معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه،

دانشگاه سازوکارهای نو و دانش بنیان را فرا روی صنعت قرار دهد

رشت (پانا) - معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت باید دانشگاه ساز و کارهای نو و روش های دانش بنیان را در فرا روی صنعت قرار دهد تا این بخش بتواند بهره وری لازم را برای اهداف توسعه ای کشور داشته باشد.

کد مطلب: ۱۱۶۹۹۲۱
لینک کوتاه کپی شد
دانشگاه سازوکارهای نو و دانش بنیان را  فرا روی صنعت قرار دهد

به گزارش ایرنا، محمدباقر نوبخت، در ارتباط ویدئوکنفرانسی با بیست و سومین کنگره ملی همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی که به صورت وبیناری در دانشگاه گیلان برگزار می شود، افزود: به طور قطع بدون پشتیبانی لازم از سوی دولت و نیز دانشگاه امکان رشد و توسعه صنعت وجود نخواهد داشت.

وی عنوان کرد: ما یا باید از مسیرهای متعارف عمل کنیم که دانشگاه نقش عادی خود را در ارتباط با صنعت ایفا کند و دولت منابع و اهداف را مشخص و نیازهایش را به صنعت اعلام و در عین حال کمک کند تا دانشگاه بتواند آن ارتباط وسیعی که با صنعت لازم است را فراهم کند.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: این امر برای شرایط عادی است، اما امروز ما در یک شرایط غیرعادی قرار داریم و باید بتوانیم در یک رقابتی نابرابر و نامتعادل و با شرایط تحریم نقش و حضوری موثر داشته باشیم از این‌رو نقش دانشگاه بسیار در این جا بسیار متفاوت از شرایط عادی است.

وی با بیان اینکه همانطور که همه جهان و نیز ملت ما شاهد تحولات ایران اسلامی هستند، گفت: امروز با همه این موانع، تحریم ها و فشارها کشور در حال سازندگی و توسعه است چنانکه هر پنجشنبه حداقل با حضور رئیس جمهور شاهد افتتاح پروژه های زیربنایی کشور هستیم.

وی بیان کرد: با وجود تهیه و تدوین یک برنامه مناسب تحت عنوان برنامه ششم توسعه که بر مبنای آن قرار بود رشد متوسط هشت درصدی را در سال دنبال کنیم و برای آن منابع مورد نیاز از جمله تامین ۶۵ میلیارد دلار در سال به عنوان الزامات تحقق این رشد توسط قانونگذار به تصویب رسیده بود به دلیل تحریم و محاصره اقتصادی با چالش جدی مواجه شدیم.

وی عنوان کرد: متاسفانه با وجود باقی ماندن رشد هشت درصد و حداقل اشتغال یک میلیون نفری در سال، منابعی که باید چنین هدفی را تحقق ببخشدبه دلیل این وضعیت تامین نشد و ما را با چالش اساسی مواجه کرد.

معاون رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: در شرایطی که تامین منابع بودجه ای و اعتباری لازم آن هم برای ارقام چند میلیارد دلاری دشوار شده به طور طبیعی فراهم کردن ۶۵ میلیارد دلار در سال تقریبا دست نیافتنی است بنابراین می توان گفت که هدف ما برای توسعه و رفاه باید باقی ماند اما با همه اینها شاهدیم کشور در حال توسعه و سازندگی است.

وی با بیان اینکه هدف توسعه باقی مانده اما ملزومات و الزامات توسعه فراهم نیست، اضافه کرد: برای اینکه بتوان به اهداف دست یابیم و با وجود محدودیت ها منابع این هدف ها تحقق یابد، باید از ساز و کارهای دیگری استفاده کنیم و این توسعه به طور قطع بدون پشتیبانی لازم از سوی دولت و حضور دانشگاه ممکن نیست.

وی با بیان اینکه انتظار ما این است که دانشگاه بتواند ساز و کارهای نو و روش های دانش بنیان را در فراروی صنعت قرار دهد تا صنعت بتواند بهره وری لازم را برای اهداف توسعه داشته باشد، اضافه کرد: اگر ما از این ساز و کارها استفاده کنیم آن فاصله سنتی با جهان صنعتی رفع می شود.

نوبخت ادامه داد: خوشبختانه برخورداری از چنین ظرفیت و پتانسیل علمی که هم در ذرات بسیار ریز نفوذ کرده از انرژی آن استفاده نماید و همچنین در فضای بیکران و مدارهای بالا حضور یابد، برخوردار است و از اینرو انتظار است این ظرفیت علمی و توان دانشگاه با همین استانداردها صنعت را یاری کند.

وی ابراز امیدواری کرد: این کنگره در واقع به دنبال راه حل ها و راهکارهایی باشد که بتوان با وجود واقعیت هایی که اکنون در روابط بین الملل و داخل داریم نوعی از ساز و کارهای انحصاری را برای رسیدن به اهداف توسعه اقتصادی و صنعتی کشور ارائه و فراهم کند.

وی خاطر نشان کرد: بنیه علمی دانشگاهیان در سراسر کشور از جمله دانشگاه گیلان که فرزندان ما را آموزش می دهند به حدی گسترده است که بتواند متفاوت از شیوه ها و روش های سنتی، رابطه خود را با صنعت به گونه ای تحلیل و تعریف کنند که با منابع مالی و سرمایه ای اندک و ناکافی بتوانیم از دانش کافی استفاده کرده و نیازهای کشور را برطرف کنیم.

بیست و سومین کنگره سراسری همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی با هدف بررسی و تعیین نقش دولت، دانشگاه ها و بخش خصوصی در تحکیم ارتباط فی ما بین، دستیابی به ساز و کارهای لازم و تعیین استراتژی های مناسب برای تحقق این امر امروز چهارشنبه در دانشگاه گیلان آغاز به کار کرد و در قالب برنامه ها و پانل های تخصصی تا فردا ادامه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار