تقویت روحیه نظم و انضباط فردی و گروهی در وجود متربیان است

اصفهان ( پانا) - در کنار آموزش باید کار پرورش هم دنبال شود.

کد مطلب: ۱۱۷۶۷۶۳
لینک کوتاه کپی شد
یکی از مهمترین هدف های سازمان دانش آموزی  تقویت روحیه نظم و انضباط فردی و گروهی در وجود متربیان است

علیرضا قربانی از فرهنگیان پیشکسوت آموزش و پرورش و ازفعالان در سازمان دانش آموزی در گفتگو با پانا گفت: حوزۀ کاری بنده معاونت پرورشی و به صورت تخصصی و بیشتر سال ها در فعالیت های گروهی و اردویی ادارۀ کل آموزش و پرورش استان اصفهان بود. الآن بازنشسته شده ام و افتخار این را دارم که در سازمان دانش آموزی استان اصفهان در کنار بقیۀ همکاران عزیزم گوشه ای از کار و فعالیت های سازمان را دنبال کنم. من در رابطه با سازمان دانش آموزی مطالبم را در سه محور خلاصه خواهم کرد.

قربانی در خصوص جایگاه سازمان دانش آموزی و فلسفلۀ وجودی سازمان گفت: هستۀ اولیه سازمان با مدیریت اداره کل فعالیت های دانش آموزی وزارت آموزش و پرورش و با حضور کارشناس مسئولان چند استان‌ کشور تشکیل شد که در کمیتۀ اولیه این حقیر هم به نمایندگی از استان اصفهان حضور داشتم. اساسنامۀ و آئین‌نامۀ اجرایی سازمان طی جلسات متعددی که برگزار شد نهایتاً در این کمیته تدوین شد و مراحل قانونی خودش را طی کرد. در مجلس شورای اسلامی تحت عنوان «سازمان دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران» مصوب گردید و نهایتاً در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک نهاد غیردولتی زیر نظر آموزش و پرورش مصوب شد و کار خودش را شروع کرد. سازمان دانش‌آموزی با این هدف شروع شد که ما در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران در کنار آموزش های تئوری و نظری که داریم و صرفاً این آموزش‌ها محفوظاتی بیش نیست ، دانش‌آموزان عزیزمان را برای مدیریت آیندۀ کشور تربیت کنیم. در کنار کار آموزش، کار پرورش هم دنبال بشود.

وی افزود: در حوزۀ «پرورش» فعالیت‌ها بسیار گسترده هست و تعاریف متعددی دارد. یکی از فعالیت‌هایی که بسیار تأثیرگذار فعالیت‌های گروهی است که شامل برگزاری اردوهای دانش‌آموزی بازدیدهای دانش‌آموزی، مسابقات فرهنگی-هنری، در حوزۀ معارف، بحث مشاوره و بحث‌های از این قبیل را باید دنبال می‌کردند. بخش فعالیت‌های گروهی به نوعی به سازمان دانش‌آموزی واگذار شد و در سطح استان سازمان اعلام موجودیت کرد در سراسر کشور و نهایتاً کار خودش را شروع کرد و الآن هم دارد کار خود را دنبال می‌کند. سازمان دانش‌آموزی بیشتر در حوزۀ دانش‌های تشکیلاتی و مهارتی دارد کار می‌کند.

قربانی تصریح کرد:ما در سازمان دانش‌آموزی اگر در رابطه با محاسن سازمان که محور دوم صحبت‌های من است بخواهم مطالبی را بگوییم ، کسب مهارت‌های کاربردی برای دانش‌آموزان است که بتوانند در آینده نقش مؤثرتری را ایفا کنند ، نهادینه کردن نظم و انضباط فردی و گروهی در وجود متربیان ، دانش‌آموزان عزیز و افرادی که با سازمان ارتباط برقرار می‎کنند. یک مسئلۀ مهمی و کلیدی است. ما اگر نظم در زندگی و کار گروهی را بتوانیم به مخاطبینمان آموزش داده و در وجودشان نهادینه کنیم ، کار بسیار موثری را انجام داده ایم و این یک ضرورت است که باید دنبال شود. چرا که خیلی از موفقیت ها در آینده شخصی و اجتماعی افراد به استفاده مفید از زمان و نظم در امور بر می گردد. کما اینکه در احادیث و روایات ما در کنار سفارش به تقوا، سفارش به نظم هم شده‌ است.

این باز نشسته فرهنگی ادامه داد: یکی از محاسن بعدی سازمان این هست که مهارت‎‌های زندگی را به خوبی یاد می‌گیرند و در زندگی مشترکی که در آینده دارند، در برخورد با دیگران، آداب معاشرت با افراد بزرگتر و کوچکتر و همچنین نحوۀ ادارۀ زندگی و ادارۀ جامعه به معنای یک زندگی بزرگتر می‌توانند مؤثر و مفید باشند. تمرین مدیریت، یکی از محاسن کار و از اهداف سازمان است. ما در سازمان دانش‌آموزی نزدیک به 60 فعالیت را داریم دنبال می‌‎کنیم. هم در حوزۀ مسئولیت‌ها و مهارت‌های اجتماعی و هم در حوزۀ مهارت‌های زندگی و هم در حوزۀ تشکیلاتی و مهارت‎‌های تشکیلاتی. یکی از کارهای قشنگی که سازمان دانش‌آموزی دارد انجام می‌‌دهد؛ در حوزۀ مجلس دانش‌آموزی است. ما الآن در سطح شهرستان مجلس دانش‌آموزی داریم. و در سطح کلان، در سطح کشورکه عصاره و چکیدۀ مجالس دانش‌آموزی مناطق و شهرستان‌ها هست مجلس دانش‌آموزی کشور را داریم. این‌ها جایگاه‌های برای خودشان دارند و به عنوان یک مجلس رسمی همانند مجلس کشور مصوباتی دارند. ساختاری دارند و خیلی خوب دارند اداره می‌کنند. خب اینها مدیران آیندۀ ما هستند. یعنی در این جایگاه تمرین مدیرت دارد صورت می‌گیرد. و همین دانش‌آموزان عزیزی که در این حوزه‌ها وارد می‌شوند. در آینده می‌توانند مدیران موفقی برای کشور باشند. خب چه هدفی بالاتر از اینکه ما بتوانیم در واقع مدیران موفق و متعهدی را برای آیندۀ کشور تربیت بکنیم. و این از رسالت‌های مهم سازمان دانش‌آموزی است که دارد دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: در حوزۀ کار‌های معرفتی سازمان ورود پیدا کرده است و دانش معرفتی و مهارت‌های معرفتی را برای اعضایی که به عنوان پیشتاز در این تشکیلات حضور می یابند پیش بینی کرده است ، توجه به معارف اسلامی ، مبانی دینی و اعتقادات و نحوه کاربست آن، از کارهایی است که به صورت جدی در سازمان دانش‌آموزی دارد دنبال می‌شود.این از بخشی از محاسنی هست که من به آن‌ها اشاره کردم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار