تاثیرات همه گیری کرونا بر جامعه در یک‌سال گذشته

یک سال و چند ماهی است که از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد ویروسی که تمام زندگی بشر را تحت‌الشعاع قرار داد و مانع برگزاری بسیاری از مجالس و میهمانی ها شد و از طرف دیگر فرصت مناسبی را برای در کنار هم بودن اعضای خانواده ایجاد کرد. در این مدت جامعه انسانی با سختی‌های بسیاری روبه‌رو و دگرگونی های چشمگیری در روند زندگی ایجاد شد.

کد مطلب: ۱۱۷۵۰۰۱
لینک کوتاه کپی شد
تاثیرات همه گیری کرونا بر جامعه در یک‌سال گذشته

شاید تا پیش از شیوع ویروس کرونا به فکر کسی هم نمی رسید که مجبور باشد مثلاً یک ماه در خانه بماند، اما این اتفاق افتاد و پیامدهای خاص خود را هم داشت. عده بسیاری عزیزانشان را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست دادند و بی سرپرست شدند.
اگرچه دولت برای اقشار آسیب پذیر بسته های حمایتی ویژه ای به ارزش ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در نظر گرفته بود، اما سایر ارگان ها نظیر ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و اداره اوقاف و امور خیریه استان و بهزیستی نیز بسته های معیشتی شامل اقلام غذایی از وسایل برنج، روغن و حبوبات را هر چند ماه یکبار در اختیار نیازمندان قرار دادند، اما با وجود این افرادی بودند که جزو اقشار ضعیف جامعه به شمار می‌آمدند و شغل خود را از دست دادند.
ایجاد اشتغال برای این اقشار ضعیف از توزیع بسته‌های حمایتی واجب‌تر بود و می‌توانست اثرات بهتر و مثبت‌تری را از لحاظ روحی و روانی در بر داشته باشد. بسیاری از صنوف و کسب و کارهای خدماتی با شیوع ویروس کرونا دچار مشکل شدند که در نهایت عده‌ای از آنها به سمت مشاغل اینترنتی و آنلاین روی آورده‌اند و ایجاد و گسترش این مشاغل در این دوران رونق بیشتری یافته و از همه مهمتر سبب کوتاه شدن دست دلالان و واسطه گران در این ایام شده است.

از دیگر پیامدهای کرونا می‌توان به پدیده ازدواج و فرزندآوری اشاره کرد که تغییر در تعداد موالید و مرگ و میر از زوایای پنهان و پیدای آن است که برخی کارشناسان حوزه جمعیت و مسائل اجتماعی می گویند کرونا علاوه بر تاثیری که به واسطه افزایش تعداد مرگ در دنیا در ماه‌های اخیر در جمعیت می گذارد به صورت غیر مستقیم نیز روی جمعیت جوامع که درگیر چالش‌های اجتماعی و اقتصادی متعدد هستند تاثیر خواهد گذاشت.
با توجه به اینکه تجملات و تشریفات یکی از مهمترین موانع ازدواج برای بسیاری از جوانان است اما از زمان شیوع کرونا و تاکید بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی این پدیده کمتر شده و تمایل جوانان برای ازدواج آسان با هزینه کمتر نیز بیشتر شده به گونه ای که تا حدودی آمار ازدواج در بین جوانان افزایش یافته است.
مورد دیگری که در این روزهای کرونایی در بین افراد رایج شده و بسیار هم نگران کننده به نظر می رسد عدم برگزاری مراسم سوگواری است، زیرا برگزاری مراسم سوگواری تا حدودی می تواند با ایجاد همدلی و همدردی سبب تسکین درد افراد بازمانده شود، اما متاسفانه از دست دادن عزیز از یک طرف و برگزار نشدن مراسم از طرفی دیگر اثرات روحی و روانی جدی را به دنبال داشته که سبب افسردگی در بین بسیاری از افراد شده است.

به گفته یک روانشناس با توجه به اینکه شیوع ویروس کرونا سبک زندگی افراد را تغییر داد، در برخی موارد موجب بروز تنش شد. اما با داشتن یک برنامه درست و سالم، منظم و مفرح می‌توان این تنش را از بین برد و حتی نشاط و شادی را به جمع خانواده ها آورد. یک روانشناس معتقد است که با داشتن یک برنامه شاد در روزهای قرنطینه می توان در کنار خانواده روزهای شادتر و پرنشاطی را سپری کرد یعنی با داشتن تفریحات سالم و سبک می توان در روزهای سخت کرونایی و ماندن در خانه غلبه کرد.

به گزارش ایرنا، حسین بهلولی توصیه کرد که در این ایام با یکدیگر رفتار سازنده داشته باشید و با احیا و انجام بازی های سنتی یا تماشای فیلم، کانون خانه را گرم و مفرح کنید و به جای به اصطلاح گیر دادن به هم و ایجاد تنش و درگیری ساعات خوشی را در کنار هم رقم بزنیم که با داشتن برنامه سالم و منظم و کار بر روی خلق و خوی مثبت میسر می‌شود.

این روان درمانگر با اشاره به روش های جلوگیری از تنش و درگیری در جمع خانواده ها افزود: افراد باید رفتارهای سازنده و سازگار با هم داشته باشند، در این مدت نقاط ضعف و قوت هم را بشناسند، همسر خود را بیشتر بشناسند، گفتگوهای سازنده داشته باشند، درباره مسائل زندگی و فرزندان بحث کنند یا فیلم ببینند و سپس آن را نقد کنند.

وی گفت: می توانید هر روز یک فیلم خوب ببینید، بازی های سنتی را احیا کنید، همچنین در این میان انجام بازی های فکری و ذهنی برای دور شدن از فضای کرونا و خبرهای بد توصیه می شود. همه این کارها می‌تواند افراد را از درگیری دور کرده و ذهن آنها را روی مسئله دیگری مانند مشاهده فیلم متمرکز کند.

به طور کلی می توان دریافت که شیوع ویروس کرونا در کنار ابعاد زیانبار و خساراتی که در پی داشت، آثار مثبتی نیز بر جا گذاشت و موجب تغییر برخی رفتارهای فردی و اجتماعی شد. حتی به گفته کارشناسان تغییر سبک زندگی را در بسیاری از جوامع به دنبال داشت.

در بحث محیط زیست و مصرف انرژی و کاهش آلاینده ها نیز می توان گفت شیوع ویروس کرونا باعث شد تولید گازهای گلخانه‌ای تا حدود بسیاری کاهش یابد و همین امر موجب کاهش فرایند گرم شدن زمین شد و آلودگی هوا کاهش یافت و به طبیعت فرصت داده شد تا بتواند خود را بازسازی کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار