چگونگی شرکت دانش‌آموزان و فرهنگیان در پویش چهارشنبه سوری امسال

تهران (پانا) - پویش دانش‌آموزان و فرهنگیان در چهارشنبه سوری سال ۱۳۹۹ از سوی اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی راه‌اندازی شده است تا آثار فرهنگی و هنری مرتبط با آیین‌ها و آداب و رسوم بومی و محل زندگی در شب چهارشنبه سوری را روایت کند.

کد مطلب: ۱۱۷۱۴۲۱
لینک کوتاه کپی شد
چگونگی شرکت دانش‌آموزان و فرهنگیان در پویش  چهارشنبه سوری امسال

چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های ایرانی است که از غروب آخرین سه‌شنبه ماه اسفند، تا پس از نیمه‌شب تا آخرین چهارشنبه سال، برگزار می‌شود و برافروختن و پریدن از روی آتش مشخصه اصلی آن است. این جشن، نخستین جشن از مجموعه جشن‌ها و مناسبت‌های نوروزی است که با برافروختن آتش و برخی رفتارهای نمادین دیگر، به‌صورت جمعی در فضای باز برگزار می‌شود.

برخی از پژوهشگران، واژه‌ «سور» در ترکیب «چهارشنبه‌سوری» را به‌معنای «جشن» می‌دانند، در حالی که برخی دیگر از پژوهشگران واژه‌ «سور» را شکل دیگری از واژه‌ «سُرخ» می‌دانند و آن را برگرفته از سرخی آتش و به عنوان نمادی از سرخی چهره و سلامتی فرد به حساب می‌آورند. برخی شواهد و قراین موجود، مانند رواج تلفظ چارشمبه سُرخی در شهر اصفهان و استفاده از واژه‌ سور به‌جای سرخ در بسیاری از گویش‌های رایج در فلات ایران، صحت دیدگاه دوم را تقویت می‌‌کند؛ شایان ذکر است دو واژه‌ سور و سُهر، که از نظر تلفظ شباهت زیادی به واژه‌ی سرخ دارند، در گویش‌های پشتو، لری، بختیاری و کردی به معنای سرخ به کار می‌روند، مانند گل سوری به‌معنای گل سرخ یا سُهروَرد به معنای سنگ سرخ.

مراسم چهارشنبه سوری که در سال‌های دور، با روشن کردن یک آتش کوچک و دور هم جمع شدن خانواده‌ها جشن گرفته می‌شد، سال‌هاست که شباهت زیادی به صحنه‌های جنگ پیدا کرده است. دیگر مراسم چهارشنبه سوری، شباهتی به جشنی که در شاهنامه فردوسی نیز به آن اشاره شده، ندارد.

در شب چهارشنبه آخر سال، قشری که بیشتر آنها را جوانان و نوجوان تشکیل می‌دهند با در دست داشتن مواد محترقه خطرناک، آرامش را از شهروندان سلب می‌کنند و گاه این سلب آرامش آن‌ها با خطراتی برای خودشان و همچنین دیگران همراه می‌شود.

هر سال توصیه‌های مکرری در رابطه با کم خطر برگزار کردن مراسم چهارشنبه سوری ارائه می‌شود و امسال نیز این توصیه‌ها رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است.

در سال جاری، بسیاری از شهروندان در کمپینی مشترک و با گفتن «نه» به مراسم چهارشنبه سوری پر خطر در تلاش هستند تا در دومین سال کرونایی خطرات کمتری را برای آتش نشان‌های شهر رقم زنند.

پویش دانش‌آموزان و فرهنگیان در چهارشنبه سوری سال ۱۳۹۹ با عنوان چهارشنبه سوری (خانواده، آرامش، نشاط) از سوی اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی راه‌اندازی شده است.

علی رمضانی درباره این پویش به پانا گفت: «برای شرکت در این پویش، ارسال آثار فرهنگی و هنری مرتبط با آیین‌ها و آداب و رسوم بومی و محل زندگی در شب چهارشنبه سوری از طریق پیام رسان شاد باهدف: پیشگیری از تکرار حوادث تلخ سال‌های گذشته و ترویج فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی و آرامش در کنار خانواده خواهد بود.»

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی اضافه کرد مخاطب این پویش دانش‌آموزان ابتدایی: (نقاشی آزاد)، دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم: (ویدئوکست، پادکست و عکاسی)، فرهنگیان: (ویدئوکست، عکاسی) هستند.

براساس اعلام اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی آخرین مهلت ارسال آثار پنجم فروردین ماه ۱۴۰۰ است که باید در ارسال آثار به نکات زیر توجه شود:
آی دی برای ارسال آثار دانش‌آموزان:
DANESHAMOOZI_1400@
آی دی برای ارسال آثارفرهنگیان:
FARHANGIAN_1400@

ثبت شناسنامه اثر و مشخصات نیز باید در کپشن فایل ارسالی نیز به شرح ذیر نوشته شود:
موضوع اثر:
نام و نام خانوادگی:
دوره تحصیلی:
نام مدرسه:
استان و شهرستان محل تحصیل:

حداکثر حجم فایل های ارسالی ۷۰۰ مگابایت

شایان ذکر است؛ پدید آورندگان ۵۰ اثر منتخب معرفی و به آنان جوایز تقدیم خواهد شد. آثار ارسالی مناسب در کانال سراسری چهارشنبه سوری، خانواده، آرامش، نشاط بارگذاری و منتشر می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار