شکل‌گیری نهاد امور تربیتی با هوشمندی شهیدان رجایی و باهنر

تهران (پانا) - پس از انقلاب اسلامی در هشتم اسفند 1358، با تدبیر شهیدان رجایی و باهنر، نهاد «امور تربیتی» در آموزش و پرورش با ساختار جدید و اهداف نظام اسلامی بنیان نهاده شد. این اتفاق زمانی شکل گرفت که مدارس کشور، بهترین میدان جذب نیرو برای انواع گروه‌های سیاسی شده بود.

کد مطلب: ۱۱۶۷۴۵۱
لینک کوتاه کپی شد
شکل‌گیری نهاد امور تربیتی با هوشمندی شهیدان رجایی و باهنر

نقش و تأثیر نهاد امور تربیتی در درون نظام آموزش و پرورش برای رساندن مفاهیم دینی، دفاع از ارزش‌‎ها، پاسداری از انقلاب و وارد کردن خردمندانه دانش‌آموزان به عرصه‎‌های متعدد فعالیت با ارائه الگویی شایسته و سازمان‎دهی منظم و متشکل در پروسه انقلاب غیرقابل انکار است.

این نهاد همچنین توانست با استعدادیابی منطقی و پیوند با مساجد و مراکز دینی و شخصیت‎‌های مذهبی، خلأ تشکل‎‌های سیاسی دینی در مدارس را به‎ درستی پر کند و در ترویج اندیشه ولایی، مصونیت اخلاقی و نیز همراه کردن اقشار با حرکت و مسیر انقلاب به‎ سوی تعالی کارهای خوبی انجام دهد و رسالت اجتماعی خویش را در این راستا به نحو شایسته ‎ای ایفا کند.

تأسیس این نهاد، هوشمندی شهدای عزیز رجایی و باهنر را در ضرورت پی‎ریزی امور تربیتی نشان داد. لبخندهای زیبا، ماندگار و حاکی از رضایت امام عزیز (ره) که بر بازوان رزمندگان بوسه زد و آنچه که امروز با افتخار اوراق تاریخ این دیار را مزین و مرصع کرده است و عصر معاصر به آن می‌‎بالد و همه جهان را به اقتدار جمهوری اسلامی معترف و مبهوت کرده است، از مسیر صحیحی بود که با اتخاذ تربیت دینی در مدارس حاصل گشت.

مربیان این نهاد، الگوی مجسمی بودند که با رفتار خویش توانستند مهربانی، رفاقت، ایثار، همدلی و بسیاری از واژه‌‎های ارزشمند رایج را معنا بخشند و با هنرمندی به نوجوانان انتقال دهند و با این انتقال، تندیس‎‌هایی را به پهنه همه تاریخ در میادین شهر بنا کنند و چه بسیار دیدیم و شنیدیم از مربیانی که قبل از دانش‌آموزان خود به سوی ملکوت اعلی پر گشودند و شربت شهادت نوشیدند و این راه را و معبر فیض و رستگاری را برای دیگران گشودند. پیش قراول آنان شهدای عزیز مؤسس امور تربیتی، رجایی و باهنر بودند که در آتش خشم نفاق سوختند و با هم به‎ سوی رب اعلی پرواز کردند.

امور تربیتی با سازمان‎دهی دانش‌آموزان در گروه‎‌های امداد و نجات و کمک‎ رسانی به آسیب‎ دیدگان ناشی از حوادث و بلایای طبیعی و گسترش آموزش‌‎های امداد علاوه بر تکیه و ترویج نگاه انسان‎ دوستانه، از هدر رفتن بخشی از منابع انسانی و ظرفیت‌های اجتماعی جامعه ممانعت کرد و نسلی مجهز به دانسته‌های علمی و معتقد به باورهای دینی و مقید به ارزش‌های انسانی را به‎ خوبی برای ورود با سلامت و صلابت و آماده برای خدمت به فردای کشور مهیا کرد.

با درک مسئولان از این رسالت مهم و برای قدردانی از زحمات مربیان و حفظ دستاوردهای انقلاب و پاس‎داشت ارزش‎‌های مولود انقلاب و تکریم یادگار شهیدان در ترویج نگاه منطقی به مقوله تربیت دینی و اهمیت مضاعف آن برای اخلاقی کردن رفتار اجتماعی، در تقویم جمهوری اسلامی هشتم اسفند سالروز تأسیس امور تربیتی به نام روز تربیت اسلامی و این هفته به نام هفته تربیت اسلامی نامگذاری شده است.

روزشمار هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی از روز جمعه 8 اسفندماه تا روز 5شنبه 14 اسفندماه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار