وزیر آموزش و پرورش:

آموزش و پرورش، بزرگترین و گسترده ترین نهاد کشور است

یزد (پانا) - وزیر آموزش و پرورش عصر امروز 17 فروردین ماه در نشست شورای آموزش وپرزرش استان یزد گفت متاسفانه تمام بخش‌های اقتصادی اجتماعی کشور، فاصله بین نیروهای تحصیل کرده با نیروی مورد نیاز بازار کار وجود دارد، رفع این فاصله را نیازمند توسعه آموزشهای مهارتی دانست.

کد مطلب: ۱۱۷۵۶۵۹
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش، بزرگترین و گسترده ترین نهاد کشور است

«محسن حاجی میرزایی» در نشست شورای آموزش و پرورش استان یزد در مورد محتوا درسی و فاصله بین تحصیلکرده‌ها با مهارتهای مورد نیاز بازار کار، اظهار کرد: آموزش و پرورش، بزرگترین و گسترده ترین نهاد کشور است و بیشترین سطح تماس مستمر حاکمیت با مردم نیز مربوط به آموزش و پرورش است و حتی 40 درصد از کارکنان دولت را به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر این که هدف آموزش و پرورش آماده کردن انسانها برای زندگی کردن است نه اماده کردن دانش اموزان برای ورود به دانشگاه، گفت: متاسفانه تمام بخش‌های اقتصادی اجتماعی کشور، فاصله بین نیروهای تحصیل کرده با نیروی مورد نیاز بازار کار وجود دارد، رفع این فاصله را نیازمند توسعه آموزشهای مهارتی دانست.

وی خاطرنشان کرد: استان یزد در بسیاری از شاخص‌های آموزشی از متوسط کشوری بالاتر است و هرچند در حوزه فنی و حرفه‌ای نیز دو درصد از متوسط کشوری جلوتر است ولی بازهم 13 درصد عقب است و در مجموع یزد در بخش کار و دانش جزو استان‌های ضعیف است.

حاجی میرازیی عنوان کرد: باید تب این که موفقیت افراد با کنکور ارزیابی می شود با کمک مسئولان استان برطرف شود و دغدغه کنکور تنها مختص 20 تا 30 درصد افراد باشد و مابقی برای تشکیل زندگی مطلوب در جامعه در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای وارد شوند.

وی در مورد مطالبات فرهنگیان استان یزد و سئوالات مطرح شده در این نشست نیز گفت: در خصوص درمانگاه و کلینیک فرهنگیان همراهی خواهیم کرد و در مورد باشگاه فرهنگیان نیز بررسی‌های لازم را صورت خواهیم داد تا این دو کار طی ماه های آینده به اتمام برسد.

وی سازمان بازنشستگی را مسئول حقوق بازنشستگان خواند و گفت: با این حال نظر به این که 40 درصد بازنشستگان کشور را فرهنگیان تشکیل می دهند، پیگیر شرایط مناسب تر برای آنها هستیم.

حاجی میرزایی با بیان این که کمبود تجهیزات مدارس را طبق استانداردها تامین می‌کنیم، گفت: سهم خیرین قابل افزایش توسط وزارت نیست ولی از طرفی استان یزد نیز جزو بهترین استانها به لحاظ سرانه اموزشی است، در حالی که متوسط کشوری 5 مترمربع است و استان یزد با هشت مترمربع بیش تز از سرانه متوسط کشور است، هرچند شاید توزیع عادلانه فضاهای آموزشی در استان را نداشته باشیم.

«محمدعلی طالبی» استاندار یزد و رئیس شورای آموزش و پرورش استان نیز در این نشست خاظرنشان کرد: خوشبختانه ظرفیت‌های بالای در زمینه هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف استان وجود دارد که در کنار توجه و اهتمام خانواده‌ها نسبت به تعلیم و تربیت فرزندانشان، باعث شده تا اقدامات خوبی را در این زمینه شاهد باشیم.

وی با اشاره به این که 26 سال صدرنشینی در کنکور سراسری دانش اموزان استان باعث شده تا گفتمان آموزش و پرورش در تمام استان به خوبی فراگیر شود، گفت: البته آسیبهایی نیز در زمینه کنکورزدگی را در استان شاهد هستیم ولی همین موضوع توجه خوبی را در حوزه آموزش استان به خود جلب کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد که سهم اعتبارات خیری استان یزد افزایش یابد تا دو برابر مشارکت خیرین از اعتبارات دولتی برخوردار شود.

طالبی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در استان مطرح می شود، بحث کمبود نیروهای خدماتی است که در شهرستانهای مختلف با آن مواجه‌ایم و برای حفظ ابنیه مدارس در این باره دچار مشکل هستیم.

استاندار همچنین عنوان کرد: زمین‌هایی در طرحهای تفضیلی شهری با کاربری آموزش داریم ولی به دلیل نبود اعتبارات لازم دچار تغییر کاربری و خارج شدن از دسترس آموزش و پرورش هستیم در حالی که بعدها به دلیل نداشتن زمین بعضاً کمکهای خیرین را از دست می دهیم.

استاندار در این خصوص گفت: استان یزد الان در نرخ بیکاری جزو استانهای دارای نرخ بالای بیکاری فارغ التحصیلان است ولی از طرفی در تعداد زیادی از شهرستانهای یزد با مشکل فقدان نیروی کار برای اشتغال در واحدهای صنعتی و خدماتی مواجه هستیم و نوعی پارادوکس ایجاد کرده است که لازم است که خلاقیت و مهارت آموزی در محتواهای آموزشی موردتوجه بیشتری قرار گیرد.

طالبی همچنین در پایان گفت: امیدواریم تا چند ماه آینده شاهد اتقاقات خوبی در زمینه کلینیگ فرهنگیان استان و افتتاح هتل فرهنگیان در استان باشیم و در همین دولت مورد بهره برداری قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار