مدیر آموزشگاه استثنایی باغچه بان اسلامشهر در گفت و گو با پانا:

شرایط آموزش برای دانش آموزان استثنایی، سخت‌تر و نیازمند ایثار معلمان است

اسلامشهر(پانا) - شرایط آموزش در فضای مجازی برای دانش‌آموزان مدارس استثنایی، سخت‌تر و نیازمند ایثار حقیقی معلمان و همراهی بیشتر اولیاء است و در اغلب موارد این معلمان در مدارس استثنایی هستند که هم پدر و مادری می‌کنند و هم آموزگاری.

کد مطلب: ۱۱۵۴۰۱۲
لینک کوتاه کپی شد
شرایط آموزش برای دانش آموزان استثنایی، سخت‌تر و نیازمند ایثار معلمان است

سمیه غلامی مدیر آموزشگاه استثنایی دختران باغچه‌بان آموزش و پرورش اسلامشهر در گفت و گو با پانا اظهار کرد: وقتی صحبت از کلاس و درس و معلم به میان می‌آید بدون تردید در ذهن ما تصویر یک کلاس با تعدادی دانش‌آموز سالم و یک معلم مهربان و دوست داشتنی نقش می‌بندد که پای تخته سیاه در حال دیکته گفتن به دانش‌آموزان خود است و دانش‌آموزان هم به‌راحتی یا با اندکی شیطنت مشغول نوشتن دیکته هستند.

او افزود: نباید از این امر غافل شد که در همین دنیایی که ما زندگی می‌کنیم افراد دیگری نیز وجود دارند که نیازمند نیازهای ویژه‌ای به دلیل داشتن برخی از معلولیت‌های ذهنی، جسمی و یا جسمی حرکتی هستند و دانش‌آموزی که از نظر جسمی یا خصوصیات رفتاری و ذهنی با بیشتر دانش‌آموزان همکلاس خود تفاوت دارد، آموزش ویژه برای او مناسب‌تر از آموزش معمولی است.

در دوران پساکرونا به دلیل محدودیتی که شرایط آموزش مجازی در فرآیند آموزش به وجود می‌آورد بسیار سخت‌تر و نیازمند ایثار حقیقی معلمان استثنایی و همراهی بیشتر اولیاء است و در اغلب موارد این معلمان در مدارس استثنایی هستند که هم پدرو مادری می‌کنند و هم آموزگاری

او تصریح کرد: مناسب‌تر بودن آموزش ویژه نسبت به آموزش عادی، از طریق آزمایش و بررسی مشخص می‌شود که این آموزش از لحاظ تطبیق و سازش همه‌جانبه دانش‌آموز با محیط و پیشرفت تحصیلی او برتر است و دانش‌آموزان با داشتن شرایط استثنایی به برنامه‌های آموزشی خاصی نیاز دارند و این آموزش، نیازهای یادگیری منحصر به‌ فرد آنها را فراهم می‌آورد.

غلامی تصریح کرد: این موضوع در دوران پساکرونا به دلیل محدودیتی که شرایط آموزش مجازی در فرآیند آموزش به وجود می‌آورد بسیار سخت‌تر و نیازمند ایثار حقیقی معلمان استثنایی و همراهی بیشتر اولیاء است و در اغلب موارد این معلمان در مدارس استثنایی هستند که هم پدرو مادری می‌کنند و هم آموزگاری.

مدیر آموزشگاه استثنایی دختران باغچه‌بان آموزش و پرورش اسلامشهر اذعان کرد: پس از آموزش در هر روند آموزشی بحث ارزشیابی نیز مهم است و این مورد در دانش‌آموزان مدارس استثنایی، با سختی‌های خود همراه است و نمی‌توان در مورد تمام دانش‌‌آموزان روند ثابت و مشخصی را در پیش گرفت و باید متناسب با معلولیت و شرایط خانوادگی و در این دوران بسته به در دسترس بودن امکانات حضور در فضای مجازی و یا در دسترس نبودن این امکانات در مورد دانش‌آموزان استثنایی انعطاف هم به خرج داد.

آن دسته از دانش‌آموزانی که به آموزش مجازی دسترسی ندارند، می‌توانند با نظر شورای مدرسه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در صورت نداشتن بیماری زمینه‌ای و با رضایت والدین به صورت حضوری و انفرادی امتحان دهند

او گفت: طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش‌آموزان با نظر ستاد مقابله با کرونا در هر استان فراهم باشد، امتحانات به صورت حضوری برگزار می‌شود. در غیر‌اینصورت باید امتحانات به صورت غیرحضوری و همچنین متناسب با پایه و نوع معلولیت برگزار شود.

غلامی خاطرنشان کرد: در بخش اعظمی از دانش‌آموزان که به شیوه توصیفی ارزشیابی می‌شوند، با مسئولیت معلم و نظارت مدیر بر اساس مستندات، کار پوشه‌های جمع آوری شده، آزمون‌های عملکردی و بازخورد‌هایی که در آموزش مجازی به دست معلم رسیده است، ارزیابی صورت می‌گیرد.

او اظهار کرد: آن دسته از دانش‌آموزانی که به آموزش مجازی دسترسی ندارند، می‌توانند با نظر شورای مدرسه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در صورت نداشتن بیماری زمینه‌ای و با رضایت والدین به صورت حضوری و انفرادی امتحان دهند و اکنون امتحانات دانش‌آموزان دوره متوسطه هم به شکل مجازی و در بستر شبکه شاد در حال اجرا است.

خبرنگار: حق شناس

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار