چالش های دوران کرونا و تاثیرات عمیقی که بر جسم و روح دانش‌آموزان گذاشته است

سنندج(پانا) - تغییر ناگهانی سبک آموزش دانش‌آموزان بنا به اعتقاد روانشناسان و کارشناسان اجتماعی تاثیر بسزایی در بهداشت و سلامت روان آنان داشته که این چالش فراگیر نیازمند توجه بیشتر است.

کد مطلب: ۱۱۷۲۲۰۵
لینک کوتاه کپی شد
چالش های دوران کرونا و تاثیرات عمیقی که بر جسم و روح دانش‌آموزان گذاشته است

بسیاری از پزشکان معتقد بودند با همه تمهیدات ویژه مدارس برای مبارزه با کرونا، بازگشایی مدارس ممکن بود در چرخه انتقال ویروس تاثیر بگذارد. نبود دانش‌آموزان در طولانی‌مدت در مدارس و دورماندن از فضای مدرسه و معلم و هم کلاسی ها و بازگشایی موقت مدارس و بسته‌شدن مجدد، چالش‌های دانش‌آموزان در دوران کرونا است.

یکی از مهم‌ترین آسیبهای اجتماعی دانش آموزان در این دوران، دانش آموزان گوشی به دست و حضور طولانی آنها در فضای مجازی است.

تا قبل از شیوع کرونا به خانواده‌ها تاکید می‌شد برای دانش‌آموزان تلفن همراه نخرند و اگر هم به دانش‌آموزان اجازه استفاده از تلفن همراه را می‌دهند مدت زمان استفاده آنها بین نیم تا یک ساعت باشد، اما امروز به دلیل مجازی‌شدن آموزش‌ها دانش‌آموزان حداقل سه ساعت در فضای مجازی حضور دارند.

بیشترین اثر مخربی که کرونا بر کودکان و نوجوانان دارد، آموزش‌ها و نحوه حضور در کلاس‌های مجازی است، بنابراین پدر و مادر باید راهکارها و مهارت‌هایی را تحت عنوان مدیریت استرس در زمان کرونا کسب کنند.

بی تردید تعامل موثر و سازنده والدین با دانش آموزان به میزان قابل‌توجهی می‌تواند به سلامت اجتماعی و روان کمک کند. باید بدانیم که در روزهای سخت کرونایی مهمترین منبع تامین سلامت اجتماعی ارتباط والدین با فرزندان است.

توصیه می‌شود خانواده‌ها حضور فرزندان خود در فضای مجازی را محدود کرده و تنها در ساعاتی که معلم آنها به تدریس اختصاص می‌دهد، در این فضا حضور داشته باشند تا کمترین آسیب متوجه سلامت فرزندانشان شود.

یکی از راه‌های کم کردن حضور اجباری در فضای مجازی در راستای آموزش دروس استفاده از تلویزیون است زیرا تلویزیون یکی وسیله ارتباطی خوب است که آسیب‌های فضای مجازی را ندارد و کنترل آن هم از سوی خانواده‌ها آسانتر است.

کاهش تحرک جسمی و ورزش در بین دانش‌آموزان یکی از تهدیدات فضای مجازی است. در عین حال تهدید بهداشت روانی دانش‌آموزان به دلیل خانه نشینی نیز بدون تحرک جسمی و در دنیایی پر از خوبی و بدی است که نیازمند مراقبتها و تمهیدات ویژه است.

شایان ذکر است یکی از اقدامات ضروری که ویژه این ایام و آموزش در فضای مجازی است ارتقای خدمات مشاوره فعال و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است. در این راستا اگر دانش آموزی نیازمند ارجاع و خدمات مشاوره ای باشد، مشاوران در جریان کار قرار می گیرند تا فرآیند ارجاع را تسهیل کنند.

بهره‌گیری از شبکه آموزشی شاد یا هر شبکه‌ای مبتنی بر آموزش برای دانش آموزان با تهیه و انتشار کلیپهای جذاب تربیتی و علمی به جهت جلوگیری از آسیب های اجتماعی می تواند بسیار تاثیر گذار باشد، زیرا در زمان حاضر هیچ رسانه‌ای به این حد و وسعت مخاطب نوجوان ندارد. پس نمایان است که از نگاه دیگر استفاده از شبکه شاد فرصتی مناسب برای ترویج فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی است.

بر این اساس بهترین زمان است که مسائل آموزشی، فرهنگی و اجتماعی را در قالب‌های قابل دریافت و همه‌پسند که نیازمند یک تخصص و بازاریابی اجتماعی است به دانش آموزان ارائه کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار