به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی کتاب و کودک در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

کودکان را در چهار‌چوب اجبار قرار ندهیم 

شهرری(پانا) - روانشناس، مشاور کودکان و دبیر دانش آموزان استثنایی ناحیه یک شهرری عنوان کرد کتاب و کتابخوانی را باید از کودکی، به کودکان آموزش داد تا استعداد آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بهتر شکوفا شود.

کد مطلب: ۱۱۷۴۲۹۶
لینک کوتاه کپی شد
کودکان را در چهار‌چوب اجبار قرار ندهیم 

مرضیه مهاجری مشاور، روانشناس کودک و دبیر کودکان استثنایی ناحیه یک شهرری در این رابطه اظهار کرد: کودکان‌مان را با توجه به علاقه و استعدادهایشان به کتاب‌خوانی تشویق کنیم. بهتر است برای این کار آن‌ها را از همان کودکی به کتاب و کتابخوانی علاقه‌مند کنیم و بهترین الگو برای آن‌ها پدر و مادر هستند که باید اول خود به مطالعه و خواندن کتاب علاقه نشان دهند تا فرزندانشان نیز به خواندن تشویق شوند، کودکان کاری را انجام می‌دهند که می‌بینند، نه کار‌هایی که به آن‌ها توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: هر کودکی از همان سن خردسالی علایق و استعدادهایی دارد، بعضی‌ها به موسیقی علاقه‌مندند، یکسری به نقاشی. باید با توجه به علاقه‌مندی‌های آن‌ها کتاب تهیه شود، ولی با توجه به همه‌ این موضوعات نمی‌توان گفت فقط توجه به استعداد و علاقه، کتابی خریداری شود، بلکه بهتر است کودکان هر نوع از کتاب را مطالعه کنند تا حداقل پیش زمینه‌ای داشته باشند، همچنین در رابطه با فرهنگ کتاب به آن‌ها بیاموزیم تا خودشان مشتاق کتاب‌خوانی شوند.

ما باید به کودکان راه رسیدن به آرزوهایشان را نشان دهیم، تا در زندگی آرزو و هدف داشته باشند و تلاش کنند به آنچه که می‌خواهند برسند

مشاور و روانشناس کودک در مورد علایق شغلی خانواده‌ها در رابطه با آینده فرزندانشان افزود: پدر و مادرها همگی دوست دارند که فرزندانشان دکتر و مهندس شوند و با توجه به این موضوع استعداد آن‌ها نادیده گرفته می‌شود. اکثر والدین‌ بچه‌های خود را در چهارچوب قرار می‌دهند که این راه بسیار نادرست است. کتاب‌هایی که تهیه می‌شود باید خارج از چهارچوب اجبار باشند. ما باید به کودکان راه رسیدن به آرزوهایشان را نشان دهیم، تا در زندگی آرزو و هدف داشته باشند و تلاش کنند که به آنچه که می‌خواهند برسند. خرید کتاب‌ها برای کودکان باید در این راستا باشد که به کمک آن بتوانند به آن چیزی که می‌خواهند برسند و حتی بتوانند آرزو داشته باشند. بعضی بچه‌ها مخصوصا در سنین مدرسه‌ای وقتی در رابطه با آرزو از آن‌ها سوال می‌کنیم؛ برخی از آن‌ها هیچ آرزویی ندارند، جز چیزهای راحت که در دسترس آن‌ها است.

مهاجری با اشاره به اینکه کادر مدرسه و خانواده در تعلیم و تربیت کودکان نقش اساسی دارد عنوان کرد: کادر مدرسه، معلمان، مادر و پدر همگی باید به کودکان خود کمک کنند تا آن‌ها بتوانند از راهی درست به آرزوهای دور دست خود برسند و کتاب‌هایی باید در دسترس بچه‌ها قرار بگیرد که خلاقیت آن‌ها را تقویت کند و کودکان را به تفکر بالاتر برساند، بنابراین چهارچوب‌ها باید شکسته شود. ما نباید آن‌ها را محدود کنیم تا کودکان بتوانند وارد یک دنیای دیگر شوند.

خبرنگار دانش‌آموز: معصومه قنبری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار