عارضه گلوکوم در کمین نوزادانی که تحت جراحی آب مروارید قرار می گیرند

تهران (پانا) - نتایج یک مطالعه نشان می دهد که خطر بروز عارضه گلوکوم در نوزادانی که تحت عمل آب مروارید قرار گرفته اند، بیشتر است.

کد مطلب: ۱۱۴۹۱۰۹
لینک کوتاه کپی شد
عارضه گلوکوم در کمین نوزادانی که تحت جراحی آب مروارید قرار می گیرند

به‌گزارش ایسنا، در این بررسی جدید ادعا شده است: کودکانی که تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گرفته باشند بیشتر در معرض ابتلا به عارضه گلوکوم هستند.

گلوکوم موجب می‌شود عصبهای بینایی ارتباط دهنده مغز و چشم آسیب ببینند.

بررسی موسسه ملی بینایی (NEI) آمریکا نشان داده است که عمل جراحی آب مروارید به افزایش فشار چشم و آسیب عصب بینایی در نوزادان منجر میشود.

به گفته پزشکان در این مطالعه کودکانی که تحت عمل جراحی آب مروارید قرار بگیرند بیشتر احتمال دارد دچار عارضه گلوکوم شوند.

محققان آمریکایی اظهار داشتند: یافته‌های بدست آمده تاکید کننده ضرورت کنترل طولانی مدت علائم گلوکوم در نوزادانی است که تحت جراحی آب مروارید قرار گرفته‌اند.

همچنین یافته‌ها در مورد عدم ضرورت قرار دادن لنز داخل چشمی در زمان جراحی آب مروارید اطمینان دهنده هستند.

در این بررسی 114 نوزاد یک تا 6 ماهه که دچار عارضه آب مروارید در یک چشم بودند مورد مطالعه قرار گرفتند.

در اتاق عمل داخل چشم برخی از نوزادان لنز گذاشته شد و برخی از آنان بدون لنز تحت عمل قرار گرفتند.

محققان اظهار داشتند: کاشت لنز در چشم نوزاد مانند این است که کفش عروسی کودک را از قبل خریداری کنیم. پیش بینی اینکه لنزهای داخل چشمی چه قدرت نهایی داشته باشد بدون آگاهی از رشد چشم در طول سالها، دشوار است. بنابراین قرار دادن لنز در زمان جراحی آب مروارید در چشم نوزاد که ممکن است با تخمین همراه باشد، درست نباشد.

به گفته محققان، در میان 110 کودک که پس از 10 سال برای بررسی و معاینه در دسترس بودند، 24 درصد دچار گلوکوم شده و 20 درصد به دلیل بالا بودن فشار چشم مشکوک به گلوکوم بوده اند.

هرچند، قدرت بینایی در چشمی که دچار عارضه گلوکوم بوده در مقایسه با چشم دیگر برابر بوده است.

محققان با ارزیابی عصب بینایی به منظور اندازه گیری ضخامت لایه فیبر عصبی شبکیه، نشانه ای از آسیب چشم مرتبط با گلوکوم مشاهده نکردند.

در حالیکه خطر ابتلا به گلوکوم برای بیمارانی که در دوره نوزادی تحت جراحی آب مروارید قرار گرفته‌اند، ناشناخته باقی مانده اما این مطالعه نشان داد که خطر گلوکوم بعد از جراحی آب مروارید از 9 درصد در 1 سالگی به 17 درصد در 5 سالگی و به 22 درصد در 10 سالگی افزایش می یابد.

هر کودکی که تحت جراحی آب مروارید قرار گرفت لازم است حداقل یکبار در سال توسط پزشک، مورد معاینه قرار گیرد.

به گفته محققان، همچنین هر کودک مبتلا به گلوکوم یا با فشار چشم بالا بسته به ثبات شرایط و سلامت چشم هر چهار تا شش ماه یکبار باید تحت کنترل قرار گیرد. در 10 سالگی 40 درصد از کودکان حاضر در این مطالعه به گلوکوم مبتلا شده یا مشکوک به گلوکوم بوده اند.

به گزارش ایسنا به نقل از هندوستان تایمز، محققان همچنین تاکید کردند: توجه به زمان جراحی نیز اهمیت دارد. درحالیکه جراحی در سنین پایین خطر گلوکوم را افزایش می دهد، تاخیر در جراحی می تواند خطر ابتلا به آمبلیوپی (تنبلی چشم) را به همراه داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار