آذرماه ۹۹؛ «روح‌الله زم» اعدام شد

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در آذرماه ۹۹ را مرور کنید

تهران (پانا) - تشدید محدودیت‌های کرونایی، استعفای حاشیه‌ساز در وزارت بهداشت، بازداشت 12 کارمند متخلف قوه قضاییه، برگزاری دادگاه «پوری حسینی»، حبس برای «شهیندخت مولاوردی» و اعدام روح الله زم بخشی از مهم‌ترین رویدادهای حوزه اجتماعی در آذرماه سال گذشته بود.

کد مطلب: ۱۱۷۳۸۲۷
لینک کوتاه کپی شد
آذرماه ۹۹؛ «روح‌الله زم» اعدام شد

نهمین ماه سال 99 شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری در حوزه اجتماعی بود که مهم‌ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

تشدید محدودیت‌های کرونایی

در آذرماه 99، ویروس کرونا در کشور تشدید شد و آمار ابتلا و فوتی‌های ناشی از این بیماری نگران کننده شد. در این راستا ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا برای قطع زنجیره انتشار و انتقال ویروس کرونا تصمیم گرفت محدودیت‌های شدیدتری را در سراسر کشور اعمال کند. در آذرماه محدودیت‌های کرونایی شهر به شهر و بر اساس رنگ بندی زرد، نارنجی و قرمز اعمال شد و وضعیت شهرهای کل کشور به سه دسته زرد، نارنجی و قرمز تقسیم شد. در شهرهای قرمز به جز رده یک مشاغل همانند سوپرمارکت‌ها و نانوایی‌ها بقیه مشاغل تعطیل ‌شدند اما بیمارستان‌ها، نیروی انتظامی، بانک‌ها، آب و برق و خدمات تعطیل‌ نشدند. از سوی دیگر صنایع و تولیدی‌ها نیز در هر سه سطح باز بودند. همچنین در راستای اجرای طرح ممنوعیت تردد از ساعت 21 تا 4 بامداد اعلام شد که رانندگانی که بدون مجوز در این ساعات تردد کنند 200 هزار تومان جریمه می‌شوند.

یک استعفای حاشیه‌ساز

پس از اینکه سعید نمکی، وزیر بهداشت در سفر آذرماه خود به شهر اصفهان انتقاداتی نسبت به وضعیت تحقیقات سلامت مطرح و عنوان کرد که «نامه بنده به دکتر ملک زاده در روزهای اول شیوع کرونا در کشور را مشاهده کنید که ۱۰ آیتم تعیین شده، اما یکی از آنها تاکنون جواب نداده است. کدام وزیر کم خرد با چنین یافته‌های شکسته‌ای می‌تواند بخش سلامت کشور را اداره کند؟ اصلا نباید بر یافته‌هایی که بر حسب یک تخمین به وزیر داده می‌شود، کار و اعتماد کرد. این تخمین‌ها تاکنون درست نبوده و ۱۰ مدل اپیدمیولوژیک به من دادند که هیچ کدام صحیح نبوده و برای هیچ اقدامی مناسب نبود.» به دنبال این صحبت‌ها و انتقادات، رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از سمت خود استعفا داد. رضا ملک‌زاده در پاسخ به اظهارات وزیر بهداشت نیز گفته بود: «اظهارات جناب‌عالی درباره تحقیقات علوم پزشکی ایران با ادعاهایی همچون: « 98 درصد تحقیقات علوم پزشکی صرف انتشار مقالات در فلان مجله می‌شود» و طرح سوالاتی «مانند تحقیقات علوم پزشکی چه قدر پا به عرصه پرمشکل نظام سلامت گذاشته است؟»، چنان بی‌پایه و اساس است که حتی بیگانگان ایران ستیز در فراسوی مرزهای کشور که در قالب پروژه‌های کلان و صرف میلیاردها بودجه، درصدد اثبات ناکارآمدی تحقیقات علوم پزشکی در ایران بوده‌اند، چنین نتیجه عجیب و کاملا مردودی نگرفته‌اند؛ چرا که همان گروه‌های متخاصم هم، پس از تحقیقات پرشمار و تعطیل ناپذیر خود، علی‌رغم اشاره به برخی اشکالات موجود در سیاستهای تحقیقاتی ایران که به اعتقاد ما ریشه در سیاست گذاری‌های خارج از حیطه وزارت بهداشت و در مرجعی فراتر دارد، نهایتا به پیشرفت‌های کیفی تحقیقات علوم پزشکی ایران و افزایش چشمگیر استناد به مقالات محققان ایرانی در کنار رشد کمی اذعان کرده‌اند و اسناد آنها موجود و منتشر شده است.

بازداشت 12 کارمند متخلف قوه قضاییه

در آذرماه 99، حجت الاسلام عبداللهی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قضایی از اقدامات صورت گرفته برای مقابله با تخلفات کارکنان و مرتبطین با دستگاه قضا از جمله وکلای رسمی دادگستری گزارشی ارائه کرد و گفت: در ماه‌های اخیر 12 نفر از کارکنان دستگاه قضا در بخش های مختلف به اتهام ارتشاء دستگیر شده‌اند. همچنین با 18 نفر از وکلایی که در بخش‌های مختلف قضایی برای اعمال نفوذ در پرونده‌ها با پرداخت رشوه تلاش می‌کردند بازداشت شدند و در همین زمینه یک کارچاق‎کن حرفه‌ای که به صورت علنی در مقابل یکی از مجموعه های قضایی فعالیت داشت، دستگیر شد.

دادگاه «پوری حسینی»

مردادماه سال 98 میرعلی اشرف عبداله پوری حسینی، رئیس سابق سازمان خصوصی سازی به دلیل اخلال در نظام اقتصادی بازداشت شد و در اردیبهشت سال گذشته، 115 نماینده مجلس شورای اسلامی با امضای نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه خواستار رسیدگی جدی و عاجل به پرونده‌های متعدد تخلف در واگذاری‌ها شدند. در آذرماه سال 99، برای اولین بار دو جلسه رسیدگی به اتهامات پوری حسینی، رئیس پیشین سازمان خصوصی سازی برگزار شد. نماینده دادستان در اولین جلسه دادگاه پوری حسینی اعلام کرده بود: در پرونده حاضر عدم رعایت تشریفات قانونی و نکات دیگر باعث از بین رفتن وجوه و اموال دولتی وعمومی شده است و منجر به اخلال عمده در نظام تولید واقتصادی کشور شده است.

تولدهای لاکچری

از ۸۸.۸.۸ بود که تاریخ‌های لاکچری برای عروسی و تولد، مُد شد. در آذرماه سال گذشته تاریخ رُند ۹۹.۹.۹ را داشتیم. بسیاری از خانواده‌ها این تاریخ لاکچری را برای تولد نوزادان خود مد نظر قرار دادند. موضوعی که با هشدار وزارت بهداشت روبرو شد. قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ابلاغیه‌ای افزایش انجام تولدهای تقویمی به روش سزارین در چند سال گذشته را برخلاف برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی وزارت بهداشت در حوزه ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین‌های الکتیو دانسته و تاکید کرده بود: دستکاری و یا تولد زودهنگام یا دیرتر از زمان اصلی، ضمن تحمیل هزینه اضافی به خانواده‌ها و سیستم درمان، باعث ایجاد عوارض جسمانی و به خطر افتادن سلامت مادر و نوزاد می‌شود. وی همچنین گفته بود: با بیمارستان‌ها و پزشکان دارای سابقه آمار بالای سزارین مدیریت‌نشده برخورد خواهد شد.

حبس برای «شهیندخت مولاوردی»

در آذرماه سالی که گذشت، دادگاه شهیندخت مولاوردی در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی برگزار و پس از پایان رسیدگی، وی مجرم شناخته شد. محکومیت بدوی وی به شرح زیر صادر و به وی ابلاغ شد که شامل 2 سال حبس تعزیری بابت در اختیار قرار دادن اطلاعات و اسناد طبقه بندی شده با پوشش مسئولان نظام و با هدف برهم زدن امنیت کشور و 6 ماه حبس تعزیری به دلیل فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

تایید حکم اعدام «روح‌الله زم»

در آذرماه 99 یکی دیگر از نشست‌های خبری سخنگوی قوه قضاییه با اصحاب رسانه برگزار شد. تشکیل کارگروهی برای شناسایی و مجازات تمامی عوامل و دست اندرکاران شهادت محسن فخری‌زاده به دستور رئیس قوه و با مسئولیت دادستان کل، اعلام حکم قطعی 10 نفر از متهمان گمرک، تایید حکم «روح‌الله زم» در دیوان عالی کشور، توضیح درباره حکم شهیندخت مولاوردی، توضیح درباره پرونده متخلفان هفت تپه و آخرین وضعیت پرونده گروه عظام از مهم‌ترین اخبار حوزه قضا بود که غلامحسین اسماعیلی آنها را بیان کرد.

روح الله زم اعدام شد

روح الله زم مدیر کانال تلگرامی «آمدنیوز» در هفته‌ای که گذشت اعدام شد. روح الله زم که چند سالی بود با راه اندازی کانال تلگرامی موسوم به آمد نیوز در خارج از مرزها به ابزاری در دست سرویس‌های جاسوسی و ضد انقلاب تبدیل شده بود و اقدام به نشر اخبار کذب علیه کشور می‌کرد توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگیر شد. کانال تلگرامی آمدنیوز با ایجاد یأس و ناامیدی و انتشار اخبار دروغ علیه مسئولان نظام درصدد سیاه نمایی و فریب افکار عمومی به منظور تقویت خواست دشمنان و سرویس‌های جاسوسی با اهداف براندازانه بود. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۲۲ مهر ۱۳۹۸ طی بیانیه‌ای با اعلام خبر عملیات دستگیری «روح الله زم» سرشبکه سایت ضد انقلاب موسوم به «آمد نیوز» طی عملیات پیچیده و حرفه‌ای سازمان اطلاعات سپاه، بر شکست و جا ماندن سرویس‌های اطلاعاتی دشمن از قدرت اطلاعاتی سپاه تاکید کرد.

پذیرش درخواست اعاده دادرسی سه محکوم اعدامی حوادث آبان

با حکم رئیس دیوان عالی کشور، اعاده دادرسی سه محکوم اعدامی حوادث آبان ماه در این دیوان پذیرفته شد. در پرونده سه محکوم اعدامی حوادث آبان ماه، با پذیرش اعاده دادرسی، پرونده مجدداً در شعبه دیگری (هم عرض) رسیدگی خواهد شد. اعاده دادرسی از طرق رسیدگی فوق العاده است که تنها با مجوز دیوان عالی کشور صورت می‌گیرد.

ماجرای مشاهده تمساح در دریاچه چیتگر

وجود شواهدی مبنی بر حضور تمساح در دریاچه چیتگر در آذرماه، جنجالی شد. علی اکبر عفت‌منش، معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر در این باره گفت: حدس می‌زنیم گونه‌ای که مشاهده و از آن عکس‌برداری شده است اَلیگِیتور فیش (alligator gar) یا ماهی سرسوسماری باشد. تاکنون نیز شواهدی مبنی بر وجود ردی از تمساح در این دریاچه مشاهده نشده است. در پی این موضوع تیم‌های آتش‌نشانی تهران نیز برای یافتن تمساح احتمالی در دریاچه چیتگر وارد عمل شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار