لاشکی: کلیات طرح استخدام همه آزمون‌دهندگان نهضت به تصویب رسید

تهران (پانا) - معاون حقوقی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تصویب کلیات طرح مجلس درباره استخدام آن دسته از نیروهای نهضتی که موفق به کسب نمره قبولی در آزمون استخدامی نشدند بیان کرد که کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش علت اصلی این تصمیمات است.

کد مطلب: ۱۱۳۲۰۲۵
لینک کوتاه کپی شد
لاشکی: کلیات طرح استخدام همه آزمون‌دهندگان نهضت به تصویب رسید

جذب نیرو در وزارت آموزش و پرورش همواره از مهم ترین موضوعات حوزه تعلیم و تربیت است. با توجه به بالا بودن رقم نیروهای بازنشسته در این نهاد مهم کشور، هرساله وزارت آموزش و پرورش، علاوه بر پذیرش از طریق کنکور سراسری که برای گذراندن دوره‌های 4 ساله تربیت معلم وارد دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی می‌شوند، سعی دارد با جذب نیروهای خریدخدمت (اعم از حق‌التدریس و پیش‌دبستانی و ...) و برگزاری آزمون‌های استخدامی از میان فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها نیروی انسانی موردنیاز خود را تکمیل کند.

بخشی از نیروهایی که هرساله به استخدام آموزش و پرورش درمی‌آیند افراد شاغل در نهضت سوادآموزی هستند که آخرین‌بار آزمون استخدامی نیروهای نهضتی تابستان گذشته بعد از حواشی بسیار و تلاش گسترده کمپین‌هایی که خواهان لغو آزمون بودند برگزار شد. قرار شد افرادی که موفق به کسب 50 درصد نمره شدند بعد از گذراندن دوره یک‌ساله در دانشگاه فرهنگیان به استخدام آموزش و پرورش درآیند. اما طی هفته‌های گذشته خبر مصوبه جدید مجلس منتشر شد. طبق این مصوبه 6 هزار نفر از آموزشیاران نهضت سوادآموزی که موفق به کسب حداقل نمره در آزمون نشدند نیز می‌توانند بدون آزمون، با ورود یک ساله به دانشگاه فرهنگیان، استخدام شوند.

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا درباره جزئیات این مصوبه و عوامل موثر در نادیده گرفتن آزمونی که با هزینه مادی و معنوی زیاد برگزار شده است توضیح داد.

وی با ذکر تاریخچه کوتاهی از وضعیت استخدام نیروهای تحت پوشش نهضت سوادآموزی در ایران اظهار کرد: «قریب به 100 هزار نفر نیروی نهضتی در آموزش و پرورش کشور مشغول به همکاری هستند که این افراد سال‌ها تحت عنوان «آموزش‌دهنده» و «آموزشیار» در روستاهای مختلف کشور با هدف شناسایی و باسواد کردن افراد بی‌سواد خدمت کردند. این افراد طبق سرانه افرادی که باسواد می‌کنند دستمزد می‌گیرند. سال جاری قانونگذار تصمیم گرفت برخی از این افراد را که دارای شرایط همکاری اصطلاحاً «تجمیعی» و «مستمر» بودند بعد از یک آزمون به استخدام در بیاورد.»

حدود 6 هزار نیروی نهضتی موفق به کسب حداقل نمره آزمون نشدند

وی افزود: «شرکت‌کنندگان در این آزمون با کسب ۵۰ درصد نمره می‌توانستند وارد دانشگاه فرهنگیان شوند، یک دوره یک ساله را طی کنند و سپس به استخدام در بیایند. از بین 100 هزار نفر، افرادی که واجد شرایط تجمیعی و مستمر احصاء شدند حدود ۲۴ هزار نفر بود. «تجمیعی» یعنی اینکه بیش از دو نفر را باسواد کرده باشند و «مستمر» یعنی از سال ۹۲ تا امروز با نهضت همکاری داشتند.

آزمون استخدامی برای ۲۴ هزار نفر برگزار شد. تعداد ۳۰۰ نفر کارت ورود به جلسه خود را دریافت نکردند. از ۲۳ هزار و ۸۵۰ نفر حدوداً ۱۷ هزار و ۱۱۶ نفر نمره قبولی کسب کردند و بقیه نمره لازم را نیاورد.»

طرج مجلس یازدهم و نادیده گرفتن نتایج آزمون استخدامی نهضت

معاون حقوقی وزیر آموزش و پرورش در ادامه به مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره استخدام افرادی که در آزمون ورودی موفق به کسب نمره لازم نشده‌اند گفت: «بعد از اعلام نتایج آزمون، نمایندگان مجلس یازدهم طرحی را پیشنهاد کردند که بر اساس آن همه افراد شرکت‌کننده در آزمون به استخدام در بیایند؛ یعنی مثل دو گروه «آموزگاران پیش دبستانی» و «معلمان حق‌التدریس» بدون آزمون ورودی وارد سیستم آموزش و پرورش شود.»

همه نیروهای نهضتی که موفق به کسب نمره قبولی نشدند استخدام می‌شوند

وی در پاسخ به این پرسش که طرح مورد اشاره چه مراحلی را در مجلس طی کرده است اظهار کرد: «تا امروز کلیات طرح در مجلس به تصویب رسیده اما لازم است در کمیسیون اصلی (کمیسیون آموزش) سپس در کمیسیون‌های فرعی (کمیسیون اجتماعی و بودجه) رای بیاورد و سپس به صحن علنی برگردد. چنانچه در صحن علنی به تصویب برسد باید در شورای نگهبان هم به تصویب برسد. بعد از آن لازم الاجرا خواهد شد یعنی ما موظف به اجرای آن خواهیم بود.»

ادامه همکاری نیروهای نهضتی که در آزمون ورودی ناموفق بودند به عنوان حق‌التدریس بلامانع است

احمدی لاشکی با اشاره به وضعیت استخدامی این افراد درصورت عدم تصویب طرح فوق گفت: «چنانچه طرح در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد ما موظف به اجرای آن هستیم، اما اگر این طرح موفق به تصویب نشود قوانین پیش از آن یعنی مصوبه دولت در پنجم مهر ماه ۹۹ اجرا خواهد شد که بر اساس آن افرادی که در آزمون استخدامی کارکنان نهضت سواد آموزی موفق به کسب ۵۰ درصد نمره نشده‌اند، در صورت نیاز وزارت آموزش و پرورش، می‌توانند به عنوان حق التدریس همکاری کنند.»

کمبود نیروی انسانی آفت دستگاه تعلیم و تربیت شده است

لاشکی در ادامه به موضوع کمبود نیروی انسانی به عنوان ضعفی که باعث تعجیل در جذب نیروهای مختلف می‌شود اشاره کرد و گفت: «کمبود نیروی انسانی در دهه اخیر آفت ما در آموزش و پرورش شده است. ما هر سال با حجم بالای نیروهای بازنشسته مواجه می‌شویم که باید بتوانیم آنها را مجاب به ادامه همکاری کنیم، در غیر این صورت باید نیوی جایگزین داشته باشیم. قطعا ما تمایل داریم نیروهای بسیار توانمندی را وارد نظام تعلیم و تربیت کشور کنیم اما متاسفانه کمبود نیرو به ما مجال این کار را نمی‌دهد و همین موضوع باعث افت کیفیت آموزشی در بخش‌های مختلف می‌شود.»

وی خاطرنشان کرد: «موضوع نادیده گرفتن آزمون استخدامی نهضت سوادآموزی هم هنوز به تصویب نهایی نرسیده، اما عامل اصلی آن همین کمبود منابع انسانی است که دوستان ما در مجلس شورای اسلامی را واردار به دخالت در کار آموزش و پرورش می‌کند. وگرنه همه ما خواهان این هستیم که بهترین و توانمندترین افراد مسئولیت تعلیم و تربیت آینده‌سازان جامعه را در دست داشته باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار