مدیرکل غذا وزارت بهداشت:

خبر مسمومیت مصرف یک برند بستنی جعلی است

تهران( پانا) - مدیرکل نظارت بر مواد غذایی سازمان غذا و دارو خبر داد خبر و پیامی که در فضای مجازی درباره مسمومیت ناشی از مصرف یک نوع بستنی و لبنیات یک شرکت معروف منتشر شده جعلی است و افرادی به منظور تشویش اذهان عمومی یا ضربه به برند شرکت‌ها این نوع پیام‌ها را می‌سازند.

کد مطلب: ۱۱۱۶۷۸۷
لینک کوتاه کپی شد
خبر مسمومیت مصرف یک برند بستنی جعلی است

به گزارش ایرنا، محمد حسین عزیزی درباره شایعات فضای مجازی مبنی بر مسمومیت یک کودک بر اثر مصرف بستنی افزود: این مطلب و مطالب شبیه آن از نوع همان مطالبی است که افرادی برای تشویش اذهان عمومی می‌سازند و در فضای مجازی نشر می دهند. این مطلب به هیچ وجه صحیح نیست. وزارت بهداشت نیز هیچ گزارشی درباره مسمومیت ناشی از مسمومیت ناشی از مصرف محصولات لبنی معتبر نداشته و این نوع مطالب هیچ سندیتی ندارد.

وی گفت: در هیچ بیمارستان یا جای خاصی چنین مواردی نداشته ایم که فردی یا کودکی به علت مصرف یک نوع لبنیات یا بستنی خاص مسموم شده باشد. چنین پیام های جعلی ممکن است با اهداف خاصی ساخته شود از جمله اینکه افرادی بخواهند به رقبای خود در صنعت تولید مواد غذایی آسیب بزنند یا افرادی هستند که با غرض ورزی خاصی علیه افراد یا شرکتهای دیگر این نوع پیام ها را تولید می‌کنند.

مدیرکل نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو افزود: متاسفانه یکی از عیب های فضای مجازی این است که این نوع پیام ها توسط افرادی منتشر می شود و بعد هم بین مردم و گروه‌های مختلف دست به دست می شود و عده ای هم بدون تحقیق این پیام ها را باور می کنند و باعث می شوند یک نوع اضطراب، استرس و تشویش بین برخی افراد به وجود بیاید.

وی گفت: مردم برای بررسی صحت و سقم این پیام ها باید به مراجع رسمی مثل وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و رسانه های معتبر مثل خبرگزاری ها، صدا وسیما و مطبوعات مراجعه کنند، سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت هم به این سوالات پاسخ می دهد، روابط عمومی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هم در این زمینه پاسخگوست. از مردم می خواهیم این پیام های کذب و بی اساس را نشر ندهند و بازنشر نکنند، زیرا باعث اضطراب و استرس بیهوده در بین مردم می شود.

عزیزی افزود: مردم باید بدانند اگر هم یک نوع کالا یا محصول آسیب زا باشد، مرجع اعلام آن وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروست که سایت رسمی دارند نه رئیس یک بیمارستان دولتی یا خصوصی یا مثلا یک مقام ناجا. معمولا در این پیام ها اسامی جعلی ساخته می شود و به صورت نقل قول از اسامی و مراجع ساختی منتشر می شوند. مثلا رئیس فلان بیمارستان یا سرهنگ فلانی، فرمانده فلان بخش ناجا تا برای مردم باور پذیر باشد در حالی که نه چنین افرادی وجود خارجی دارند و نه مرجع اعلام این نوع پیام ها، مراجعی است که در این پیام های جعلی به آن اشاره می شود.

مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: عمده این نوع پیام ها جنبه تشویش اذهان عمومی یا خرابکاری دارند، گاهی هم ممکن است افرادی از روی بیکاری و تفنن این نوع پیام ها را بسازند و نشر بدهند و متاسفانه خیلی زود افرادی با بازنشر این پیام ها ناخواسته به گسترش این پیام های ساختگی دامن می زنند.

وی ادامه داد: نظارت وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بر بازار غذا همیشگی است. البته همیشه عده ای هستند که به دنبال تقلب و تخلف هستند و بر اساس گزارش هایی که به وزارت بهداشت می رسد یا گزارش دوره ای بازرسان، اگر تخلفی مشاهده شود با توجه به شکل و حجم تخلف از طریق مراجع ذی صلاح از جمله وزارت بهداشت، نیروی انتظامی یا مراجع قضایی با متخلفان مطابق قانون برخورد می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار