مدیر هسته گزینش آموزش و پرورش آذربایجان شرقی:

آینده جامعه و کشور، در دست فرهنگیان است

تبریز(پانا) - مدیر هسته گزینش آموزش و پرورش آذربایجان شرقی عنوان کرد آینده جامعه و کشور در دست فرهنگیان است و دانشگاه فرهنگیان، ورودی اصلی آموزش و پرورش است.

کد مطلب: ۱۱۵۳۹۳۲
لینک کوتاه کپی شد
آینده جامعه و کشور، در دست فرهنگیان است

مدیر هسته گزینش آموزش و پرورش در گفت و گو با پانا گفت: آموزش و پرورش به لحاظ ورودی و پرسنلی، از دستگاه‌های دیگر ورودی بیشتری دارد. به نوعی اگر در سطح استان با همه دستگاه‌های دیگر مقایسه کنیم، همچنان آموزش و پرورش ورودی های بیشتری دارد.

وی افزود: هر سال حدود ده هزار پرونده ورودی برای ما ارسال می شود و در تمامی نواحی و مناطق حداقل یک نفر به عنوان مسئول گزینش و در خود ستاد هم نزدیک به ۲۵ نفر شاغل برای رسیدگی به این پرونده ها در حال فعالیت هستند. کار تخصصی این افراد، بحث گزینش است که پرونده های ورودی را تحقیق، بررسی، مصاحبه و ارزیابی می کنند و کارهای اداری را به سرانجام می رسانند.

حسین محمدزاده کمالی، ضمن بیان اینکه امسال با توجه به وضعیت کنونی ویروس کرونا تدابیری اندیشیده شد، اظهار کرد: از قبل به تعدادی از افراد تایید شده بنا بر شرایط پرونده، مجددا تاییدیه یک ساله داده شد و امسال که شاهد چنین وضعیتی بودیم، با گزینش کشوری هیئت مرکزی آموزش و پرورش در تهران، هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم تا این افراد بتوانند تداوم اشتغال داشته باشند و پس از هماهنگی با تهران، این تصمیم عملی شد که دیگر نیاز به تاییدیه مجدد نباشد.

گزینش، از زیرمجموعه های وزارت آموزش و پرورش است

وی ادامه داد: ادارات نیز با ما همکاری های لازم را داشتند و همکاران محترم و مسئولین، کسانی را که نیاز واقعی به گزینش داشتند دعوت کردند. با وجود این وضعیت، همکاران ما سعی کردند تعداد افراد دعوتی به هسته را به حداقل برسانند و حتی گاهی دعوت نمی کردند اما آنها به صورت میدانی و با روش‌های دیگر در تلاش بودند تا این اتفاق به نحو احسنت انجام شود؛ با این حال نسبت به سال‌های قبل تعداد افراد انتخاب شده، کمتر بود.

محمد زاده کمالی بیان کرد: گزینش یکی از زیر مجموعه های وزارت آموزش و پرورش است و برای خود قوانینی دارد که مصوب مجلس شورای اسلامی است و نمی‌توان از آن تخلف کرد؛ به این معنا که این قوانین هرچه را که به تصویب رسانده است، در چارچوب قانون اساسی و قوانین اسلامی و برگرفته از فتواهای حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری است.

دانشگاه فرهنگیان، ورودی اصلی آموزش و پرورش

وی به تخصص همکاران در رشته های مختلف اشاره کرد و گفت: این همکاران دارای تحصیلات عالی هستند و از اولین روز در تلاش بودیم که نهایت مساعدت و همکاری را با افراد داشته باشیم. افرادی که برای مصاحبه می آیند با همکاران ما هیچ فرقی ندارند. وقتی وارد این محیط می‌شوند ما در چهارچوب و مقررات قانونی با رأفت اسلامی در حقیقت با احترام به ارباب رجوع با افراد برخورد کرده‌ایم. اما متاسفانه بعضی شایعات از قبل به افراد گفته می‌شود و سبب سوء تفاهماتی در این زمینه می‌شود.

مدیر هسته گزینش آموزش و پرورش استان، خاطرنشان کرد: اگر ده هزار پرونده ای که هر ساله به هسته گزینش ارجاع می‌شود آمارگیری شود، مشاهده خواهید کرد که اکثریت از عملکرد همکاران ما راضی هستند؛ هرچند ما علاقمند هستیم که اگر اشکالاتی هم داشته باشیم رفع کنیم و روند عملکردمان را اصلاح کنیم تا به امید خدا مثبت واقع شود. نکته کلیدی این است که ورودی اصلی آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان است که اساس و پایه واقع شده است.

وی افزود: افرادی که وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند، محصولات خود آموزش و پرورش هستند؛ به این معنا که 12 سال در آموزش و پرورش تحصیل کرده اند و برای اینکه بتوانند وارد دستگاه تعلیم و تربیت شوند، ابتدا باید به مدت چهار سال در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کنند. همچنین به دلیل اینکه سهمیه‌های شهرستانها بالا هستند، این قضیه حائز اهمیت است که بومی گزینی انجام شود.

آینده جامعه در دست فرهنگیان کشور است

این مقام مسئول در مورد بررسی سوابق تحصیلی افراد مورد نظر بیان کرد: سوابق تحصیلی آن افراد مورد بررسی قرار می گیرد تا با توجه به دستورالعمل هایی که دستگاه ها و قانونها مشخص کرده اند، بهترین‌ها را انتخاب کنیم و خوشبختانه این نوید را می‌دهیم که در سالهای گذشته افرادی که دارای رتبه های عالی بودند، اقبال ورود به دانشگاه فرهنگیان را پیدا کردند. در حقیقت وقتی تعداد مشخصی از افراد کنکور می‌دهند سازمان سنجش سه برابر ظرفیت را به ما معرفی می کند و با تحقیق درمورد آنها بهترین ها را انتخاب می کنیم؛ چرا که آینده جامعه در دست فرهنگیان کشور است.

وی ادامه داد: دو موضوع مورد اهمیت است که موضوع اول در مورد حالت رقابتی دانشگاه فرهنگیان است. برای نمونه از تعداد افرادی که سه برابر ظرفیت به ما معرفی می شوند باید انتخاب اصلح شود و کسانی که امتیاز بالاتری دارند، وارد دانشگاه فرهنگیان شوند. دومین موضوع محورهای مختلفی از جمله محورهای اعتقادی، سیاسی و اخلاقی است که مورد بررسی قرار می دهیم.

کمالی تشریح کرد: بررسی ما بر روی این 3 محور است. در مورد محور سیاسی در حقیقت از دستگاه‌های امنیتی استعلام می‌گیریم و دو محور دیگر هم در رابطه با بررسی های اجمالی، بررسی‌های تکمیلی و مصاحبه با خود فرد و استعلام از مراکز دستگاه‌های ذی‌ربط است. هنگامی که تمامی این موارد مورد بررسی قرار می گیرند، تشخیص داده می‌شود که آیا این فرد طبق ضوابط و قوانین امکان جذب به آموزش و پرورش را دارد یا خیر.

افراد اغلب در دو محور اعتقادی و اخلاقی با مشکل مواجه می شوند

وی ضمن بیان اینکه قانون پیش‌بینی کرده است که در مورد جذب آموزش و پرورش و در صورت رد صلاحیت فرد، ۳ یا ۴ مرحله امکان تجدید نظر است، گفت: به این علت که انسان موجودی پیچیده است و ابزارهای ما نیز مطلق نیستند که بگوییم تشخیص ما حتمی است، اما با اطمینان می‌توانیم بیان کنیم که کار ما دقیق است ولی احتمال خطا وجود دارد و در مورد این خطا قانون، تدابیری اندیشیده که اگر نتیجه گرفته نشد، دوباره تجدید نظر کند.

کمالی همچنین درباره محورهای عدم صلاحیت اینگونه توضیح می دهد: به یقین که افراد درمسائل سیاسی مشکلی ندارند و اکثرشان معتقد به ولایت فقیه هستند. همچنین ما خدایی نکرده خداوند نیستیم که قضاوت کنیم؛ ما عدم صلاحیت نمی دهیم، بلکه عدم احراز می کنیم و ممکن است فردی درست و خوب باشد، اما خوبی هایش را به دید مردم نگذاشته است که اینگونه افراد، عدم احراز می شوند و نسبت به آمار، این عمل خیلی کم اتفاق می افتد. برای نمونه اگر ۴ درصد کشوری عدم احراز شود، 2 درصد به استان ما اختصاص دارد.

وی در ادامه گفت: به طور معمول در تجدید نظر خیلی از عزیزان احراز می شوند، اما اگر کسی احراز نشود خود نیز بر این واقف و مطلع است که توانایی هایی دارد، اما با توجه به شرایط خاص آموزش و پرورش امکان حضورشان در این دستگاه دولتی امکان پذیر نیست. افراد اغلب در 2 محور اعتقادی و اخلاقی با مشکل مواجه می شوند که در سال جاری حدود 40 نفر عدم احراز داشتیم.

مدیر هسته گزینش آموزش و پرورش استان بیان کرد: هرساله که سرباز روحانی به آموزش و پرورش وارد می شود، کارهای اداری را آموزش و پرورش انجام می دهد و همانند دیگر عزیزان این افراد را نیز گزینش می کنیم.

وی با اشاره به مشکل نبود و یا بسیار کوچک بودن اتاق های همکاران گزینشی گفت: از مردم خواهشندم که هرگونه انتقاد و یا پیشنهادی دارند به همکاران ما انتقال دهند تا مشکلاتشان را حل کنیم.

محمدزاده کمالی، درباره تبدیل وضعیت دانشجویان گفت: جهت روشنگری این عزیزان در دانشگاه فرهنگیان و مدارس درباره ضوابط و شرایط تبدیل وضعیت توضیحاتی توسط همکاران به این عزیزان ارائه دادیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار