«چرخ» میزبان برنده‌ ایرانی جایزه جهانی «نیچر»

تهران (پانا) - هفتادوهشتمین قسمت فصل هفتم «چرخ» ساعت ۱۹ امشب، سه‌شنبه ۱۸ آذر روی آنتن شبکه‌ی چهار می‌رود. این قسمت «چرخ» به گفت‌وگو با دکتر سمیرا عسگری، برنده‌ی جایزه‌ی دستاورد علمی ۲۰۲۰ «نیچر» اختصاص دارد.

کد مطلب: ۱۱۴۵۰۷۵
لینک کوتاه کپی شد
«چرخ» میزبان برنده‌ ایرانی جایزه جهانی «نیچر»

در این قسمت «چرخ»، دکتر سید داریوش طاهرزاده، دکترای شیمی و مدرس دانشگاه تهران با دکتر سمیرا عسگری، محقق پسادکتری دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد و برنده‌ی جایزه‌ی دستاورد علمی ۲۰۲۰ نیچر به‌صورت اینترنتی گفت‌وگو می‌کند. دکتر عسگری، زیست‌شناس محاسباتی در تحقیقاتش تلاش می‌کند چگونگی ایجاد تنوع ژنتیکی طی تکامل بشر و اینکه این تنوع ژنتیکی چگونه به تنوع فنوتیپی تبدیل می‌شود را شناسایی کند. عسگری در سال ۲۰۱۱ پس از پایان تحصیلات کارشناسی ارشد خود در دانشگاه تهران به سوئیس رفت و تحصیلات دکتری خود را در دانشگاه EPFL در لوزان به پایان رساند. او پس از دوره‌ی دکتری به‌عنوان محقق پسادکتری در دانشکده‌ی پزشکی هاروارد فعالیت دارد. عسگری که در تحقیقات دکتری خود بر استفاده از ژنتیک آماری و جمعیتی در بررسی روند تغییرات ژنتیکی طی تکامل بشر متمرکز بوده می‌گوید: «بیشتر حوادثی که در طول تکامل رخ داده است در ژنوم انسان چاپ می شود.» او در تحقیقات خود با ثبت مستندات تغییرات ژنتیکی در میان جمعیت‌های مختلف انسانی به دنبال خواندن این تاریخچه است. عسگری جایزه‌ی امسال تحقیقات نیچر برای الهام‌بخشی در زمینه‌ی دستاوردهای علمی را به خود اختصاص داده است. این جایزه از دستاوردهای زنان در علم تجلیل و حمایت و برنده، ۳۰ هزار دلار کمک مالی برای تامین هزینه‌ی تحقیقات خود دریافت می‌کند.

فصل هفتم مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.

«چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده و به مدت ۴۵ دقیقه از شبکه‌ی چهار سیما پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار