اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از ادعای جهش کرونای ایرانی تا اعمال محدودیت تردد برای نوروز 1400

تهران (پانا) - افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در کشور، حواشی جهش ایرانی ویروس کرونا، آخرین وضعیت کرونا در اهواز، اعمال محدودیت کرونایی برای نوروز 1400، افزایش رقم وام ازدواج و اولین جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی به ریاست دادستان کل کشور بخشی از خبرهای مهم حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۱۶۸۳۴۹
لینک کوتاه کپی شد
از ادعای جهش کرونای ایرانی تا اعمال محدودیت تردد برای نوروز 1400

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون تعداد یک میلیون و ۶۵۶ هزار و ۶۹۹ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد۶۰ هزار و ۳۵۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند و یک میلیون و ۴۱۳ هزار و ۷۱۷ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنان ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند. این در حالی است که آمار فوتی‌های کرونا در هفته‌ای که گذشت پس از دو ماه مجددا سه رقمی شد.

فوت 9 نفر بر اثر ویروس جهش یافته

در عین حال از آنجا که با پدیده جدید جهش ویروس مواجه هستیم باید نگاهی جدی به این موضوع در تصمیم گیری‌ها داشته باشیم که طبق گفته زالی در استان تهران تاکنون 9 نفر بر اثر ویروس جهش یافته جان خود را از دست داده‌اند. او با تاکید بر اعمال محدودیت‌ها در ایام نوروز گفته است: شاید لازم باشد پروتکل‌ها و محدودیت‌های بیشتری در نظر گرفته شود.

تکذیب جهش ایرانی کرونا از سوی وزارت بهداشت

در هفته‌ای که سپری شد یکی از نمایندگان مجلس مطرح کرد که ویروس کرونا در ایران جهش یافته است و اکنون شاهد جهش ایرانی کرونا هستیم. پس از این اظهار نظر، کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با رد اظهاراتی مبنی بر «موتاسیون ایرانی ویروس کرونا» گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور تا امروز، افزون بر ۷۰ جهش در ایران شناسایی شده که البته تا امروز هیچ کدام تغییر معناداری در رفتار ویروس ایجاد نکرده و اطلاق واریانت جدید به آنها درست نیست. او افزود: متاسفانه انتقال ناقص مطالب و گزارش های علمی مطروحه هفتگی در ستاد ملی مقابله با کرونا آن هم از جانب افراد غیر از سخنگوی رسمی این ستاد یا پوشش خبری ناقص آن در مواردی موجب سوء تفاهم و سوء برداشت شده و انتظار می رود اکنون که ستاد ملی مقابله با کرونا، سخنگوی رسمی و مشخص دارد، اعلان مصوبات و اطلاعات منحصر به سخنگو باشد و سایر اظهارات، وجهی ندارد و رسانه ها این موضوع را در اطلاع رسانی مطالب، لحاظ کنند و البته اعضای ستاد نیز توجه بیشتری به این مهم داشته باشند.

آخرین وضعیت کرونا در اهواز

همچنان بر اساس اعلام وزارت بهداشت همه 11 شهر قرمز کرونا در استان خوزستان قرار دارد و وضعیت کرونا در این استان خوب نیست. یکی از مواردی که برای این وضعیت در استان خوزستان مطرح شده است ورود مسافر از مرزهای کشور عراق به خوزستان و همچنین سفر مسافران ایرانی به عتبات است. در هفته‌ای که سپری شد ناصر حویزاوی، مدیر حج و زیارت استان خوزستان گفت: براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از اسفند سال گذشته تاکنون، همه اعزام‌های زمینی و هوایی به عتبات عالیات از طریق این استان متوقف شده و هیچ اعزامی انجام نگرفته است. او در زمینه ترددهای انجام شده از مرزهای ایران و عراق نیز گفت: همانطور که طبق روال جاری تردد مسافران ایرانی و تجار به سایر کشورهای همسایه از مرزهای مختلف زمینی و هوایی تحت نظارت وزارت بهداشت و درمان انجام می شود، تردد ایرانیان و عراقی ها از مرزهای دو کشور نیز در قالب های غیر زیارتی انجام می گیرد و این ترددها هیچ ارتباطی به اعزام های سازمان یافته و تحت نظارت سازمان حج و زیارت نداشته است.

اعمال محدودیت کرونایی برای نوروز 1400

در آستانه فرارسیدن نوروز 1400 هستیم و یکی از نگرانی‌های فعلی مسئولان ستاد ملی کرونا افزایش بیماران و فوتی‌های کرونا در پی تشدید سفرهای نوروزی است. در هفته‌ای که سپری شد جلسه کمیته امنیتی ستاد ملی کرونا برگزار شد و حسین ذوالفقاری، رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: درخصوص سفرهای نوروزی پروتکل‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که قابلیت اجرا داشته باشند و همچنین باید به نحوی باشند که مردم مجاب به اجرای آن شوند. او گفت: از دیگر مواردی که به آن اشاره شد کنترل افراد دارای تست مثبت در ایام نوروز بود و درصورت جابجایی ضمن جلوگیری از تردد به جهت اینکه برای آحاد جامعه خطر دارند مشمول جریمه خواهند شد. همچنین قبل از نوروز با تعیین یک بازه زمانی ۲۰ روزه، یک بسته‌ای که شامل رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌ها خواهد بود، برای اینکه مردم بتوانند برای نوروز برنامه‌ریزی کنند، اعلام خواهد شد و بر اساس شرایط بیماری در شهرهای مختلف تکلیف سفرها تعیین خواهد شد.

افزایش وام ازدواج

وام ازدواج یکی از وام‌های پرتقاضاست که با وجود ایجاد تورم در اقتصاد، چشم جوانان به این مبلغ ناچیز دوخته شده است تا بتوانند با آن مقدار بسیار کمی از مشکلات خود را رفع کنند. در هفته‌ای که گذشت نمایندگان مجلس افزایش وام ازدواج را برای سال 1400 تصویب کردند و بر این اساس زوجینی که از اول فروردین ۹۷ تسهیلات ازدواج دریافت نکرده‌اند نیز ۷۰ میلیون تومان برای هر یک از زوجین با بازپرداخت ۱۰ ساله در سال ۱۴۰۰ تعیین شد. همچنین در جزء الحاقی (1) آمده به منظور کاهش سن ازدواج، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج های زیر 25 سال و زوجه های زیر 23 سال واجد شرایط دریافت تسهیلات ازدواج را تا سقف یک میلیارد (1.000.000.000) ریال افزایش دهد. بانک‌ها باید برای ضمانت صرفا یکی از سه مورد اعتبارسنجی، یا یک ضامن و سفته و یا سهم فرد از حساب یارانه هدفمندی را به منزله ضمانت بپذیرند.

18 استان در معرض خطر فرونشست زمین

نتایج مطالعات محققان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نشان می‌دهد که از ۳۱ استان کشور، ۱۸ استان در زون با خطر بالای فرونشست زمین قرار دارند و پایتخت ایران یکی از شهرهای با جمعیت بالا است که در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارد. فرونشست زمین یکی از خطرناک‌ترین ترین مخاطرات طبیعی قرن اخیر است که به‌ دلیل تخلیه آبخوان‌های زیرزمینی به‌صورت خاموش، حیات طبیعی، اقتصادی و اجتماعی ایران را در ابعاد گسترده در معرض تهدید جدی قرار داده، تصریح کرده است که کارشناسان پدیده شوم فرونشست زمین را فاجعه خاموش قرن می‌خوانند و تهران یکی از شهرهای پرمخاطره از نظر فرونشست زمین به شمار می‌رود. رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در هفته‌ای که گذشت درباره وضعیت تهران از نظر فرونشست زمین گفت: «فرونشست از نظر آسیب رساندن به سازه‌های شهری، ما را به‌صورت جدی تهدید نمی‌کند ولی در حوزه‌های دیگر نظیر کشاورزی یا مباحث زمین شناختی مشکلات جدی ایجاد می‌کند.»

اولین جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در سه حوزه انتخاباتی و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در یک هزار و ۳۷۲ شهر و چهل هزار و ۶۲۰ روستا و تیره عشایری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود. در هفته‌ای که گذشت، نخستین جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی به ریاست حجت الاسلام منتظری، دادستان کل کشور و اعضای ستاد برگزار شد. در این جلسه ضمن تشریح آخرین وضعیت انتخاباتی کشور، شرح وظایف اعضای ستاد مرکزی و ستادهای استانی و شهرستانی بررسی و تصویب شد.همچنین در این جلسه اصول و راهبردهای اصلی ستاد مرکزی و اولویت‌های ستاد در پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخابات بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ شد. اعضای ستاد مرکزی دادستان کل کشور (رئیس ستاد)، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه (دبیر ستاد)، نمایندگان شورای نگهبان، وزارت کشور، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، بسیج مستضعفان، سازمان قضایی نیروهای مسلح و صدا و سیما، رییس کل دادگستری استان تهران و دادستان عمومی و انقلاب تهران و رییس سازمان بازرسی کل کشور هستند که شخصا یا نماینده تام الاختیار ایشان در جلسات ستاد مرکزی حضور خواهند یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار