حنیف نیا: بازاندیشی درباره آینده مدارس با رویکردهای آینده پژوهانه ضروری است

تهران (پانا) - هادی حنیف نیا، مدیر آموزش و پرورش منطقه۱۹ در جلسه آنلاین با مدیران مدارس در شبکه شاد از ضرورت بازاندیشی درباره مدارس آینده و آینده مدارس با رویکردهای آینده پژوهانه سخن گفت.

کد مطلب: ۱۱۱۲۵۹۰
لینک کوتاه کپی شد
حنیف نیا: بازاندیشی درباره آینده مدارس با رویکردهای آینده پژوهانه ضروری است

به گزارش کارشناسی اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش منطقه 19 تهران، جلسه آنلاین مدیر منطقه 19 تهران با مدیران مدارس با موضوع پروژه مهر و بررسی مسائل مربوطه در شبکه اجتماعی دانش آموزی ( شاد) برگزار شد.
حنیف نیا مدیر منطقه 19 تهران در این جلسه با تبریک فرارسیدن عید امامت و ولایت و بیان فرازهایی از نهج البلاغه با موضوع "غایت موفقیت مدیران" به تشریح شرایط موجود آموزش و پرورش پرداخت و گفت: در شرایطی که تغییرات سریع از ویژگی قطعی جوامع امروز شمرده می شود، افزایش قابلیت انطباق نهادها با این تغییرات در درجه اول به سرعت و میزان توانایی نیروی انسانی آن با این تغییرات بستگی دارد.

وی افزود: این مهم در مطالعات مدیریتی اغلب با ضرورت توسعه شایستگی های حرفه ای نیروی انسانی سازمانها گره خورده است و از میان همه نهادها، پیوند نیروی انسانی آموزش و پرورش با این مفهوم و قرار گرفتن آنان در مسیر توسعه حرفه ای، به دلایل متعدد ضرورت بیشتری دارد که دلایل و شواهدی چند این ضرورت را به‌خوبی توجیه می کند.

حنیف نیا گفت: نکته اول اینکه ظهور پدیده ناشناخته ای همچون ویروس کرونا به عنوان عامل تهدید سلامت جامعه و دانش آموزان باورهای پیشین ما همگان را درباره کیفیت ارائه خدمات آموزشی در شرایط ناپایدار به هم ریخته و امور عادی و روال مند آموزش را به امری بیگانه تبدیل کرده و به نوعی موجب مرکز زدایی از فضای کالبدی مدرسه شده است.

حنیف نیا تصریح کرد: پیش از این نیز این باور به دلیل چالش های فرا رو بر پیکر مدرسه به عنوان کانون تربیت رسمی سنگینی می کرد و در قالب افزایش فزاینده انتظارات جامعه و ذینفعان از نظام آموزشی برای دریافت نسخه شفابخش به نوعی زیر سوال رفته بود.

مدیر آموزش و پرورش منطقه 19 افزود: بایسته است این چالش ها، نظام آموزشی و تصمیم سازان آن را به بازاندیشی درباره مدارس آینده و آینده مدارس فرو برده و رویکردهای آینده پژوهانه را وارد فضای تصمیمات خویش کنند. ما ناگزیر از پذیرش این واقعیت هستیم که تلقی آینده پژوهانه از مفهوم مدارس را بپذیریم. قطعا مدارس آینده از نظر شکل، فرم و محتوا و حتی از نظر کارکردی بسیار متفاوت تر از امروز خواهند بود. همچنان که مدارس امروز متفاوت از مدارس دیروز هستند. بدون آنکه نیاز به تبیین شاخص های افتراقی بین مدارس دیروز با آینده همچون تغییر مفهوم مدرسه از مکان و فضای کالبدی به یک میدان معنایی از یاددهی و یادگیری باشیم، باید به بیش از این اعتراف کنیم که واقعا نمی دانیم مدارس فردا چگونه مدارسی خواهند بود. اما قطعا می توانیم پیش بینی کنیم که در آینده نیازمند معلمانی متفاوت برای اداره مدارس و هدایت جریان یادگیری خواهیم بود.

حنیف نیا گفت: داشتن رویکرد آینده نگر به یادگیری معلمین و مدیران، پرداختن به توسعه شایستگی های حرفه ای معلمان و مدیران را مقدم بر شایستگی متربیان و به ضرورتی انکار ناپذیر مبدل می سازد.

مدیر منطقه 19 در ادامه سخنان خود نکته دوم در این زمینه را حرفه ای شدن و کسب شایستگی های لازم توسط نیروی انسانی دانست و افزود: امروزه توسعه حرفه ای طیف گسترده ای از فعالیت ها است که هدف آن کمک به یادگیری مدیران و معلمینی است که آموزش های اولیه را به پایان رسانده اند و به معنای توصیف حرکت رو به جلوی مدیران و معلمین در حوزه های ۱- ارتقاء دانش ۲- تغییر نگرش، ۳-افزایش توانمندی ۴-کسب و به‌روزشدن مهارت ها و ۵- بازاندیشی در ویژگی های شخصیت افراد است.

وی گفت: بازاندیشی در فرایند اندوختن دانش حرفه ای، مهارت و شایستگی های فردی، معلمین و مدیران را به تطابق مستمر با سیستم آموزشی قادر می سازد.

شایان ذکر است در این جلسه حنیف نیا همچنین به ضرورت استفاده و توجه بیش از گذشته مدیران مدارس از بستر شبکه اجتماعی دانش آموزی (شاد) تاکید کرد و ایجاد این شبکه را از موفقیت های بی نظیر و ماندگار در آموزش و پرورش دانست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار