عملیات رفع خطر، از بام عمارت میرزا خلیل رفیع در رشت آغاز شد

رشت (پانا) - رِئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت از آغاز عملیات مرمت و رفع خطر از بام عمارت میراثی میرزا خلیل رفیع رشت با نظارت اداره کل میراث فرهنگی گیلان خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۷۶۷۲۶
لینک کوتاه کپی شد
عملیات رفع خطر، از بام عمارت میرزا خلیل رفیع در رشت آغاز شد

به گزارش پایگاه دیارمیرزا، میثم حرفت خواه از آغاز عملیات مرمت و رفع خطر از بام عمارت میراثی میرزا خلیل رفیع رشت خبر داد و با اشاره به قدمت یکصدساله عمارت نخستین شهردار رشت گفت: با پیگیری‌های حوزه بازآفرینی این سازمان و دستور شهردار رشت، مرمت این بنای میراثی که در مالکیت شهرداری رشت است با نظارت اداره کل میراث فرهنگی گیلان، در دستور کار قرار گرفته است.

حرفت خواه با بیان اینکه در گام نخست، از بام این عمارت رفع خطر می‌شود، توضیح داد: با توجه به ارسال شرح عملیات شهرداری به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان و اختصاص اعتبار دولتی از طرف آن اداره کل به مبلغ ۱۵۰میلیون تومان، فرایند اخذ پیمانکار توسط آن اداره انجام شده و عصر شنبه (۲۱ فروردین) طی صورتجلسه‌ای عمارت میرزا خلیل که پیش از این در اختیار شورای شهر رشت قرار داشت، تحویل گرفته شده و با حضور نماینده میراث فرهنگی گیلان به شرکت مرمتگر مورد تایید اداره کل میراث فرهنگی تحویل داده شد.

وی اضافه کرد: شرکت پیمانکار یک هفته فرصت دارد تا کارگاه خود را تجهیز کرده و در بازه زمانی چهار ماه از بام عمارت میرزا خلیل رفیع و بخش سرایداری رفع خطر کند.

حرفت خواه ادامه داد: این عملیات شامل؛ تعویض چوب‌های آسیب دیده بام، سفال‌های شکسته و آسیب‌دیده و تعویض نی‌های خیزران پوسیده زیر بام است.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی اضافه کرد: عملیات مرمت جامع این بنا در دستور کار شهرداری رشت قرار دارد و پس از طی مراحل قانونی و تدوین اسناد مناقصه، انجام می‌شود.

گفتنی است، این عمارت در سال ۱۲۸۵ توسط میرزا خلیل رفیع، نخستین شهردار رشت ساخته شد و ۹ سال بعد به سه برادر به‌نام «اخوان» فروخته می‌شود. بعد از مدتی زین العابدین سهم بقیه را خریده و خانه به دخترش عذرا اخوان می‌رسد. سال ۸۱ وراث اخوان خانه را می‌فروشند. عمارت در آستانه تخریب بود که در تاریخ ۱۹/۱۰/۱۳۸۱ به دستور مرتضی شگفت، شهردار وقت خریداری و اواخر همان سال، بازسازی می‌شود. با پایان بازسازی، اواخر سال ۱۳۸۲ این بنا به عنوان ساختمان اداری شورای شهر رشت تغییر کاربری می‌یابد. عمارت میراثی میرزا خلیل رفیع با معماری سبک روسی، به شماره ۲۰۲۷۱ در تاریخ ۲۷/۸/۱۳۸۶ در فهرست بناهای میراثی کشور ثبت شده است. این عمارت با مصوبه شورای شهر رشت قرار است به عنوان خانه موزه مشروطه رشت تغییرکاربری یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار