وزیر آموزش و پرورش در آذربایجان شرقی:

معلمان در تلاش برای عبور سرافرازانه از بحران آموزشی هستند

تبریز(پانا) - وزیر آموزش و پرورش در تبریز عنوان کرد جایگاه معلم در جامعه بسیار ارزشمند است و وظیفه بسیار سنگین ساختن شخصیت انسان ها و بالا بردن کیفیت انسانی بر دوش این قشر زحمت کش است. با توجه به اینکه جامعه آموزشی در مرحله ای بسیار بحرانی قرار دارد ولی معلمان با تمام وجود در تلاش هستند تا از این مرحله با سربلندی و سر افرازی عبور کنند.

کد مطلب: ۱۱۶۹۶۲۰
لینک کوتاه کپی شد
معلمان در تلاش برای عبور سرافرازانه از بحران آموزشی هستند

وزیر آموزش و پرورش ضمن تبریک مبعث رسول اکرم به تمامی فرهنگیان گفت: معلمان جز ممتازترین و برجسته ترین اقشار جامعه هستند که آنها بعنوان گروه‌های مرجع، مورد احترام و اعتماد جامعه هستند و به دلیل نقش و مسئولیتی که دارند نقش معلمی سازگارترین و هماهنگ ترین نقش در ارتباط با فلسفه خلقت است. آنان مسئول انتقال آگاهی و یادگیری و مسئول آگاهی و توانمندی جامعه هستند و برای زندگی بهتر دانش آموزان را تجهیز می کنند.

وی تاکید کرد: هیچ شغلی در کشور ارزش معلمی را ندارد. معلمی، قوی ترین و پربارترین شغل جامعه است. اگر سازمان ها یا شغل های دیگر در تلاش برای بهبود زندگی و بهتر کردن جامعه هستند، معلمان مسئولیت پرورش خود انسان را بر عهده دارند. معلمی، شرافت و ارزش الهی است و هم راستایی با خود خدایی که معلم است. خدا و پیامبر و اولیای خدا معلم هستند و مهم ترین مسئولیت در جامعه مربوط به معلم هاست، بر این اساس همه پیشرفت ها متکی به معلمان است.
همه دستاوردها در عرصه های مختلف مرهون کیفیت آدمهاست و کیفیت آدمها مرهون نقش آفرینی معلمان است. مهم ترین، جاودانه ترین و با ارزشترین نقش آفرینی مربوط به معلمان است. به یاد ماندنی‌ترین تصویر، تصویری است که معلمان ترسیم می‌کنند و آینده را شکل می‌دهند.

حاجی میرزایی افزود: شخصیت انسانها در پرتو تلاش معلمی شکل می‌گیرد، برای داشتن یک جامعه مطلوب و خوب، بهترین راه و مناسب ترین رهرو معلمان هستند.

وی تصریح کرد: همه آمال جامعه متوجه نقش آفرینی معلمان است. مسائل مهم با معلمان حل شده است. انسان های باکیفیت، با تعلیم و تربیت معلمان شکل می‌گیرند. با معلمان مشکلات بزرگ حل می‌شود و باید سپاسگزار خدا باشیم که عمر ما را به معلمی اختصاص داد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رفع و رجوع کردن خطاها در مشاغل دیگر ساده است، ولی خطای معلم به راحتی قابل جبران نیست، تاکید کرد: قیام و سکوت و کلام و ... الهام بخش و تاثیرگذار است چه در مقام تعلیم و چه در غیر آن باید از اهمیت و اعتبار این شغل دفاع کرد.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: امروزه جامعه آموزشی در معرض بحران جهانی قرار گرفته است، موضوع ماموریت ما و فلسفه وجودی ما با چالش جدی روبرو شده است. ما در وضعیتی قرار گرفته ایم که همه فرایندهای گذشته فاقد کارایی است. امروز نیازمند راه ها و خلاقیت‌های نو هستیم. در صد سال اخیر کمتر دوره ای، عرصه ای برای ارئه توانمندی‌های معلمان به این شکل فراهم شده است.
معلمی که در کلاس را می‌بست و در کلاس بود امروزه تمامی کارهای او در معرض داوری عمومی قرار گرفته است. این دوره یک اعتلا و سکوی پرش برای معلمان است و بهترین فرصت برای یادگیری، معلم است و باید ظرفیتها و قابلیتها را توسعه دهیم. شرایط مهم و ویژه کنونی، به ما این امکان را می‌دهد تا ارزیابی واقع‌بینانه ای داشته باشیم.

وی یادآور شد: وضعیت این روزها، همه ظرفیت ها را برای کشف قابلیت ها فراهم می کند. ارزیابی خود و جامعه از معلمان سنجیده تر شده است. رابطه با دانش‌آموزان و محتوا تغییر کرده است. یک جامعه زنده، باهوش و توانمند جامعه ای است که در چنین شرایطی موقعیت خود را پیدا کرده و تغییر آفرینش می کند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: افتخار می‌کنیم که معلمان این دوره، این فرصت و موقعیت را غنیمت بشمارند و وقتی از این دوره خارج شدیم، بتوانیم آثار ماندگاری از خود به یادگار بگذاریم. ما گام‌های بلندی برای دستیابی به این هدف برداشته ایم. در ۱۰ سال گذشته قریب به ۵۰ درصد نیروهای ورودی آموزش و پرورش از مسیرهای متفاوت وارد شدند. ۶۰ درصد از افرادی که در آموزش ابتدایی حضور دارند، با این رشته تناسبی ندارند. بر این اساس، از شورای فرهنگی مجوز گرفته شد که منحصراً ورود به آموزش و پرورش فقط از دانشگاه فرهنگیان دانشگاه شهید رجایی باشد.

وی در پایان تاکید کرد: آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد رسیدن به مقصد است. ما در درون نظام تعلیم و تربیت مسائل زیادی داریم و مقصد، تربیت دانش‌آموزان است که بتوانند توانمند باشند و استعدادهایشان را رشد دهند. این مقصد امروز در معرض مخاطره قرار گرفت. مسئولیت معلم با ابزارهای متفاوت در جای خود است و تغییر نکرده است. مهمترین مسئله آموزش و پرورش، نیروی انسانی است و جانشین همه نداشته هاست. در این خصوص باید نقش آفرینی کرده و ماموریت های خود را انجام دهیم و نثر بی‌بدیل آموزش و پرورش باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار