کسبه یزد در گفت و گو با پانا در خصوص تعطیل نشدن اصناف با وجود وضعیت قرمز کرونا:

وضع کرونا در یزد قرمز؛ بازار همچنان پرتردد

یزد( پانا)- با وجود تاکید ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا مبنی بر تعطیلی مشاغل 2،3 و 4 در تمامی شهرهای قرمز کشور، متاسفانه ستاد استانی مقابله با کرونای یزد مصوبه کشوری را اجرایی نمی کند و همچنان به بازگشایی صنوف اعتقاد دارد و تنها تعطیلی پنجاه درصدی در ادارات دولتی اعمال می شود.

کد مطلب: ۱۱۷۶۳۲۸
لینک کوتاه کپی شد
وضع کرونا در یزد قرمز؛ بازار همچنان پرتردد

آزاد گذاشتن تردد و دید و بازدید در تعطیلات نوروزی باعث شد تا وضعیت استان یزد دوباره قرمز شده و اصناف را به تعطیلی بکشاند. با قرمز شدن شرایط کرونایی در یزد، ممنوعیت فعالیت مشاغل گروه‌های مختلف اعمال شده، ولی متاسفانه با وجود اینکه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا مبنا را بر تعطیلی اصناف گروه های 2، 3 و 4 قرار داده ولی استانداری یزد در جلسه استانی ستاد مقابله با کرونا مقرر کرده صنوف تا ساعت ۱۴ به فعالیت خود ادامه دهند، گویا کرونا و شیوع گسترده آن، آن هم از نوع انگلیسی، تابع ساعت است و قبل از ساعت ۱۴ منتقل نمی شود!

در واقع اصناف، تاوان تصمیمات اشتباه ستاد ملی کرونا را می‌دهند. آزاد گذاشتن تردد و دید و بازدید در تعطیلات نوروزی و به ویژه در پایان آن(روز طبیعت) باعث شد تا این وضعیت به‌وجود بیاید و موج چهارم کرونا دیوانه وار گلوی هموطنان و همشهریان عزیزمان را بفشارد و فقط می بایست اصناف تاوان این تصمیم غلط مدیریتی را در این شرایط بد اقتصادی بدهند و کارمندان با یک سوم نیرو در محل کارشان حاضر شوند.

این درحالی است که اصناف علاوه بر اینکه کرونا روحیه خود و خانواده آنها را تحت تاثیر قرار داده در یک سال گذشته رکود بر فضای کسب و کار آنان هم حاکم بوده، اگر چه دولت وعده‌هایی مبنی بر اعطای تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی به آنها داده بود که متاسفانه این وعده‌ها کاملا عملیاتی نشدند و تسهیلات اندکی که اعطا شده، جوابگوی ضرر و زیان اصناف نبوده است.

صنوف مختلف که ضعیف‌ترین بخش اقتصاد کشور هستند باید تاوان بدهند و پس از پشت‌سر گذاشتن یک‌سال سخت، باید بار دیگر این سختی را برای سال دوم تکرار کنند و این بسیار دشوار است.

با این حال اصناف مطیع قانون بوده و حاضرند به‌خاطر سلامت و جان مردم، واحد‌های صنفی را تعطیل کنند تا بتوان سریع‌تر این شرایط را بهبود بخشید.

طبق گزارش میدانی پانا که جمعه شب، نوزدهم فروردین ماه از چند صنف مختلف گرفته شد تمام کسبه معتقد بر این بودند که تعطیلی اصناف یا به صورت روزانه باشد و یا اصلا نباشد، آن هم با همکاری و همراهی بانکها و بالاتفاق معتقد بودند مغازه شان در روز چه 8 ساعت باز باشد چه 5 ساعت، برای کرونا و پیشگیری از آن هیچ تاثیری نداشته و ندارد. آنها می گفتند تعطیلی چند روزه پشت سر هم آن هم با تدبیری که اصناف پس از تعطیلی به تفرجگاه ها و یا روستاهای اطراف نروند بهتر از آن است که ساعت کار اصناف را کاهش دهند.

یکی از آنها تاکید کرد:« امیدوارم مردم و مسوولان تلاش کنند تا هرچه زودتر رنگ شهر‌ جهانی یزد تغییر کند تا دوباره شاهد بازگشایی کامل مغازه هاو ... باشیم.»

یکی از کسبه در پاسخ به پانا که آیا بابت این تعطیلی‌ها حمایتی از آنها شده یا خیر، بیان کرد: «با شیوع ویروس کرونا دچار خسارت غیرقابل جبرانی شده‌ایم و تا به‌حال در سال جدید هیچ حمایتی از صنوف در نظر گرفته نشده است. در سال گذشته نیز به‌صورت بسیار محدود حمایت‌هایی انجام شد که امیدواریم در سال جدید این حمایت‌ها تقویت شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار