مروری بر دنیای چپ دستان

یزد(پانا) - سیزدهم آگوست به نام روز جهانی چپ دستان نامگذاری شده است تا به این موضوع که تمامی ابزار و امکانات برای راست دست ها طراحی شده اند و چپ دست ها را مجبور به انجام امور با دست راست میکند انتقاد کند.

کد مطلب: ۱۱۱۴۵۷۸
لینک کوتاه کپی شد
مروری بر دنیای چپ دستان

چپ دست یا راست دست بودنمان زمانی مشخص می شود که در دوران کودکی برای اولین بار مدادی را در دست گرفتیم و شروع به کشیدن خطوطی شاید بی مفهوم کردیم . البته شایان به ذکر است که این ویژگی از سن 5 تا 6 سالگی در افراد تثبیت میشود.

همه ی دانشمندان بر این باورند که چپ دست یا راست دست بودن منشا ژنتیکی دارد اما تا کنون ژن خاصی به نام « ژن چپ دستی » پیدا نشده است و ژنتیک شناسان نمیدانند که کدام قسمت های دی ان ای در این موضوع دخالت دارند .

پزوهشگران بسیاری در باره موضوع چپ دستی تحقیقات انجام داده اند و تا سال 1860 میلادی متوجه شدند که تنها 2 درصد افراد جامعه چپ دست هستند ؛ اما با مرور زمان و رسیدن به سال 2000 آمار ها نشان دادند که 10 درصد افراد جامعه را چپ دستان تشکیل میدهند . همچنین نرخ چپ دستی در پسران بیشتر از دختران است.

یافته ها و مشاهدات نشان میدهند که هنر و خلاقیت چپ دست ها بالاتر از راست دسته ها است وآن ها جالب تر و پیچیده تر فکر میکنند . تاریخ نیز به خوبی نشان میدهد که افراد و مشهور و موفق زیادی همچو لئوناردو داوینچی ، ناپلئون ، گاندی ، انیشتین ؛ چارلی چاپلین ، ارسطو ، افلاطون ، فریدریش نیچه ، ماری کوری ، پیکاسو و هزاران تن دیگر چپ دست بوده اند .

با توجه به همه ی این موضوعات بیشتر ابزار و وسایلی که در زندگی روزمره ی ما مورد استفاده قرار میگیرد طوری طراحی و ساخته شده اند که حرکات راست دستان را ساده تر میکند که این خود مشکلی آزار دهنده برای چپ دستان است .

به دور از همه ی بحث های علمی ، مذهبی و تاریخی یک واقعیت غیرقابل انکا وجود دارد و آن این که دنیل تنها برای راست دستان ساخته شده است در حالی که 10د رصد افراد جامه چپ دست هستند که آمار کمی نیست . به همین منظور همه ساله به طراحان مختلف یائآوری میشود که در این دنیا به جز راست دست ها افراد دیگری هم زندگی میکنند که باید از دست چپ استفاده کنند .

امیرحسن امیری نژاد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار