گرامی‌داشت سالگرد شهادت مرتضی آوینی، سید شهیدان اهل قلم

جوادآباد (پانا)- بیستم فروردین ماه سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی، سید شهیدان اهل قلم است، او با مستندهایی به یاد ماندنی از دفاع مقدس و روایت فتح نگاهی آسمانی به جبهه‌های جنگ داشت هنرمندی متعهد با آرمان های دینی بود که همیشه در یادها می‌ماند.

کد مطلب: ۱۱۷۶۳۴۳
لینک کوتاه کپی شد
گرامی‌داشت سالگرد شهادت مرتضی آوینی، سید شهیدان اهل قلم

بیستم فروردین 1372 یادآور عروج سید شهیدان اهل قلم و هنرمند فرزانه، سید مرتضی آوینی؛ نویسنده‌ی توانا، راوی با صفای روایت فتح، سردبیر مجله‌ی ادبی و هنری سوره و مسئول واحد تلویزیونی حوزه‌ی هنری است.

شهید آوینی که همراه یک گروه فیلمبرداری جهت ساخت مجموعه‌ی جدیدی از روایت فتح به یکی از مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس، عزیمت کرده بود، در حین بررسی منطقه و تحقیق پیرامون هشت سال دفاع مقدس به همراه مهندس محمد سعید یزدانپرست با مین برخورد کرد و به شهادت رسید.

پس از شهادت این بزرگوار، مقام معظم رهبری از ایشان به عنوان «سید شهیدان اهل قلم» تجلیل کردند.

سالروز شهادت هنرمند متعهد انقلاب اسلامی و دلسوخته‌ی جبهه‌های حق علیه باطل و بیانگر حقایق و رشادت‌ها و شجاعت‌های رزمندگان اسلام، بنا به پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی به مقام معظم رهبری، روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شد.

ویژگی اساسی که موجب شد مرحوم شهید آوینی به سلک و سیره بقیه شهدا و انسان‌های ماندگار، ماندگار بشود، هنری زندگی ‌کردن او بود.

آوینی چند ویژگی داشت، ویژگی اولش جلوتر از زمان بودن است یعنی آینده‌نگری داشته باشیم و اگر قرآنی‌تر بخواهیم حرف بزنیم، عاقبت‌نگری داشته باشیم(ان العاقبه للمتقین).ویژگی دوم، ویژگی مهم شناخت غرب است؛ علف‌های هرز را می‌شناخت، تشخیص می‌داد و کنار میزد، در عصر آوینی معنایش غرب‌شناسی بود امروز کنار غرب‌شناسی شناخت نحله‌های دیگر هم مرسوم است.

ویژگی سومش هم ولایتمداری بود، شناختش نسبت به امام زمان خودش، ولی‌عصر خودش بود؛ هم نسبت به امام عصر و هم نسبت به نایب او، توجه ویژه‌ای داشت.

سرانجام آوینی روز بیستم فروردین ۱۳۷۲ در منطقه فکه در حال بررسی موقعیت فیلم‌مستند شهری در آسمان، به همراه محمد سعید یزدان‌پرست با مین برخورد کرد و بر اثر اصابت ترکش مین باقی‌مانده از جنگ ایران و عراق به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

خبرنگار دانش‌‌آموز: زهراشرفی‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار