جهانگیری: نباید انتخابات شوراها کم‌اهمیت تلقی شود

تهران (پانا) - در ادامه سفر به استان خراسان رضوی، معاون اول رئیس‌جمهوری در فضایی معنوی به زیارت مضجع شریف هشتمین امام شیعیان، حضرت امام رضا(ع) مشرف شد و همنوا با زائران و مجاوران علی ابن موسی الرضا(ع) حرم مطهر ثامن الحجج را زیارت کرد.

کد مطلب: ۱۱۷۴۷۵۵
لینک کوتاه کپی شد
جهانگیری: نباید انتخابات شوراها کم‌اهمیت تلقی شود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، اسحاق جهانگیری ظهر امروز (شنبه) در مراسم افتتاح چند طرح شهری و عمرانی در شهر مشهد با اشاره به شهرنشینی بخش عمده‌ای از جمعیت کشور و حضور جمعیت فراوانی در کلان‌شهرها، گفت: کلان شهرهای کشور با مسائل پیچیده و مهمی روبرو هستند که باید در این زمینه بیش از پیش تلاش کرد.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به پیامدهای کرونا در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی گفت: موضوع سلامت مردم به اندازه‌ای از اهمیت برخوردار است که مدیران کشور با علم به وجود تعارض میان اقتصاد و سلامت؛ سلامت را در اولویت خود قرار دادند به طوریکه در شهری مانند مشهد که شهری وابسته به گردشگری است پذیرفته شد که محدودیت‌های رفت و آمدی اعمال شود تا سلامت مردم به مخاطره نیفتد.

سلامت باید در اولویت تصمیم‌گیری‌ها باشد

وی ادامه داد: موضوع سلامت باید برای همیشه در اولویت تصمیم‌گیری‌ها باشد. موضوع آلودگی هوا و آثار آن بر سلامت انسانها همان قدر اهمیت دارد که کرونا و پیامدهایش دارد. اگرچه ممکن است آثار آن در درازمدت بر سلامت انسانها مشخص شود. در این زمینه بهبود محیط زیست، مسئله اول مردم و مسئولین است و هیچ خط قرمزی از آن بالاتر قرار ندارد به همین دلیل است که هیچ طرح عمرانی در کشور انجام نمی‌شود مگر آنکه پیوست‌های زیست محیطی داشته باشد.

جهانگیری با اشاره به طرح‌های افتتاح شده در این مراسم نظیر فاز نخست تقاطع غیر هم سطح آزادگان، اظهار داشت: موضوع ترافیک هم باعث اتلاف وقت شهروندان و هم موجب افزایش آلایندگی می‌شود. بنابراین سرمایه‌گذاری در طرح‌های زیرساختی مرتبط با تسهیل ترافیک شهرها آثار مثبتی روی بهبود محیط زیست دارد.

معاون اول رئیس‌جمهوری سپس به برگزاری تنها جلسه هیات دولت در 8 سال گذشته در شهر مشهد اشاره کرد و گفت: در آن جلسه پیرامون مسئله ساماندهی رودخانه کشف رود، تصمیم‌گیری شد و خوشبختانه شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد پای کار آمدند، اعتبارات دولت اختصاص یافت و ساماندهی این رودخانه در حال انجام است تا این رودخانه به بستری برای سلامت، زیبایی، نشاط و تفریح مشهد تبدیل شود.

وی از حاشیه‌نشینی به‌عنوان موضوع مهم دیگری که کلان شهرهای کشور را تحت تاثیر قرار داده است یاد کرد و گفت: امروز به دلیل مهاجرت مردم به حاشیه شهرهای بزرگی نظیر مشهد و تهران شاهد برخی کمبودها در زیرساخت‌های آموزشی و بهداشتی این شهرها هستیم در حالی که یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایجاد فضاهای آموزشی و خانه‌های بهداشت در دورترین روستاهای کشور است.

جهانگیری تاکید کرد: حکومت نمی‌تواند نسبت به سرنوشت مردم حاشیه‌نشین بی‌تفاوت باشد. ساماندهی حاشیه‌نشینی به ساماندهی بسیاری از مسائل کشور منجر می‌شود. این موضوع به اندازه‌ای اهمیت دارد که رهبر معظم انقلاب چندین جلسه در این خصوص با حضور نمایندگان قوای سه گانه و سایر دستگاه‌ها تشکیل دادند تا آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد. یکی از مهمترین نتایج این جلسات رسیدگی به وضعیت حاشیه نشینی در شهرها بود.

فراهم کردن حداقل زندگی آبرومند برای مردمی که در حاشیه شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند اجر و ثواب فراوانی دارد

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه گزارش‌هایی که شهرداری مشهد و استانداری خراسان رضوی در ساماندهی حاشیه نشینی ارائه کرده است قابل توجه و ارزنده است، گفت: قطعاً فراهم کردن حداقل زندگی آبرومند برای مردمی که در حاشیه شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند اجر و ثواب فراوانی دارد و احتمال افزایش آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد. خوشبختانه در این دولت در شهرهای دیگر نیز در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده است.

وی یکی دیگر از موضوعات مرتبط با کلان شهرها را ایجاد مترو دانست و گفت: کمترین تعللی در این کار نباید انجام شود اگرچه احداث خطوط قطار شهری کاری پرهزینه است اما باید در این زمینه برنامه‌ریزی جدی داشت. دولت پذیرفته است که 50 درصد هزینه‌ها را پرداخت کند. خوشبختانه راه برای استفاده از منابع خارجی به ویژه خط اعتباری 2 میلیارد دلاری فاینانس چین برای خرید لوکوموتیو و واگن در حال باز شدن است.

جهانگیری در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه واگذاری مدیریت شهری به مردم یکی از کارهای موفق در جمهوری اسلامی بوده است، گفت: فصلی از قانون اساسی به شوراهای شهر و روستا اختصاص دارد که در دولت آقای خاتمی این فصل‌ها اجرایی شد. امروز پنجمین شورا به پایان عمر خود رسیده است. ارزیابی که ما از واگذاری اختیارات دولت به شوراها و مردم داریم نشان از موفقیت این طرح دارد که باید آن را تقویت کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: باید آنچه از مدیریت شهری می‌توان از دولت به شوراها انجام دهیم در دستور کار خود قرار دهیم. امروز در آستانه انتخابات شوراهای شهر و روستا قرار داریم، امیدوارم همزمانی آن با انتخابات ریاست جمهوری باعث کم اهمیت تلقی شدن آن از سوی مردم نشود زیرا زندگی جاری مردم با شوراها سروکار دارد.

در این مراسم علاوه بر پروژه تقاطع 4 سطحی آزادگان از فاز اول پروژه ساماندهی کشف رود، پارک جنگلی 500 هکتاری ارتفاعات جنوب و پروژه احداث بلوار الزهرا(س) بهره‌برداری شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار