در گفتگو با پانا مطرح شد:

هوش هیجانی و راه‌های تقویت آن در کودکان

شهرری(پانا)- یکی از مهم‌ترین انواع هوش که نقش بسیار مهمی در پیشرفت و آینده موفق کودک دارد هوش هیجانی است. به توانایی فرد در درک و شناخت احساسات خود و اطرافیان و کنترل این احساسات هوش هیجانی گفته می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۷۶۳۲۰
لینک کوتاه کپی شد
هوش هیجانی و راه‌های تقویت آن در کودکان

افرادی که توانایی شناخت این احساسات و مهارت سازگاری با محیط و اطرافیان را دارند از هوش هیجانی بالاتری برخوردار هستند.

دکتر سپیده کوشکی در رابطه با هوش هیجانی و راه‌های تقویت این مهارت در کودکان در گفتگو با پانا گفت: برای افزایش هوش هیجانی در کودکان راه‌های گوناگونی وجود دارد. در ابتدا لازم است که هیجانات کودک را شناسایی کنیم و اولین قدم در بالا بردن هوش هیجانی، شناخت هیجانات مختلف است؛ صحبت کردن از طریق روش‌های صحیح مکالمه با کودک، فرصت شناخت و درک بهتری از هیجانات مختلف را می‌دهد. وقتی کودک درباره احساسات خود با شما صحبت می‌کند به خوبی به او گوش دهید و به دنبال سرکوب یا اصلاح نباشید. این امر باعث خودآگاهی کودک و کنار آمدن او با احساسات خود می‌شود.

اولین قدم در بالا بردن هوش هیجانی، شناخت هیجانات مختلف است؛ صحبت کردن از طریق روش‌های صحیح مکالمه با کودک، فرصت شناخت و درک بهتری از هیجانات مختلف را می‌دهد

روانشناس کودک و کارشناس رفتار‌درمانی، پذیرش و همدلی والدین را دو رکن اصلی در تقویت هوش هیجانی کودکان عنوان کرد و افزود: همدلی از سوی والدین دو رکن اصلی در افزایش هوش هیجانی کودک است. زمانی که کودک از اتفاقی ناراحت است، والدین به جای تحقیر یا نادیده‌گرفتن این مسئله، بهتر است که با او همدردی کنند و به این صورت کودک احساس می‌کند که کسانی وجود دارند که او را درک می‌کنند و در نتیجه با حس بد درونش کنار می‌آید و آن را می‌پذیرد.

کوشکی با اشاره به اهمیت آموزش حل مسئله برای کودکان، گفت: والدین باید به کودکان یاد دهند تا راه حل مناسب را در مواجهه با هیجانات مختلف و مشکلاتش پیدا کند. لازم است به او کمک شود تا مشکلش را خود حل کند و هیچ راه‌حلی را به او تحمیل نکنند. درک شدن از سوی والدین به او این قدرت را می‌دهد تا خود راه‌حل و واکنش مناسب را پیدا کند.

لازم است به او کمک شود تا مشکلش را خود حل کند و هیچ راه‌حلی را به او تحمیل نکنند

او در ادامه از اهمیت تقویت مهارت تصمیم‌گیری سخن گفت و اظهار کرد: لازم است به فرزندان اجازه دهیم که تصمیم‌گیری را تمرین کنند؛ فراهم کردن فرصت‌های تصمیم‌گیری برای کودکان می‌تواند حس مسئولیت‌پذیری و مهارت‌های تصمیم‌گیری مناسب را در آنها تقویت کند.

اینکه تصمیم متعلق به خود آنها است نیز بسیار برای آنها حائز اهمیت است؛ علاقه نشان دادن به انتخاب‌های آنها، برایشان روحیه‌بخش است، چون می‌بینند که والدین به تصمیم‌های آنها اهمیت می‌دهند.

خبرنگار: سمیه نیک‌فکر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار