سعید معدنی*

اعمال محدودیت‌ها با اجماع عمومی

باید برای مقابله با شیوع گسترده و با سرعت کرونای انگلیسی که بیشتر شهرهای کشور را قرمز کرده سه محور اساسی در نظر گرفت، نخست تصمیمات مسئولان، سپس حضور مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در نهایت بررسی پیچیدگی‌های این ویروس هزار چهره.

کد مطلب: ۱۱۷۶۳۴۵
لینک کوتاه کپی شد

در ارتباط با تصمیم‌گیری مسئولان، مردم به گونه‌ای دچار سردرگمی شده‌اند، به عنوان مثال برخی سؤال می‌کنند که وقتی مسافرت با ماشین شخصی ممنوع می‌شود، چرا با اتوبوس، قطار و هواپیما همچنان سفرها برقرار هستند؟ آیا بهتر نیست با ماشین شخصی به مسافرت برویم و این کار ایمن‌تر نیست؟ چراکه وسایل نقلیه عمومی می‌توانند خطرسازتر باشند. سؤال دیگر مردم این است که چرا در ساعات پایانی شب باید جریمه شوند، در حالی که می‌بینیم به دلیل همین اعمال محدودیت‌های شبانه، در ساعات عصر هنگام و غروب پیک شلوغی ایجاد می‌شود. البته سیاست‌ها هم به گونه‌ای است که اقتصاد کشور هم باید بچرخد.

در شرایط کرونا، اقتصاد کشور کم رمق یا فلج شده، چرخه شبکه حمل و نقل، توزیع آذوقه و کشاورزی باید بچرخد و در عین حال دولتمردان نمی‌توانند به این دلایل گفته شده، بیش از این اعمال محدودیت کنند.

از سویی دیگر، در سال گذشته مردم اندوخته‌ای داشتند و توانستند در قرنطینه باقی بمانند، اما امسال شاید اقتصاد ضعیف خانواده‌ها اجازه ندهد که مردم در خانه مانده و قرنطینه شوند، به همین خاطر ما با یک نگرانی مواجه هستیم و می‌بینیم اعمال محدودیت‌ها نمی‌تواند در جامعه به صورت کامل اجرا شود، این در حالی است که برخی از مردم تصور می‌کنند این بیماری برای استعمار و استثمار ساخته شده و عوام هم چنین نظریه‌هایی را بیشتر می‌پسندند و قبول می‌کنند و فکر می‌کنند که شیوع بیماری ساخته و پرداخته امپریالیسم جهانی است تا جایی که عده‌ای از مردم هم درخصوص رعایت پروتکل‌ها بی تفاوت شده‌اند.

برخی هم تصور می‌کنند از طریق لمس کردن سطوح و اشیاء بیماری انتقال نمی‌یابد و پروتکل‌ها را به صورت کامل رعایت نمی‌کنند. مسائل اقتصادی، اجتماعی و در عین حال اطلاعات متناقض، برخی از مردم را بی خیال کرده است.
بیماری کرونا پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و مسیرش را عوض کرده و البته کرونای انگلیسی متفاوت‌تر و شدیدتر خود را نشان داده و این مسأله در گسترش بیماری نقش زیادی دارد.
اگر بخواهیم در مسیر پیش رو موفق باشیم، در وهله نخست باید وحدت نظر بین مسئولان وجود داشته باشد و شیوه‌های صحبت کردن با مردم باید رویه یکسانی داشته باشد، درخصوص مسائل اقتصادی هم، دولتمردان باید یک روش اورژانسی را در پیش بگیرند. امروز شاهد هستیم که شوکی به همه جامعه وارد شده است، به اعتقاد من باید بیشتر از متخصصان استفاده شود و جنبه علمی و نگاه علمی پزشکان و دانشمندان به مردم گفته شود، آگاهی‌رسانی‌های تخصصی و علمی و اشراف کامل به پیچیدگی این بیماری و علل افزایش شیوع آن، سبب می‌شود تا مردم هم پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی را بیش از پیش اعمال کنند تا در نهایت بتوانیم از این بیماری در زمان کوتاه‌تری عبور کنیم.

*جامعه‌شناس

منبع: ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار