خشکی چشم و عوامل شایع بوجود آمدن آن

تهران (پانا) - خشکی چشم اگر چه مشکل شایعی است اما اگر درمان نشود باعث آسیب به قرنیه، عفونت چشم و کاهش بینایی می‌شود

کد مطلب: ۱۱۷۱۴۱۰
لینک کوتاه کپی شد
خشکی چشم و عوامل شایع بوجود آمدن آن

به‌گزارش آخرین خبر، خشکی چشم شایع‌ترین عارضه چشمی در سرماست. البته این بیماری ممکن است در جاهای گرم و خشک، بادخیز و پر گرد و غبار هم ایجاد شود. در این بیماری اشک به میزان کافی یا با ترکیب مناسب تولید نمی‌شود. احساس خشکی، سوزش، خراشیدگی و کاهش دید گذرا (که معمولا با چند بار پلک زدن برطرف می‌شود) از علایم خشکی چشم است. این علایم می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و در زندگی روزمره فرد اختلال ایجاد کند. در ادامه مطلب با عوامل اصلی ایجاد کننده خشکی چشم و راه‌های برطرف کردن آن‌ها آشنا می‌شوید.

وجود آلرژن‌ها در هوا
وجود آلرژن‌های زیاد در هوا تحریک و خشکی چشم را به همراه دارد. مشخص شده که افزایش میزان آلرژن‌ها مانند گرده‌های درختان و گرده زنبورهای عسل با خشکی چشم مرتبط است. آلرژی ناشی از آلرژن‌های موجود در هوا می‌تواند منجر به التهاب چشم شود و در سطح طبیعی و سالم ملتحمه (و در بعضی موارد قرنیه) اختلال ایجاد کند. افزون بر این، داروهایی که برای مقابله با آلرژی استفاده می‌شود هم می‌تواند منجر به خشکی چشم شود. استفاده از عینک در فضای باز و استفاده از دستگاه تصفیه هوا برای زمانی که در خانه هستید می‌تواند به رفع مشکل کمک کند.

استفاده از رایانه
امروزه نشستن مقابل یک یا چند صفحه رایانه امری عادی است، اما خیره شدن مداوم به صفحه رایانه می‌تواند آثار منفی بر سلامت چشم داشته باشد و باعث خشکی چشم شود. دلیلش این است که وقتی به صفحه رایانه نگاه می‌کنیم، ناخودآگاه کمتر از حد معمول پلک می‌زنیم. این شرایط منجر به افزایش میزان تبخیر اشک از سطح چشم می‌شود و پوشش اشک را در سطح جلویی چشم به حداقل می‌رساند. به یاد داشته باشید که اگر زیاد با رایانه کار می‌کنید در فواصل معینی به چشم‌تان استراحت بدهید و در طول روز آب کافی بنوشید.

افزایش سن و تغییرات هورمونی
بیماری خشکی چشم به‌شدت با افزایش سن ارتباط دارد. بسیاری از افراد بالای 65 سال از علایم خشکی چشم از جمله تحریک یا قرمزی گاه به گاه رنج می‌برند. در زنان معمولا این مشکل بر اثر تغییرات هورمونی پس از یائسگی رخ می‌دهد. افزایش سن، غدد میبومی (غدد موجود در پلک‌ها که کار آن‌ها ترشح چربی روی سطح چشم است) را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل بروز خشکی چشم با افزایش سن بسیار رایج است. بهترین راه برای جلوگیری از این نوع خشکی چشم، حفظ سطح مناسب آب رسانی و داشتن رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا3 است که برای چشم مفید است. در صورت ادامه مشکل بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

استفاده از لنزهای تماسی
استفاده طولانی مدت از این لنزها می‌تواند منجر به بروز علایم خشکی چشم شود. لایه نازک پرده‌مانند لنزهای تماسی از رسیدن اکسیژن به چشم جلوگیری می‌کند. افزون بر این، استفاده طولانی مدت از این لنزها می‌تواند بر اعصاب قرنیه تاثیر بگذارد و با ایجاد بی‌حسی قرنیه، خشکی چشم را به دنبال داشته باشد. لنزهای تماسی تبخیر پرده اشک را هم افزایش می‌دهد، بنابراین احتمالا هنگام استفاده از این لنزها علایم خشکی چشم را بیش از زمانی که از عینک استفاده می‌کنید تجربه خواهید کرد. با وجود این اگر همچنان تمایل به استفاده از لنز دارید می‌توانید از انواع خاصی از لنزهای تماسی از جمله لنزهای هایدروژل سیلیکونی که نسبت به لنزهای معمولی اکسیژن بیشتری از آن ها عبور می‌کند استفاده کنید.

خشکی هوای محیط‌های داخلی
استفاده از دستگاه‌های تهویه و سیستم‌های گرمایشی در خانه می‌تواند تاثیر مستقیمی بر خشکی چشم داشته باشد. دلیلش این است که این سیستم‌ها رطوبت هوا را می‌مکد و با تسریع تبخیر اشک باعث خشک شدن سریع چشم می‌شود. یک راه حل این است که از بالا بردن زیاد دما یا کاهش زیاد آن- به طور کلی تغییرات ناگهانی دما- در خانه خودداری کنید. همچنین می‌توانید چند ظرف آب را در گوشه و کنار خانه قرار دهید: تبخیر آب، رطوبت از دست رفته را به هوا تزریق می‌کند. آب رسانی کافی به بدن هم از کارهایی است که می‌تواند در هر شرایطی کمک کننده باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار