پانا گزارش می‌دهد؛

وقتی همه خواب هستند؛ روایتی تلخ از شاهکار فدراسیون فوتبال برای دختران فوتسالیست

دختران ایران فوتسال کویت را می‌سازند

تهران (پانا) - در حالی که فوتسال کویت به لحاظ فنی بسیار ضعیف است اما با جذب ستارگان ایرانی روز به روز در حال رشد و ارتقا است.

کد مطلب: ۱۱۵۰۸۸۵
لینک کوتاه کپی شد
وقتی همه خواب هستند؛ روایتی تلخ از شاهکار فدراسیون فوتبال برای دختران فوتسالیست

از قهرمانی دختران فوتسال در قاره کهن دو سال و اندی زمان می‌گذرد، تیم ملی بانوان فوتسال در اردیبهشت ماه ۹۷ باز هم بر بام آسیا ایستاد تا برای دومین بار قهرمانی خود را جشن بگیرند. از زمانی که دختران فوتسال ایران قهرمانی در آسیا را برای دومین بار تجربه کردند، اتفاقات خارق‌العاده‌ای برای این تیم رقم نخورد و در واقعیت باید بگوییم به جای پیشرفت، پسرفت داشته است.

ستاره‌های ایرانی در کویت

در شرایطی که فوتسال بانوان در رکود به سر می‌برد، کشور کویت با به خدمت گرفتن ستاره‌های ایران روز به روز در حال تقویت خود است و این در حالی است که این کشور حتی لیگ هم نداشت اما در سال ۹۷ و درست پس از دومین قهرمانی تیم ملی فوتسال بانوان با شهرزاد مظفر، آن‌ها این مربی را جذب کردند تا با حضور او فوتسال بانوان را رشد و ارتقا دهند.

ماموریت مظفر در کویت گسترش تیم‌های رده‌های سنی مختلف در بخش بانوان تا سطح تیم ملی، تشکیل لیگ و فرمت لیگ، کمک به تشکیل باشگاه‌ها، کمک به رشد و توسعه بانوان و آموزش مربیان است.

فاصله فوتسال بانوان ایران و کویت بسیار زیاد است و حتی شهرزاد مظفر که لقب بهترین مربی فوتسال بانوان را هم یدک می‌کشید، پس از حضورش در این کشور گفت: فوتسال کویت تفاوت بسیار زیادی با فوتسال ایران دارد و کار در این کشور را باید از زیر صفر شروع کنیم، فدراسیون کویت به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده که این تیم در دو سال آینده جایگاه‌اش این نباشد و انتظار نداریم طی دو سال کار جز تیم‌های مدعی باشد.

اگرچه شهرزاد مظفر این اطمینان را داد که فوتسال کویت به زودی نمی‌تواند حریف سرسختی برای ایران باشد اما اتفاقاتی که در این مدت اخیر رقم خورد، زنگ خطر برای فوتسال بانوان را به صدا درآورد. بعد از رفتن مظفر، نسیبه غلامی کاپیتان تیم ملی فوتسال بانوان راهی این کشور شد تا در لیگ کویت به میدان بر‌ود و حالا هم نوبت به فرشته کریمی بهترین بازیکن آسیا رسید که فوتسال را در جایی غیر از ایران ادامه دهد. خروج بازیکنان برای ورزش ایران افتخار بزرگی است اما این کار زمانی ارزشمند است که بازیکنان از نظر فنی در تیمی حضور پیدا کنند که برای آن‌ها علاوه بر آورده مالی، بعد فنی هم داشته باشد، اما کویت که یکی از کشورهای ضعیف و تازه کار در فوتسال است نمی‌تواند ارزش افزوده‌ای برای بازیکنان ما داشته باشد و به نظر می‌رسد حضور بازیکنان ایران که جز بهترین‌ها هم هستند به لحاظ فنی برای کشور کویت سودآور است تا بازیکنان ایران.

دغدغه مالی و ستاره‌های ایرانی

بدون شک می‌توان گفت یکی از دلایلی که سبب می‌شود دختران فوتسال ایران راهی کویت شوند تا ورزش حرفه‌ای خود را در این کشور ادامه دهند، بعد مالی آن است. لیگ فوتسال بانوان و همچنین اردوی تیم‌های مالی مدت‌هاست که بلاتکلیف است و قطعا بازیکنان هم باید به فکر امرار معاش خود باشند به همین خاطر پس از پیشنهاد اغواکننده کشور کویت آن‌ها هم به آن پاسخ مثبت می‌دهند و راهی این کشور می‌شوند بدون اینکه به سطح فنی آن توجه کنند.

پاداش قهرمان آسیا کجاست

از قهرمانی دختران فوتسال ایران در آسیا دو سال و اندی زمان می‌گذرد و هنوز پاداشی که به دختران ایران وعده داده شده بود پرداخت نشده است و طبیعی است در چنین شرایطی آن‌ها هم فعالیت در کشور دیگری را ترجیح می‌دهند. در چند ماه گذشته یک خیر بخشی از پاداش دختران فوتسال بانوان را پرداخت کرد که البته آن را نباید به حساب فدراسیون گذاشت!

شمسایی: بازیکن حق دارد به فکر معاش باشد

وحید شمسایی در گفت‌وگو با پانا درباره خروج بانوان فوتسال و حضور در کویت گفت: بازیکنان حق دارند که به فکر معاش و تامین هزینه‌های زندگی خود باشند و کشوری مثل کویت هم به آن‌ها حقوق به صورت دینار می‌دهد که ارزش آن به مراتب از پول ما بیشتر است و می‌تواند به آن‌ها کمک زیادی کنند. اما این یک واقعیت است که فوتسال کویت برای بازیکنان ایران بار فنی ندارد و حضور آن‌ها بیشتر برای کویتی‌ها سودآور است تا خود بازیکنان.

شمس: فوتسال کویت از نظر فنی کمکی ‌نمی‌کند

حسین شمس هم که روزگاری در کشور کویت روزهای درخشانی داشت چنین نظری دارد و معتقد است بازیکنان بعد مالی را درنظر گرفتند که البته حق هم دارد اما فوتسال کویت نمی‌توانند به موفقیت فنی آن‌ها کمک کند.

ایرانی‌ها آینده کویت را می‌سازند

در حال حاضر لیگ کویت با ستاره‌های ایران اولین سال‌های خود را سپری می‌کند و بازیکنان ایرانی هم به خاطر بی‌توجهی و آینده نامعلومی که داشتند راهی این کشور شدند و به نظر می‌رسد با این شرایط دیر یا زود کویت که روزگاری با ستارگان ایرانی کار را آغاز کرد به زودی یک حریف جدی برای ایران خواهد شد. هم‌اکنون با اعلام (AFC) و کمیته اجرایی این کنفدراسیون، رقابت‌های فوتسال قهرمانی زنان آسیا در سال ۲۰۲۰ به میزبانی کویت برگزار می‌شود و همین موضوع می‌تواند رشد جهشی در موفقیت فوتسال این کشور باشد. کویت میزبان رقابت‌هایی شده که تیم ملی فوتسال زنان در هر ۲ دوره گذشته آن به قهرمانی رسیده‌ است.

خواب زمستانی ادامه دارد

به نظر می‌رسد مسئولان فوتبال ایران در خواب زمستانی به سر می‌برد و در شرایطی که سئول‌نشینان یک نگاه پدرانه و حمایتگر از دختران فوتسال داشته باشد آن‌ها را به حال خود رها کردند، البته وضعیت نایب‌رئیس بانوان هم بهتر از سایر مسئولان دیگر نیست، لیلا صوفی‌زاده مدت‌هاست که در برابر اتفاقات فوتبالی و فوتسالی بانوان سکوت اختیار کرده و حتی در تازه‌ترین اتفاق که نام تیم ملی فوتبال بانوان از رنکینگ فیفا حذف شد هیچ واکنشی نشان نداد و اصلا بعید است که در جریان امور باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار