چشالو و خواص شگفت انگیز آن

تهران (پانا) - چشالو نوعی میوه است که از گیاهی به اسم Dimocarpus longan به وجود می‌آید. این گیاه بومی کشورهایی مانند هند و سریلانکا می‌باشد.

کد مطلب: ۱۱۷۶۳۲۳
لینک کوتاه کپی شد
چشالو و خواص شگفت انگیز آن

میوه چشالو

چشالو به نظر شبیه نوعی توت یا انگور است و مزه ملایم آبکی و شیرین می دهد. چشالو در گروه بزرگتر از فندق‌ها طبقه‌بندی می شود، که از دیگر میوه های عجیب و غریب مانند لیچی، آکای، لیمو نمکی و گوارانا تشکیل شده است. معمولاً میوه چشم اژدها نامیده می شود زیرا گوشته میوه با رنگ سفید با دانه سیاه درست در وسط قرار دارد.

با رسیدن میوه، لایه بیرونی پوست به یک پوسته سخت شده تبدیل می شود، به طوری که هنگام برداشت محصول می توان میوه را به راحتی از پوسته رها کرد. قبل از خوردن قسمت داخلی میوه، باید دانه جدا شود، اما روغن های اساسی این دانه ها اغلب برای اهداف دارویی استفاده می شوند. این میوه تازه اخیرا به سایر نقاط جهان معرفی شده است و اکنون در حال تجدید حیات دیگری در محبوبیت به عنوان یک غذای بهداشتی است.

چشالو بومی آسیای جنوبی است که برای نسل های مختلف کشت و برداشت می شده است و اولین استفاده از ثبت شده از آن در واقع بیش از ۲۰۰۰ سال پیش بوده است. این میوه نه تنها به عنوان یک جزء مهم آشپزی، بلکه به دلیل داشتن ماده مغذی منحصر به فرد، در پزشکی سنتی آسیا نیز یک ابزار محبوب است.

میوه چشالو(Longan) از جمله میوه‌های کم کالری است به طوری که مصرف هر عدد از آنها کمتر از ۲۰ واحد کالری ایجاد می‌کند. کارشناسان تغذیه باور دارند که در این میوه خوشمزه خواص و ترکیابت فوق العاده‌ای وجود دارد که از میان مهم‌ترین آنها می‌توان به مواردی مانند پتاسیم، ویتامین C، مس، منیزیم، فسفر، منگنز و ویتامین‌های متعدد B، از جمله اسید فولیک اشاره کرد. دانشمندان فرانسوی نیز ثابت کرده‌اند که این میوه همچنین دارای پلی فنول‌های آنتی اکسیدانی خاص مانند کوریلاژین، اسید گالیک و اسید ellagic است که می‌تواند سلامت کلی بدن را افزایش دهد.

تقویت سلامت پوست

یکی از مهم‌ترین خواص این میوه که باعث می‌شود افراد زیادی از آن مصرف کنند، تقویت سلامت پوست می‌باشد. همان طور که در بالا اشاره شد در این میوه مقادیر قابل توجه‌ای از ویتامین C وجود دارد. یکی از مهم‌ترین خواص این ویتامین در بدن ساخت کلاژن می‌باشد. دانشمندان باور دارند که کلاژن باعث ایجاد خاصیت کشسانی در پوست می‌شود. این موضوع می‌تواند به شما در مقابله با مشکلات رایجی مانند پیری زودرس، چین و چروک و لکه‌های سن کمک کند. علاوه بر این، خواص آنتی اکسیدانی این میوه نیز قادر هستند آسیب‌های وارد شده به سلول‌های پوست توسط رادیکال‌های آزاد را تا حد زیادی خنثی کنند.

میوه چشالو و افزایش میل جنسی

در بسیاری از نسخه‌های باستانی سانسکریت که از هند به دست آمده، به این خاصیت چشالو اشاره شده است. دانشمندان تحقیقاتی را به صورت اختصاصی در مورد این موضوع کلید زدند که نتایج آنها نشان می‌دهد خوردن این میوه در ترشح برخی از هورمون‌ها تأثیر دارد. از جمله این هورمون‌ها می‌توان به استروژن، تستوسترون و پروژسترون اشاره کرد. از این هورمون‌ها به عنوان تحریک کننده‌های جنسی یاد می‌شود. بیش از ۱۵ درصد آقایان و ۲۵ درصد خانم‌ها دچار سردی جنسی هستند. مصرف این میوه می‌تواند یک روش آسان و بدون خطر برای افزایش میل جنسی در آنها محسوب شود.

میوه چشالو و مبارزه با اضطراب

هندی‌ها از چشالو خشک شده برای کاهش اضطراب استفاده می‌کنند چرا که در این میوه ترکیبات آرامش بخش فراوانی وجود دارد. در سال ۲۰۱۴ تحقیقات توسط مجله بهداشت عمومی نیویورک چاپ شد که نشان می‌داد مصرف این میوه قادر است سطح کورتیزول را در بدن کم کند. امروزه می دانیم که کورتیزول یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد استرس و اضطراب محسوب می‌شود. به همین دلیل می‌توان از جوشانده‌های این میوه برای درمان بی خوابی استفاده کرد. متأسفانه آمارها حاکی از این است که از هر ۱۰ نفر، ۳ نفر به بی خوابی و یا سایر مشکلات مربوط به خواب مبتلا هستند.

کمک به فرایند کاهش وزن

مصرف این میوه می‌تواند یک روش ساده و خوشمزه برای کاهش وزن باشد. همان طور که در بالا نیز اشاره شد در هر یک از این میوه چیزی کمتر از ۲۰ کالری وجود دارد که بسیار کم محسوب می‌شود. به همین دلیل شما می‌توانید بدون ترس از افزایش وزن از این میوه‌ها مصرف کنید. مهم‌تر از این، تحقیقات دو مرحله‌ای که توسط محققین سوئدی انجام شده نشان می‌دهد که ترکیبات این میوه می‌توانند به کاهش ترشح هورمون گرلین کمک کنند. گرلین به عنوان هورمون گرسنگی در بدن شناخته می‌شود.

تقویت حواس شناختی

آنتی اکسیدان‌هایی که در این میوه وجود دارند قادر هستند شما را از شر آسیب‌های اکسیداتیو رادیکال‌های آزاد که به سلول‌های مغزی وارد می‌شوند، در امان نگه دارند. علاوه بر این، این آنتی اکسیدان‌ها یک راهکار عالی برای مقابله با پلاک‌ها نیز به شمار می‌روند. این موضوع می‌تواند به صورت موثری به بهبود حواس شناختی در شما منجر شود. بسیاری باور دارند که مصرف این میوه می‌تواند شما را در برابر بیماری‌های عصبی رایجی مانند آلزایمر، زوال عقل و پارکینسون یاری کنند. متأسفانه امروزه بیش از ۲۵ درصد سالمندان به چنین بیماری‌هایی مبتلا می‌شوند.

میوه چشالو و بهبود کاهش وزن

به دلیل مقدار کم کالری موجود در چشالو، در کاهش وزن بسیار مؤثر است. تراکم مواد مغذی می تواند به سرکوب اشتها کمک کند، با وجود اینکه می توانید بسیاری از این میوه ها را که می خواهید میل کنید، هیچ ترس واقعی از به خطر انداختن در مورد کالری دریافتی خود نداشته باشید.

انرژی را افزایش می دهد

در طب سنتی چینی اعتقاد بر این بود که چشالو می تواند به تعادل کی (Qi) کمک کند، که می تواند باعث افزایش سطح انرژی، جلوگیری از بیماری مزمن، کاهش سرگیجه و تقویت سوخت و ساز شود. میلیون ها گزارش روایی از چین، پتانسیل تقویت انرژی این میوه را تأیید می کنند.

فشار خون را کنترل می کند

پتاسیم، که به مقدار زیادی در چشالو وجود دارد، با کاهش فشار خون ارتباط مستقیم دارد. این ماده معدنی یک گشادکننده عروق است، به این معنی که می تواند تنش در رگ های خونی و شریان های شما را آزاد کند، که در نهایت می تواند از سیستم قلبی و عروقی محافظت کرده و خطر ابتلا به تصلب شرایین، سکته قلبی و سکته های مغزی شما را کاهش دهد.

میوه چشالو و محافظت از اعصاب

تحقیقات نشان داده است که چشالو می تواند به تعادل الکترولیتها در بدن کمک کند و این به نوبه خود می تواند به بهبود عملکرد سیستم عصبی کمک کند. سیگنالهای الکتریکی لازم برای هر عمل در بدن باید از الکترولیتها عبور کنند، بنابراین این میوه می تواند به عملکرد کلی و حتی حرکت عضلات کمک کند.

منبع: طبنا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار