پانا، مشکلات و خسارت های وارده بر گردشگری مشهد را بررسی می کند؛

از شروع کرونا تاکنون، گردشگری مشهد 4 هزار میلیارد تومان خسارت دیده است

مشهد (پانا) - بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و رنگ زرد کرونایی مشهد، نوروز 1400 سفر به مشهد با رعایت پروتکل های بهداشتی مجاز شد، هر چند مسئولان و کادر درمان مردم را به سفر نرفتن توصیه می کردند، با این وجود مشهد پذیرای زائران و مسافران نوروزی است، این شاید بخشی از درد معیشت به خطر افتاده اهالی حوزه گردشگری این کلان شهر را تسکین دهد، اما نگرانی های کادر درمان در مورد سلامت جامعه نیز رو به افزایش است.

کد مطلب: ۱۱۷۲۰۱۳
لینک کوتاه کپی شد
از شروع کرونا تاکنون، گردشگری مشهد 4 هزار میلیارد تومان خسارت دیده است

وجود بارگاه منور حضرت رضا(ع) در مشهد مقدس، فرصت‌های زیادی در زمینه اشتغال در حوزه گردشگری برای این شهر و بالطبع خراسان رضوی ایجاد کرده است. بر اساس آمار قبل از کرونا، سالانه 20 میلیون زائر به مشهد مقدس وارد می شدند که سفر آنها به مشهد فضای کسب و کار پر رونقی در زمینه های مختلف اسکان، غذا، حمل و نقل، سوغات و ... ایجاد کرده بود.
بیماری کرونا در یک سال گذشته دوگانه معیشت و سلامت را به وجود آورد، وجود این ویروس، سلامت مردم جامعه را درگیر کرد و تصمیم های ستاد ملی مقابله با این بیماری برای اعمال تعطیلی ها و ممنوعیت های سفر، همچنین دغدغه های مردم در زمینه سلامت و شرایط نابسامان اقتصادی جامعه، معیشت افراد زیادی را به خطر انداخت.
یوسف بیدخوری، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان رضوی، مهر ماه سال گذشته در حاشیه افتتاح اولین اقامتگاه بومگردی شهرستان قوچان به قدس آنلاین گفت: «از مجموع ۳۵ هزار نیروی فعال در تأسیسات گردشگری این استان بیش از ۱۹ هزار نفر بر اثر کرونا بیکار شدند.»
هتلداری یکی از مهمترین مولفه های گردشگری است که بخش قابل توجهی از نیروهایی که بیکار شده اند در این حوزه فعالیت داشته اند.

امیر سزاوار، رئیس جامعه هتلداران خراسان رضوی بهمن ماه سال گذشته در گفت و گو با پانا گفت: «با توجه به آمارگیری های انجام شده، در حال حاضر متاسفانه تنها یک چهارم هتل های مشهد و فقط با حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد اشغالی فعالیت دارند.»
او بیان کرد: «با توجه به آمارگیری هایی که از طرف سازمان میراث فرهنگی انجام شده است، متاسفانه از زمان شیوع ویروس کرونا کل سیستم گردشگری مشهد بیش از ۴ هزار میلیارد تومان خسارت دیده است.»
سزاوار تاکید کرد: «تمامی هتل هایی که فعالیت دارند، پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند، حتی بیشتر از آن چه که دستورات صادر شده است که دلیل این امر جذب مسافر بیشتر برای هر هتل است. جامعه هتلداران دارای سیستم کامل بازرسی بهداشتی است که در زمان کرونا و در زمان عادی نیز این بازرسی‌ها با وجود رعایت پروتکل های بهداشتی در هر دوره و در زمان معینی صورت می‌گیرد.»

حسن امیریان رییس اتحادیه صنف رستوران داران مشهد نیز به پانا گفت: «با توجه به شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت ها و رعایت پروتکل های بهداشتی از طرف وزارت بهداشت و ستاد مقابله با ویروس کرونا بازار ما بین ۵۰ تا۷۰ درصد افت داشته است.»
امیریان ادامه داد: «هم اکنون در این محدودیت ساعتی شبانه فعالیت ما کمتر شده است و شیفت شبانه واحدهای ما از بین رفته است؛ به همین علت ۵۰ درصد از کارگران هزار واحد صنفی ما باید اخراج شوند. همچنین لازم به ذکر است، تقریبا در این یک سال، 20 تا 25 واحد صنفی به علت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی پلمب شده اند.»

بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و رنگ زرد کرونایی مشهد، نوروز 1400 سفر به مشهد با رعایت پروتکل های بهداشتی مجاز شد، البته اسکان در مدارس و چادرها و در مکان هایی که رعایت پروتکل های بهداشتی ابهام داشت، ممنوعیت دارد. همچنین مسئولان و کادر درمان مردم را به سفر نرفتن توصیه می کردند، با این وجود مشهد همچنان پذیرای زائران و مسافران نوروزی است.
همچنین محمدصادق براتی، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص میزان ورود مسافر به مشهد در نوروز ۱۴۰۰ اظهار کرده بود: «از ۲۵ تا ۳۰ اسفند یک میلیون و ۳۹۰ هزار مسافر وارد مشهد شده و حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیز از مشهد خارج شده‌اند.»

او از کاهش ۵۸ درصدی سفرهای نوروزی به مشهد نسبت به نوروز ۹۸ خبر می دهد و کاهش سفرهای نوروزی به مشهد با وجود عدم ممنوعیت ورود مسافر به مشهد را نشان‌دهنده رعایت و همکاری مردم با ستاد ملی کرونا می داند.

با این حال مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد از افزایش موارد سرپایی ابتلا به کرونا در این کلانشهر نگران هستند و انجام سفر، حضور در اماکن شلوغ، حضور در رستوران ها و دورهمی ها را از عوامل تاثیرگذار در روند افزایشی این بیماری می‌دانند.

بخش قابل توجهی از مردم جامعه، شاید سلامتشان در گرو معیشتان هم باشد، بنا بر این انتظار می رود مسئولان امر به این بخش توجه ویژه تری داشته باشند. این بیماری بر معیشت فعالان و کارکنان حوزه گردشگری آن هم در شهرهای زیارتی و مسافرخیز تاثیر جدی و سنگینی داشته است، هرچند حمایت هایی محدود از آنها صورت گرفته، اما در این حوزه نیاز به نگاه ویژه تر مسئولان امر احساس می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار