بهار تا بهار با منحوس ترین ویروس قرن؛

در بحران کرونا، تامین داروی بیماران صعب العلاج هم در همدان دشوار شده است

همدان (پانا) - ورق زدن تقویم ۳۶۶ صفحه ای  99 و رسیدن به 1400 یعنی تصمیمات بدون حساب و کتاب که سبب شد امسال خیلی از استان‌های گردشگر پذیر ما نه تنها مسافر پذیرشوند، بلکه کانونی شوند تا پس از چند ماه دوباره آمار مرگ های کرونایی را در کشور سه رقمی کنند.

کد مطلب: ۱۱۷۵۲۵۵
لینک کوتاه کپی شد
در بحران کرونا، تامین داروی بیماران صعب العلاج هم در همدان دشوار شده است

با این حال کووید ۱۹ ویروس منحوس قرن، کرونا یا هر نام دیگری که به آن می‌دهند با خود تازگی هایی هم برای تحول و خروج از کلیشه داشت. همین که بنا بر ضرورت و به حکم رعایت دستورالعمل ها مراسمات تجمل گرایانه عزا و عروسی کمرنگ شد، همین که فرهنگ در خانه ماندن و گذران اوقات تجمع خانواده بار دیگر باب شد و با اینکه به رسم همدلی همسفره شدن افرادی که لقمه نان بیشتری داشتند و آنانی که هشتشان را در گروی نه بود، درسی از کرونا بود اما تجربه ای بود که از دل بحرانی مرگبار بیرون آمد.

از طرفی با آمدن و شیوع این بیماری تغییرات چه خوب و چه بد در همه ابعاد و گستره زندگی خود را نشان داد از مدارس و دانشگاه ها گرفته تا مراکز درمانی، همه را دستخوش تغییر کرد.

بر همین اساس می‌توان ادعا کرد وضعیت دانش‌آموزانی که به دلیل شیوع بیماری کرونا و نداشتن حتی گوشی یا تبلت هوشمند، مجبور به ترک تحصیل شده‌اند از مهمترین دغدغه‌های حوزه آموزش است که به نظر می‌رسد باید برای آن فکر چاره‌ای در سال ۱۴۰۰کرد.

متاسفانه در همه‌گیری کرونا در استان ما به دلایل مختلفی از محرومیت برخی مناطق در دریافت سیگنال‌های اینترنتی، فقر اقتصادی و فرهنگی خانواده ها تا ناآشنایی با فضای مجازی و ترک تحصیل را به دنبال داشت که از پایان سال ۹۸ و با آغاز سال تحصیلی ۹۹ - ۱۴۰۰ و محدود شدن دسترسی صدها نفر از دانش آموزان به اینترنت، هر روز بر آمار انصراف از تحصیل افزوده شده است.

این در حالی است که در همین شرایط بسیاری از معلمان بصورت خودجوش به آموزش حضوری فردی برای برخی از این دانش‌آموزان اقدام کرده‌اند. اما آیا این روش که مسکنی کوتاه مدت و با جامعه آماری یک از هزاران نفر است می‌‌تواند مقابل این محرومیت پیش آمده مقاومت کند؟

قطع به یقین در کنار ستایش، همدلی و همراهی ها در بخش آموزش، چه در بخش مدارس و چه مراکز آموزش عالی آموزشی باید گفت پیش از مواجه شدن با بحران لازم است تا زیرساخت‌ها برای برنامه‌های جایگزین مورد توجه قرار گیرد.

بر همین اساس اینترنت و پهنای باند آن یکی از دغدغه ها و چالش هایی است که در سال جدید مسئولان ارشد استان برای آن و رساندن به دورترین نقاط روستایی همدان باید چاره اندیشی کنند.

بیمارستان های استان نیازمند جذب ۱۲۰۰ پرستار تازه‌نفس است. با تمام تلاش هایی که انجام شد تا دولت و مجلس پای کار بیایند و پرستاران جدیدی استخدام شوند، در استان همدان آن طور که رئیس نظام پرستاری به خبرنگار ما گفته است، بیش از ۳۰۰ پرستار تازه‌نفس که قرار بود به کادر درمان اضافه شوند اما هنوز به دلیل بروکراسی های اداری موفق نشدند کار خود را آغاز کنند.

هادی زرینی همچنین تاکید دارد که در شرایط کنونی کمبود نیرو در بیمارستانها محسوس است به طوری که ضریب اشغال تخت بیمارستان به پرستار در همدان یک به چهار است که از میانگین کشوری دور است.

به همین دلیل ۱۲۰۰ نیروی پرستار جدید لازمه رسیدن استان به استاندارد خاورمیانه است. از طرفی با توجه به اعلام محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در سال جدید ۳۰ هزار پرستار در سراسر کشور جذب خواهند شد و انتظار می‌رود همدان نیز بتواند سهم چشمگیری از این سهمیه داشته باشد.

وی همچنین مهمترین دغدغه جامعه پرستاری در سال ۱۴۰۰ را اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری می‌داند که مورد تاکید و توجه ویژه رهبری نیز است و امیدوار است این قانون برای سال جدید اجرایی شود.

استان همدان هم مانند دیگر نقاط کشور بیش از یک سال است که با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند. با این که وزارت بهداشت از واکسیناسیون مردم ایران خبر داده است و می‌گوید ما مشغول ساختن چندین واکسن‌کرونا هستیم، اما تاکنون حدود ۶۰ هزار نفر واکسینه شده اند. در حالی که دولت انگلیس بیش از ۲۷ میلیون نفر از جمعیت خود، هند بیش از ۵۰ میلیون نفر و اروپا حدود ۱۰ درصد از مردمش واکسینه شده اند و حتی واکسن‌های خود را به برخی از فلسطینی‌ها و مردم سوریه اهدا کرده اند.

اما واکسیناسیون همچنان در بین مردم ما با سهمیه بندی و اولویت اجرا می‌شود این در حالی است که سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان، نوید از سرگیری طرح واکسینه شدن علیه کرونا را در هفته جاری داده است.

از آن سو، سلامت و حیات و ممات یک انسان گاهی در گرو یک داروست. این انسان گاهی نوزادی است که برای بقا به شیرخشک های مخصوص نیاز دارد، گاهی مادر یا پدر یک خانواده است که به انسولین نیاز دارد، گاهی کودکی است که گرفتار بیماری خاص است و حالا باید درد بی دارویی را به درد بی درمان بیماری اضافه کند. این داروها در همدان نیز به تبعیت از کشور به شدت کمیاب و برخی نایاب شده اند. اگر هم جایی پیدا شود به قیمت جان انسان معامله می شود.

داروهای وارفارین، متوهگزال، انسولین و ... به خصوص انسولین قلمی، واکسن پنوموکوک، برخی از آمپول های خاص که برای مبتلایان به کرونا یا بیماری زمینه‌ای تنفسی تجویز می‌شود و ۱۰ قلم داروی دیگری که جان و زندگی بیماران صعب العلاج به آن وابسته است در داروخانه های همدان اگر پیدا شود تنها با نسخه بند پ قابل دریافت است و به ندرت می‌توان داروی خاص خود را دریافت کرد و یا اگر موفق به تهیه آن شویم حداقل باید ۲۴ تا ۷۲ ساعت به دنبال آن در شهر سوزن از انبار کاه بیابید.

بر همین اساس به نظر می‌رسد با توجه به اینکه همدان در زمینه بهداشت و درمان از قطب‌های عالی پزشکی در کشور مطرح می‌شود، در زمان سهمیه بندی داروهای خاص نیز به قطبیت استان توجه شود.

مسئولان امر برای دریافت سهمی بیشتر باید پاشنه کشیده و مسئولان وزارتخانه را مجاب به اختصاص سهمیه بیشتری کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار