کارشناس پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش پرورش رودهن:

درخشش آموزش و پرورش رودهن در کسب مقام استانی جشنواره تجارب برترتربیتی

رودهن (پانا)- برای داشتن یک زندگی بهتر، با دو اصل خداباوری و خود باوری می‌توان بهره بیشتری از این ابزارها برد و با آسیب کمتری مواجه شد.

کد مطلب: ۱۱۷۶۵۸۱
لینک کوتاه کپی شد
درخشش آموزش و پرورش رودهن در کسب مقام استانی جشنواره تجارب برترتربیتی

سیده‌طیبه حسینی قائم‌مقام کارشناس مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره آموزش پرورش رودهن درگفت و گو با پانا هدف از شرکت خود در جشنواره تجارب برتر تربیتی را ارائه تجربه‌های حاصل از مطالعات و مشاوره‌های متعدد به همکاران در اقصی نقاط کشور عنوان کرد وافزود: چه بسا سایر همکاران با تجربه و دانش خود این تجربه را کامل‌تر کنند.

او موضوع ارائه شده خود به جشنواره تجارب برتر تربیتی را فضای مجازی و استفاده درست برای دانش‌آموزان و هدایت آنان به مقاصد علمی ذکر کرد و گفت: علت انتخاب این موضوع بالا بردن سطح سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان بود.

حسینی بیان کرد: از سال های قبل خود را برای استفاده از آموزش‌های مجازی و جایگزینی این آموزش‌ها با آموزش‌های سنتی آماده می‌کردیم که با شیوع بیماری کرونا تغییر در فرآیند یاددهی و یادگیری با استفاده از ابزارهای دیجیتال و اینترنت سرعت گرفت. دانش‌آموزان ما باید بدانند ابزارهایی مثل اینترنت، لپ تاپ، گوشی‌های هوشمند، تبلت و تمام ابزارهایی که دراختیار آنها هست می‌تواند در امر یادگیری به آنها کمک کند و یادگیری را آسان و به موفقیتشان کمک کند. البته لازمه این امر دانستن و آشنایی با خطرات و آسیب‌های فضای مجازی است و آشنایی با این نکته که چگونه از خود در برابر آسیب‌ها در دنیای پرپیچ و خم مجازی محافظت کنند و به خود مراقبتی و خود کنترلی برسند و بدانند کجاها باید با جرأت نه بگویند.

او تصریح کرد: تجربه به ما نشان داده که بعضی از دانش‌آموزان از ابزارهای آموزش آنلاین به درستی استفاده نمی‌کنند و به جای مغتنم شمردن فرصت‌های درست زندگی، آنچنان غرق در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های اینترنتی می‌شوند که نه تنها از این طریق به پیشرفت نمی‌رسند، بلکه دچار افت تحصیلی و نیز معضل وابستگی و اعتیاد به اینترنت می‌شوند.

او در خصوص معضلات بعدی پیش رو تأکید کرد: دبیران و والدین سطح اطلاعات بالا و نظارت لازم در ارتباط با خود ایمنی نوجوانان و جوانان که چگونه از خود و فرزندان در برابر آسیب‌های فضای مجازی محافظت کنند را ندارند و اگر بخواهند در این زمینه ورود کنند بخاطر عدم اطلاعات لازم با آنها دچار کشمش و اختلاف می‌شوند و روابط بین فردی آنها از بین رفته و احیانا با لجبازی نوجوانان و جوانان مواجه می‌شوند.

حسینی قائم‌مقام اظهار کرد: در تحقیق من جامعه هدف و مورد تجربه دبیرستان دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول در دبیرستان دخترانه تربیت آموزش و پرورش رودهن بودند که در سه حوزه با مشاوره‌های مختلف با دبیران، والدین و دانش ‌آموزان به صورت فردی و گروهی موفق به آموزش‌های لازم در این خصوص به آنها شده‌ایم و توانستیم سطح سواد رسانه‌ای آنها را تا حدودی ارتقا ببخشیم.

او افزود: این آموزش‌‌ها در این حیطه است که والدین بدانند در چه مواردی آسیب هست و کجا نیست و به چه شکلی باید ابزارهای الکترونیک را در اختیار دانش‌آموزان قرار داد و دبیران نیز بدانند چگونه محتواهایی که تولید می‌کنند را در اختیار آنها قرار دهند و نیز نوع نظارت آنها چگونه باشد و همچنین دانش‌آموزان بدانند میزان حضور آنها در فضای مجازی چه مقدار باشد.

کارشناس مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره آموزش پرورش رودهن در خصوص پژوهش ارائه شده به جشنواره بیان کرد: این پژوهش در سطح استان جزء پژوهش‌های برتر شناخته شده که اگر در مرحله کشوری هم مورد توجه داوران جشنواره قرار گیرد سعی‌ می‌کنیم جامعه هدف را گسترده کنیم تا تحلیل‌های درستی در نتایج و داده‌های آماری داشته باشیم.

او خاطرنشان کرد: اگر انسان به توانایی‌ها و احساسات خود شناخت لازم نداشته باشد هر ابزاری می‌تواند برای او و سایرین خطرساز باشد و با پیشرفت علم و تکنولوژی ابزارها کاربردی‌ می‌شوند و می‌توان با استفاده درست از آن به بشریت خدمت کرد و زندگی بهتری را برای خود و سایرین رقم بزنیم، پس اگر بخواهیم زندگی بهتری داشته باشیم با دو اصل خداباوری و خود باوری می‌توان بهره بیشتری از این ابزارها برد و با آسیب کمتری مواجه شد.

خبرنگار دانش‌آموز: کوثرشهرباف

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار