گزارشی از مشکلات بیماران دیابتی

عرضه انسولین با کد ملی بیمار در چند روز آینده

تهران (پانا) - در چند روز گذشته کمبود انسولین قلمی در اغلب داروخانه‌های کشور، واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است. بسیاری از بیماران اذعان می‌کنند که برای تهیه این نوع انسولین باید در این شرایط خطرناک به داروخانه‌های زیادی سر بزنند و در نهایت با دستان خالی عوارض این نوع بیماری را هم متحمل شوند.

کد مطلب: ۱۱۳۲۱۶۴
لینک کوتاه کپی شد
عرضه انسولین با کد ملی بیمار در چند روز آینده

به‌گزارش ایران، رئیس سازمان غذا و دارو چند روز پیش با بیان اینکه انسولین قلمی یکی از ارزبرترین داروهای وارداتی کشور است، گفته بود: کمبودهای مقطعی تنها در مورد انسولین قلمی بوده و دلیل آن مشکلات ناشی از تأمین ارز و انتقال آن به شرکت‌های خارجی طرف قرارداد به‌دلیل تحریم‌های ضد انسانی دشمنان ملت ایران است. محمدرضا شانه‌ساز، تأکید کرده بود که هم‌اکنون دو محموله از انواع انسولین قلمی از گمرک ترخیص شده است و طی هفته‌جاری به نسبت آمار بیماران سراسر کشور بین داروخانه‌های منتخب توزیع می‌شود. همچنین محموله‌های بعدی این دارو طی فواصل زمانی وارد کشور خواهد شد. وزارت بهداشت حالا با انتشار فهرست داروخانه‌های منتخب، بیماران خاص، انسولین، پیوند و تالاسمی را برای دریافت دارو به این داروخانه‌ها هدایت کرده است. البته مسئولان نوید داده‌اند که انواع قلم‌های این دارو تا پایان سال آینده در داخل تولید و نیاز کشور در این زمینه برطرف خواهد شد.

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد وضعیت انسولین در داروخانه‌های کشور گفت: کمبود برخی انواع انسولین قلمی با توجه به تحریم‌ها وجود داشته، چند روزی هم است که برخی از انواع انسولین قلمی در دسترس هموطنان نبوده یا کمتر بوده، اما محموله‌هایی در چند روز آینده قرار است وارد کشور شود. کیانوش جهانپور، افزود: سامانه‌ای وجود دارد که افراد بیمار و دریافت کننده انسولین در این سامانه عضو شده‌اند. تمام افراد دیابتی که نیاز دارند در این سامانه‌ها‌ احراز هویت شده‌اند و با کد ملی می‌توانند سهمیه خاص خود را دریافت کنند.

جهانپور بیان کرد: موضوع کمبود انسولین نیست، بلکه ما یک شیب قیمتی بسیار بالا در مورد بسیاری از داروها بخصوص انسولین در مقایسه با کشورهای همجوار داریم و همیشه ریسک اینکه افرادی به غیر از نیازمندان واقعی عامل قاچاق معکوس شوند، وجود داشته است. سخنگوی سازمان غذا در مورد اینکه کد ملی فقط برای انسولین قلمی است یا نه گفت: قبلاً برای بعضی بیماری‌های خاص و داروهای خاص همین‌طور بود، از وقتی موضوع صدور حواله الکترونیک و سامانه‌های دارویی فعال شد این مورد فقط برای انسولین قلمی اختصاص دارد.

جهانپور ادامه داد: کمبود برخی انواع انسولین قلمی با توجه به تحریم‌ها وجود داشته، چند روزی هم است که برخی از انواع انسولین قلمی در دسترس هموطنان نبوده یا کمتر بوده است، محموله‌هایی در چند روز آینده قرار است وارد کشور شود که مشکل را رفع می‌کند، اما آنچه ما به آن نیاز داریم یک نظارت دقیق و هوشمند است و این موضوع لزوماً به کمبودهای امروز ربطی ندارد، ما باید به اطلاعات افراد دسترسی داشته باشیم تا آخرین وضعیت دریافت انسولین را بدانیم.
رئیس کمیته اقتصادی سلامت و تجهیزات پزشکی کمیسیون بهداشت نیز در این زمینه گفت: بزودی پارت‌های دوم و سوم انسولین قلمی وارد کشور خواهد شد و بخش قابل توجهی از مشکل کمبود انسولین حل می‌شود.

جلیل میرمحمدی، افزود: تا چند سال پیش یعنی حدود هفت یا هشت سال گذشته بیماران دیابتی از ویال‌های انسولین استفاده می‌کردند که در داخل کشور نیز تولید می‌شد لذا در حال حاضر تولید ویال‌های انسولین رگولار و NPH در کشور صورت می‌گیرد و تقریباً بدون مشکل در اختیار مردم است. وی ادامه داد: از حدود چهار یا پنج ماه گذشته تولید انسولین قلمی در کشور شروع شده و مسئولان امر به دنبال تولید انبوه آن هستند. خط تولید انسولین قلمی در کشور راه افتاده ولی هنوز نمی‌توانند نیاز کشور را تأمین کنند. مسئولان قول داده‌اند تا سال آتی با راه‌اندازی خط تولید انسولین‌های قلمی به خودکفایی رسیده و بتوان نیاز داخل را تأمین کرد. وی گفت: بخشی از کمبود انسولین قلمی در کشور به دلیل تحریم‌هاست که نمی‌توان ارز به آن اختصاص داد، انسولین‌های‌ وارداتی تحت پوشش بیمه هستند و نسبت به خارج از کشور با قیمت مناسب توزیع می‌شود. همین قیمت پایین نسبت به کشورهای همجوار باعث قاچاق معکوس انسولین قلمی شده است، یعنی این نوع انسولین وارد کشور می‌شود و بعد به خاطر قیمت کم آن به کشورهای دیگر قاچاق می‌شود؛ اینها بخشی از علت کمبود انسولین در کشور است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار