گوگل درباره ذائقه توریست‌ها در عصر کرونا نظرسنجی کرد

مدل ۲۰۲۱ تورهای گردشگری

تهران (پانا) - خبرگزاری تراول دیلی نیوز از احتمال بازیابی بازار توریسم در سال ۲۰۲۱ خبر داد که براساس آن این صنعت به‌سمت گردشگری روستایی و کشاورزی سوق داده خواهد شد و این امر می‌تواند به رشد ۲۲ درصدی بازار گردشگری در مقایسه با سال ۲۰۲۰ بینجامد.

کد مطلب: ۱۱۵۵۹۱۰
لینک کوتاه کپی شد
مدل ۲۰۲۱ تورهای گردشگری

به‌گزارش دنیای‌اقتصاد، همه‌گیری کرونا در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ منجر به رکود سهمگین بازار گردشگری شده و برآوردها حاکی از آسیب بیش از ۷۰ درصدی بر این بخش مهم اقتصادی است که خسارتی بالغ بر یک هزار میلیارد دلار وارد کرده است. برخی از متخصصان بازار گردشگری به‌همراه انجمن اروپایی تحقیقات نظری و بازاریابی (ESOMAR) پیش‌بینی خود از بخش گردشگری برای سال ۲۰۲۱ را بهبود تدریجی کشورها از بحران کرونا قرار داده‌اند که احتمالا این بازار با افزایش حداقلی همراه خواهد بود و حدود ۴/ ۲۲ درصد در مقایسه با مدت مشابه خود در سال ۲۰۲۰ افزایش خواهد یافت و هدف خود تا پایان ۲۰۳۰ را افزایش درآمد این بازار تا مبلغ ۶/ ۵ هزار میلیارد دلار درنظر گرفته است. تمرکز اصلی بازار گردشگری همچنان دستیابی به پایداری خواهد بود که کارشناسان در این مطالعه موثرترین راه رسیدن به این هدف را توسعه گردشگری روستایی عنوان می‌کنند که جهت تحقق آن چشم‌انداز فعالان عرصه توریسم روستایی و کشاورزی و مقامات دولتی بازاریابی مستقیم در مزارع است. این امر منجر به جذب گردشگران کشاورزی و در نتیجه توسعه روستایی خواهد شد. فعالیت‌های تفریحی همچون انتخاب و پخت غذا توسط گردشگران، جنگل‌گردی و بسیاری از موارد دیگر درحوزه گردشگری کشاورزی منجر به افزایش رشد ویژه گردشگری در سراسر جهان خواهد شد.

گردشگری کشاورزی در سراسر جهان در حال رشد و رونق است؛ زیرا فرصت‌های ویژه‌ای جهت ترکیب کشاورزی و بازار گردشگری فراهم شده است که در آن بسیاری از مزایای آموزشی، مالی و اجتماعی را به گردشگران و جوامع محلی ارائه می‌دهد. گسترش توریسم کشاورزی فرصت‌های سودآوری برای رشد گردشگری به‌و‌جود خواهد آورد. اقامت در مزرعه در آمریکا و هند نمونه بارز این سبک از توریسم است. همچنین افزایش تمرکز بر سفرهای پایدار امکان رشد این بازار را فراهم می‌کند. با توجه به افزایش سفرهای محتاطانه در بین مسافران، چشم‌انداز گردشگری کشاورزی مبتنی بر رشد برآورد می‌شود.

انتظار می‌رود باتوجه به آسیب‌پذیری بازار گردشگری ناشی از همه‌گیری کرونا، تمرکز بر تورهای پایدار و سفرهای برون شهری افزایش یابد. سازمان جهانی گردشگری با تعیین اهداف پایدار گردشگری کشورها را به ارتقای گردشگری روستایی و کشاورزی با رعایت استانداردها تشویق می‌کند. چنین ابتکاراتی از سوی سازمان‌های بین‌المللی منجر به افزایش توجه به بازار گردشگری در سال‌های آینده خواهد شد. گسترش بازار گردشگری در فرانسه و انگلیس این فرصت را برای اروپا فراهم می‌کند تا بازار گردشگری سبک سفرها با علاقه خاص همچون توریسم کشاورزی و روستایی را به‌دست آورد. همچنین مهم‌ترین انگیزه مسافران برای انتخاب مقاصد گردشگری فعالیت‌های خاص خواهد بود. فعالیت‌های زیست‌محیطی نیز بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت و تقاضا برای گردشگری ماجراجویانه افزایش می‌یابد و رزرو‌های آنلاین بیشتر از روش‌های معمول مانند رزرو حضوری افزایش خواهد یافت. بسیاری از دولت‌های جهان پس از عبور از بحران کرونا و سازگاری با شرایط، درحال بازگشت به شرایط عادی اقتصاد خود پس از شیوع کووید-۱۹ هستند و استراتژی‌های مختلفی را جهت بازیابی بازار گردشگری اتخاذ می‌کنند که این استراتژی‌ها بر گردشگری با علایق خاص و سبک‌های جدید متمرکز است؛ زیرا دولت‌ها درصدد ارتقای فعالیت‌های ویژه در تمامی مقاصد گردشگری در کشور خود هستند.

براساس نظرسنجی شرکت گوگل، تقاضای سفر در جهت شخصی‌سازی بسته‌های تورها پیش می‌رود و حدود ۵۷ درصد از مسافران به‌دنبال جایگزینی شخصی‌سازی سفرهای خود با رفتارها و گزینه‌های گذشته سفر هستند. در واقع گردشگران به‌دنبال سفرهایی به مقاصد بکر و به‌دور از جمعیت هستند. افزایش تقاضا برای شخصی‌سازی سفرها عامل اصلی رشد گردشگری به سمت سبک‌های خاص مثل گردشگری کشاورزی و روستایی شده است. براین اساس شرکت‌های مسافرتی و برگزارکنندگان تورها با ارائه بسته‌های انعطاف‌پذیر و متناسب‌سازی با علایق مسافران فرصت بیشتری جهت جذب گردشگران و جلب رضایت آنها به‌دست خواهند آورد. افزایش تقاضا جهت شخصی‌سازی بسته‌های سفر منجر به گسترش بازار گردشگری روستایی و کشاورزی در سال‌های آینده خواهد شد. تغییر ذائقه مسافران و سبک سفر آنها بسیاری از فعالان بخش گردشگری را در جهت فراهم کردن امکانات شخصی‌سازی سفر و ارائه محصولات در این راستا سوق داده است که این امر منجر به رقابت فزاینده در میان شرکت‌های پیشرو و طراحی بهتر پکیج‌های خاص خواهد شد. شرکت مسافرتی مارتین سفرهایی با قیمت‌های رقابتی در انگلیس و اروپا ارائه داده است. همچنین گروه مسافرتی آئودلی به پشتیبانی از موسسات زیست محیطی و پروژه‌هایی در این راستا پرداخته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار