مسعود دلخواه: تاثیر کرونا بر هنر و ورزش غیرقابل جبران است

دنیا به قبل و بعد از ویروس کرونا تقسیم شده است/احتکار کنندگان به دور از انسانیت هستند/دولت‌ها و دولتمردان در امتحانی ناخواسته و بزرگ قرار گرفته‌اند

تهران (پانا)-مسعود دلخواه می‌گوید تمام آدم‌ها در امتحان بزرگ آدمیت قرار گرفته‌اند، تنها دولت‌هایی که در ایام کرونا مردم خود را در اولویت قرار دادند و به اوضاع اقتصادی مردم رسیدگی کردند و صادقانه در خدمت مردم بودند، بودجه لازم در اختیار وزارت بهداشتشان اختصاص دادند و احساس امنیت به مردم بخشیدند، از این آزمایش سربلند بیرون آمدند.

کد مطلب: ۱۱۷۵۲۰۸
لینک کوتاه کپی شد
مسعود دلخواه: تاثیر کرونا بر هنر و ورزش غیرقابل جبران است

مسعود دلخواه، کارگردان تئاتر در گفت و گو با خبرنگار پانا درباره ویروس کرونا در سال 1399 گفت: «امیدوارم سالی شبیه 1399 تکرار نشود زیرا سال گذشته نه فقط برای هنرمندان و مردم ایران بلکه برای مردم جهان سالی عجیب و سرشار از ناشناخته‌ها و برهم‌زننده برنامه‌های اقتصادی، فرهنگی و هنری، فردی و شخصی آدم‌ها بود، سال سختی را پشت سر گذاشتیم.»

دلخواه با اشاره به اتفاقاتی که ویروس کرونا رقم زده عنوان کرد: «نمی‌دانم تا این لحظه از سال 1400 چه اتفاقاتی برای مردم جز سختی رخ داده اما جدا از اتفاق‌های ناگواری که هرساله در هر کشوری می‌افتد مانند رویدادهای طبیعی سیل، زلزله و...، کرونا هویتی تاریخی به سال گذشته داد که هنوز ادامه دارد و تمام نشده است. کرونا تمام برنامه‌هایی که در سطح فردی و اجتماعی پیش بینی شده بود را خراب کرد.»

این هنرمند با اشاره به اینکه تاثیر کرونا بر هنر و ورزش غیرقابل جبران است گفت: «تاثیری که این ویروس بر هنر و ورزش گذاشت برجسته‌تر از باقی مشاغل بود به این علت که بسیاری از ورزش‌ها زمانی که برگزار می‌شوند به تماشاگر نیاز دارند و درصورت مواجه ورزشکاران با سالن‌های خالی بر فعالیتشان تاثیر می‌گذارد. همچنین در هنر نیز تئاتر، نمی‌تواند بدون تماشاگر برگزار شود زیرا ماهیت تئاتر تغییر می‌کند. بعد از گذشت بیش از یک سال وضعیت تئاتر هنوز بلاتکلیف است و تعداد کمی نمایش روی صحنه رفته که آنها نیز با کمبود تماشاگر روبه‌رو بوده‌اند.»

دلخواه می‌گوید هر از چندگاهی مردم شاهد برگزاری کنسرت‌های موسیقی بوده‌اند و دو هفته بعد آمار فوتی‌ها و مبتلایان ویروس کرونا ناگهان افزایش چشمگیر پیدا می‌کند.

دولت‌ها در امتحانی ناخواسته قرار گرفتند

کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه تمام مردم در جهان با هر شغل و وظیفه‌ای در یک امتحان بزرگ قرار گرفته‌اند تصریح کرد: «بی‌مسئولیتی همچنان ادامه دارد. در سال گذشته لطمات و آسیب‌های اجتماعی اقتصادی زیادی به مردم وارد شد و دولت‌ها در یک آزمایش بزرگ قرار گرفتند یعنی کرونا باعث شد همه در یک امتحان ناخواسته شرکت کنند.»

وی ادامه داد: «دولت‌هایی که مردم خود را در اولویت قرار دادند و به اوضاع اقتصادی مردم رسیدگی کردند و صادقانه در خدمت مردم بودند، بودجه لازم در اختیار وزارت بهداشتشان اختصاص دادند و احساس امنیت به مردم بخشیدند، از این آزمایش سربلند بیرون آمدند و دولت‌هایی که بیخیال مردم بودند و نتوانستند در مقابل این ویروس ناشناخته یا غیرقابل پیش‌بینی مرگ و میرها را کم کنند یا احساس امنیت اقتصادی به مردم خود بدهند از این امتحان سرافراز بیرون نخواهند آمد.»

مهمترین رویداد سال 99 ویروس کرونا بود

دلخواه با اشاره به اینکه تاریخ به قبل از کرونا و بعد از آن تقسیم شده است گفت: «در نتیجه من مهم‌ترین رویداد سال 1399 را شیوع ویروس کرونا می‌دانم. کرونا اتفاقی تحول برانگیز در تاریخ بود کما اینکه تاریخ شناسان جهان را به بعد از کرونا و قبل از کرونا تقسیم کردند و این را امتحانی برای هنرمندان، مردم، دولتمردان، ورزشکاران و... می‌دانم زیرا خواسته و ناخواسته تمام بشریت در آزمونی بزرگ شرکت کردند. کسانی که از ابتدا ماسک را احتکار کردند و حالا گوشت و مرغ و میوه را از هم میهنان خود دریغ می‌کنند یا کسانی که داروهای تقلبی وارد کشور کردند و در مکانی چون ناصرخسرو به فروش رساندند دور از انسانیت هستند و نمی‌دانم شب‌ها چگونه وجدانشان اجازه خوابیدن به آنها می‌دهد. نام این امتحان را امتحان آدمیت می‌نامم. امیدوارم که ما جزو روسفیدان باشیم.»

کسانی که کرونا را جدی نمی‌گیرند سال 99 را به سال‌های آینده ادامه می‌دهند

وی ادامه داد: «کسانی که ویروس کرونا را جدی نگرفتند سال 99 را به سال‌های آینده ادامه می‌دهند. پس مهمترین اتفاق 99 کرونا بود و مهم‌ترین تاثیر کرونا بر اقتصاد کشور بود همچنین تاثیر اجتماعی کرونا نیز غیر قابل انکار است و بزرگ ترین آسیب آن نشان دادن تنهایی انسان به خود او بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار