مدیرکل فراهم‌آوری و پردازش منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مطرح کرد:

50 هزار شماره نشریه در سامانه «سنا» بارگذاری شد

تهران (پانا) - مدیرکل فراهم‌آوری و پردازش منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از عضویت بیش از پنج هزار نفر در سامانه «سنا» (sana.nlai.ir) و بارگذاری  50 هزارشماره نشریه دراین سامانه خبرداد.

کد مطلب: ۱۱۶۷۱۳۷
لینک کوتاه کپی شد
50 هزار شماره نشریه در سامانه «سنا» بارگذاری شد

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران،‌ علیرضا انتهایی مدیرکل فراهم‌آوری و پردازش منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: جای سامانه «سنا» خالی بود. در این سامانه مجلات عمومی در کنار مجلات علمی و پژوهشی جمع آوری، اسکن و طبقه بندی می‌شوند وپوشش این مجموعه شامل قدیمی ترین روزنامه‌ها تا دوره معاصر است در این سامانه وارد شده‌اند.
وی ادامه داد: تاکنون 50هزار شماره نشریه از دوره قاجار، پهلوی اول و دوم، انقلاب اسلامی و نیز نشریات لاتین بارگذاری و امکان تورق و مطالعه محتوای نشریات دیجیتال شده برای کاربران فراهم شده است و اگر پژوهشگری نیاز به دانلود محتوا داشته باشد با رعایت ملاحظاتی این امکان برای او مهیا می شود.
انتهایی افزود: از زمان افتتاح این سامانه در مردادماه سال جاری تاکنون پنج هزار و 100 نفر عضو این سامانه شده اند و در مجموع از 50 هزار شماره نشریه استفاده می‌کنند. علاوه بر کاربران داخل کشور، این سامانه اطلاعاتی مناسبی برای محققان خارج از کشور و غیر ایرانی به ویژه در حوزه‌های مطالعات زبان و ادبیات فارسی، تاریخ و رسانه فراهم کرده و تا این زمان حدود 80هزار مراجعه کننده از داخل و خارج از کشور به این سامانه ورود کرده اند.
وی با اشاره به انتقاد کاربران از مشکلات این سامانه گفت: از سوی کاربران انتقاداتی مبنی بر نقص اطلاعات این سامانه صورت می گیرد و اغلب این نکته را بیان می کنند که نشریات جامع و کامل نیستند که انتقاد درستی است، ولی با گذشت زمان و پیشبرد امور این مسئله برطرف خواهد شد. همچنین به منظوردریافت نظراتو پیشنهادات، ایمیلیبا آدرس sana@nlai.ir ایجاد شده تا نقطه نظرات کاربران با مجموعه مدیریت و کارشناسان سامانه «سنا» مطرح شود.
مدیرکل فراهم‌آوری و پردازش منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تاکید کرد: ثبت نام در سامانه «سنا» برای همه افراد فراهم شده و با وارد کردن یک آدرس ایمیل و اعتبارسنجی آن، می‌توان عضو این سامانه شد، افراد پس از ثبت نام به منابعی که جزو دسته بندی های محدود شده نیستند دسترسی خواهند داشت.
انتهایی با اشاره به فعالیت سامانه دیجیتال(dl.nlai.ir)در کتابخانه ملی ایران گفت: در گذشته دسترسی به برخی از منابع به دلیل قانون نسخه‌برداری برای پایان نامه ها یا آئین‌نامه دسترسی اسناد آرشیوی درحوزه اسناد محدود بود، اما با توجه به شرایط کرونا و راه اندازی سامانه هویت سنجی کاربران با ارتباط به سامانه ثبت احوال، دسترسی مشاهده صفحه به صفحه (نه دریافت کامل) به این منابع فراهم شده است و اکنون منابعی چون پایان نامه، نسخه‌های خطی، کتاب‌های چاپ سنگی، عکس‌های قدیمی دوره‌های قاجار و پهلوی که شامل 90هزار عکس در 32هزار آلبوم می شود و همچنین اعلامیه‌های دوران انقلاب، اسناد و غیره در این سامانه قابل دسترسی است.
انتهایی بر ضرورت فراهم سازی امکان امانت موقت منابع در سامانه کتابخانه دیجیتال تاکید کرد و گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران باید در این مسیر حرکت کند به طوری که کاربران بدون دانلود کتاب بتوانند برای مدتی مشخص به صفحات دیجیتال شده آن دسترسی داشته باشند.
مدیرکل فراهم‌آوری و پردازش منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تصریح کرد: در ایام شیوع ویروس کرونا، بخش پایان نامه‌های دیجیتال شده، بیشترین متقاضی را داشت. در همین راستا امکان ثبت نام افراد بدون محدودیت، در کتابخانه دیجیتال امکان پذیر و عضویت مجازی عملیاتی شد. همچنین افرادی که عضو کتابخانه ملی ایران بودند نیز به صورت خودکار عضو کتابخانه دیجیتال شدند و به طور کلی تاکنون حدود 110هزار کاربر در سامانه کتابخانه دیجیتال عضو هستند.
وی با ارائه آمار پایانامه های موجود در سامانه دیجیتال گفت: بیش از 313 هزار و 743 پایان نامه و 459 هزار و 477 پرونده آرشیوی در سامانه دیجیتال وجود دارد و به منظور حفاظت از حق نسخه برداریمنابع کاربران این سامانه امکان دانلود منابع دیجیتال‌ را ندارند و تنها می‌توانند آنها را تورق و مشاهده کنند.
انتهایی اظهار داشت: با توجه به شرایط کرونایی و لزوم فراهم سازی شرایط مناسب برای اعضا و کاربران به منظور دسترسی به منابع، امکان مشاهده همه صفحات پایان نامه‌ها در فضای دیجیتال کتابخانه ملی ایران فراهم شده است. این در حالی است که پیش از این کاربران فقط امکان مشاهده 20 صفحه ابتدایی پایان نامه‌ها را داشتند.این مهم همچنان تا زمان پایان ایام کرونا برقرار است.
وی خاطرنشان کرد: استانداردهایی که منابع دیجیتال را در موتور جستجوگر گوگل رویت پذیر می کند در سامانه سنا مورد توجه قرار گرفته است و امید است این استانداردها در همه سامانه های کتابخانه ملی ایران تقویت شود تا منابع این سازمان به راحتی با جستجوی ساده صورت پذیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار