ملکی خبر داد

ورود اسناد لانه جاسوسی به کتاب‌های درسی

تهران (پانا) - جلسه شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی با هدف بررسی برنامه‌های سال 1400 سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۷۶۶۰۰
لینک کوتاه کپی شد
ورود اسناد لانه جاسوسی به کتاب‌های درسی

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، این جلسه با حضور حسن ملکی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان، معاونین و مدیران کل و به منظور بررسی برنامه های پیشنهادی دفاتر و معاونت های سازمان برای سال 1400 و بحث و تبادل نظر در خصوص این برنامه ها و به صورت صریح و شفاف برگزار شد.

ابتدا ملکی اظهار داشت: باید در مسیر برنامه ریزی ها اولویت بندی داشته باشیم زیرا تمامی موارد ذکر شده در برنامه توسعه مهم هستند بنابراین باید با توجه به محدودیت‌های مختلف زمانی و نیرو، اولویت بندی داشته باشیم. در این راستا، طراحی و تدوین برنامه درسی یکی از این عناوین است که باید مورد توجه قرار گیرد.

تاکید بر تولید بسته های تربیت و یادگیری برای مهر 1401

وی افزود: عنوان دوم اجرا و ارزشیابی است زیرا ما در این عرصه مشکلات بسیاری داریم البته کرونا نیز به عنوان یک امر عرضی در افزایش مشکلات این بخش تاثیرگذار بود اما باید به خاطر بیاوریم که این یکی از وظایف عمده ماست که بر روی آن تاکید وجود دارد. بخش دیگری که من بر آن تاکید دارم، تولید بسته‌های تربیت و یادگیری برای مهر 1401 است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

غنی سازی کتاب های درسی، رمزینه پاسخ سریع و درج معارف انقلاب اسلامی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد: غنی سازی کتاب‌های درسی موجود نیز بخش دیگری است که معتقدم باید به آن توجه کنیم و نباید کتاب‌های درسی موجود را رها کنیم؛ البته رمزینه پاسخ سریع یا (QR CODE) نیز بخشی از آن است اما علاوه بر آن درج معارف انقلاب اسلامی نیز باید مد نظر قرار گیرد و وارد کتاب‌های درسی شود زیرا غنی سازی دارای ابعاد مختلفی است. مسئله ورود اسناد لانه جاسوسی به کتاب‌های ما مصوبه مجلس است و باید در اولویت ما قرار گیرد و در ادامه باید معاونت مربوطه درباره چگونگی آن صحبت کنند.

در ادامه بهنام نیک نژاد مدیر طرح و برنامه که مسئولیت تهیه و بروز رسانی برنامه های سال 1400 با این مدیریت می باشد درباره برنامه های عملیاتی سال جاری، برنامه ریزی و ابعاد آن در بخش‌های مختلف سازمان، توضیح داد و هر کدام از مدیران درباره برنامه‌هایشان توضیح دادند.

نظر ملکی در خصوص برنامه های دفتر فنی و حرفه ای و کاردانش

ملکی نیز به نقد و بررسی این برنامه بخش فنی و حرفه‌ای و کاردانش پرداخت و بیان کرد: برنامه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش با برنامه‌های دفتر نظری یک وجوه اشتراک و افتراق دارند. درست است که هر دو این موارد، مربوط به دفتر تالیف هستند و باید برنامه ریزی درسی و تولید بسته های تربیتی داشته باشند اما یک تفاوت‌هایی نیز در این عرصه وجود دارد به عنوان مثال دفتر نظری در بر گیرنده یک شاخه است اما فنی و حرفه ای و کاردانش دو شاخه است و ما نباید یک الگو برای آن طراحی کنیم، زیرا الگوی برنامه فنی حرفه‌ای با کاردانش متفاوت است.

لزوم ارزشیابی کتب درسی

وی بر لزوم ارزشیابی کتب درسی تاکید کرد و گفت: کتاب‌های درسی، بر اساس شایستگی تالیف، باید ارزشیابی شود. باید به طرح سوالات مهم بپردازیم و بدانیم که آیا برای کاردانش به فرصت‌های آموزشی نیاز داریم یا صرفا به تالیف کتاب بسنده کنیم؟ مسئله اینجاست که کاردانش یک جنبه مهارتی و آموزشی دارد، بنابراین طراحی صرفا کتاب، باعث از بین رفتن این وجهه می‌شود بنابراین باید به این فکر کنیم که در این عرصه بسته تربیت و آموزش به چه معناست؟

در خلال این مباحث علی محبی معاون برنامه ریزی درسی و تولید بسته های تربیت و یادگیری و مهندس محمد علوی تبار معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نیز نظراتشان را در خصوص برنامه های بخش های مختلف، چگونگی اجرا و مزایا و معایب این برنامه ها اعلام کردند و پیشنهاداتی داشتند.

در بخش دیگری از این جلسه، جشنواره های مختلف رشد و ابعاد مختلف آن مورد نقد و بررسی قرار گرفت و اقدامات آتی مطرح شد.

افشار بهمنی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش گفت: ما در بخش فنی و حرفه ای بالغ بر 5 هزار LO برای بخش رمزینه نیاز داریم و پیش بینی ما نیز شهریور ماه است. فکر می کنم که در این بخش نیازمند گروه های موازی هستیم که شما قبلا به آن اشاره کرده بودید.

حسین سوزنچی مدیرکل دفتر تالیف آموزش عمومی و متوسطه نظری نیز بر بزرگی عرصه کار QR CODE تاکید کرد و گفت: در این بخش نیازمند یک تیم نسبتا بزرگ در بخش‌های مختلف هستیم که باید برای آن فاز بندی انجام شود. به نظرم مرحله نخست نیاز سنجی و تعیین یک نقشه کامل و سناریو درست از کار است.

در ادامه بهنام نیک نژاد گفت: در این عرصه نیازمند هستیم که دفاتر تالیف به کار برون سپاری بپردازند و گروه‌های موازی تشکیل شود تا بتوانیم کار را با گستردگی موجود انجام دهیم.

لزوم حرکت در فضایی شفاف

ملکی در جمع بندی مباحث انجام شده این بخش گفت: سازمان پژوهش به واسطه قابلیت‌های کارشناسی صاحب نام است بنابراین ما باید در حفظ این نام کوشا باشیم. نکته دیگر این است که ما باید با جرات پیش برویم و دقیق باشیم البته این به معنای ترسو بودن نیست بنابراین لازم است که در فضایی شفاف به پیش برویم.

در ادامه این جلسه، برنامه‌های سایر بخش‌ها و معاونت‌ها به تفکیک مورد نقد و بررسی قرار گرفت و پیشنهادات کاربردی ثبت شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار