محمدی: اهداف برگزاری جشنواره عکس رشد بازخوانی شود

در جشنواره عکس رشد باید به دنبال عکاسان توانمند و حرفه‌ای باشیم و زمینه‌ای فراهم کنیم تا داوران توانمند و فرهیخته ملی و بین‌المللی عکس‌ها را داوری کنند

تهران (پانا) - اولین نشست نقد و بررسی یازدهمین دوره جشنواره دوسالانه عکس رشد با حضور سرپرست دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، کارشناسان و صاحبنظران حوزه عکاسی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۹۳۶۰۴
لینک کوتاه کپی شد
محمدی: اهداف برگزاری جشنواره عکس رشد بازخوانی شود

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، هدف از برگزاری این نشست بررسی نقاط قوت و ضعف جشنواره در دوره‌های گذشته، وضعیت تعداد مخاطبان جذب شده به جشنواره در بدنه آموزش و پرورش، تعداد معلمان شرکت کننده، نوع داوری عکس‌های معلمان در مقایسه با عکاسان حرفه‌ای، وضعیت اطلاع‌رسانی به هنرستان‌های رشته عکاسی و دلایل ضعف در تبلیغات در هنرستان‌‌ها و به طور کلی بررسی عوامل محدود کننده شرکت‌کنندگان از حوزه آموزش و پرورش بود.

برگزاری جشنواره با کمترین آسیب

در ابتدای این جلسه محمدابراهیم محمدی سرپرست دفتر انتشارات و فناوری آموزشی با اشاره به اینکه در جشنواره عکس رشد باید به دنبال خروجی محسوس و آشکار باشیم گفت: «لازم است اهداف برگزاری جشنواره عکس رشد بازخوانی شود. این اسناد نیاز به بررسی دارند. ما به هیچ وجه به دنبال تعطیلی جشنواره عکس رشد نیستیم اما باید به این سؤال پاسخ بدهیم که فلسفه وجودی این جشنواره چیست؟ اگر فلسفه وجودی این جشنواره جریان‌سازی دانش‌آموزی باشد، این وظیفه ما نیست. معاونت پرورشی مسئول تولید این جریان است. اگر این جشنواره به دنبال تأمین منابع عکس برای مجلات رشد و کتاب‌های درسی است پس چرا این اتفاق رخ نمی‌دهد؟»

وی گفت: «در جشنواره عکس رشد باید به دنبال عکاسان توانمند و حرفه‌ای باشیم و زمینه‌ای فراهم کنیم تا داوران توانمند و فرهیخته ملی و بین‌المللی عکس‌ها را داوری کنند.»

ترغیب مخاطبان در تولید محتوا

سیدکمال شهابلو، معاون حوزه مجلات رشد با اشاره به آمار شرکت‌کنندگان در دوره‌های قبلی این جشنواره گفت: «با وجود اینکه در جشنواره عکس رشد همه معلمان و دانش‌آموزان کشور حضور ندارند، اما تأثیری که 10 دوره برگزاری این جشنواره در شناسایی عکاسان داشته، قابل توجه است. این جشنواره در تولید مجلات رشد و تولید محتوا از سوی مخاطبان بسیار مؤثر بوده است. عکس و تصویر در مجلات رشد بسیار مهم است و اهمیت آن از محتوای مجلات کم‌تر نیست. اگر مخاطبان در تولید محتوای مجلات رشد مشارکت داشته باشند، قطعاً به مجلات اقبال بیشتری پیدا می کنند. پیش از برگزاری یازدهمین دوره جشنواره عکس رشد باید بررسی کنیم که چقدر در دوره‌های گذشته توانسته‌ایم مخاطبانمان را با مشارکت دادن در تولید محتوا جذب کنیم. آیا موفق شده‌ایم عکاسان حرفه‌ای یا دانش‌آموزی را پیدا کنیم که در تولید مجله به ما کمک کنند؟»

عکاسی با زندگی امروز ما عجین شده است

علیرضا کریمی صارمی، صاحبنظر حوزه عکاسی با اشاره به جایگاه عکاسی در جهان امروز گفت: «طبق آمار در سال 2017 بیش از 14 تریلیون عکس در جهان تولید شده است. سؤال این است که چه کسانی این‌ عکس‌ها را تولید کرده‌اند. بیش از 600 میلیارد عکس آپلود شده است. پس این عکس‌ها کاربرد و مخاطب داشته است. عکاسی با احساسات بشر عجین شده است. این حقیقت وجود دارد که عکاسی در صدر هنرهای تجسمی در دنیا قرار گرفته است.»

وی ادامه داد: «جشنواره عکس رشد افتخار ایران است. این جشنواره نیاز به اصلاح دارد. در دوران کرونا باید از این جشنواره استفاده کنیم. در تاریخ معاصر ما کرونا پیش آمده و برای تاریخ آیندگان باید تصاویری از آن باقی بماند. موضوع کرونا در جشنواره عکس رشد باید یکی از مباحث مطروحه باشد. باید به کرونا از نگاه دانش‌آموزان و معلمان بپردازیم. بازگشت دانش‌آموزان به مدرسه با ماسک و دستکش می‌‌تواند برای آیندگان سوژه‌ شود.اصلاً مهم نیست چه تعداد عکس در جشنواره عکس رشد شرکت کنند. مهم این است بیشتر عکس‌هایی که برای جشنواره ارسال می شوند قابل استفاده باشند. کرونا باعث شده است که فکر و روش زندگی ما تغییر کند. این را باید در جشنواره عکس هم تعمیم بدهیم. عکس‌های این دوره در تاریخ ماندگار خواهند شد.»

جشنواره عکس رشد ویترین آموزش و پرورش است

ابراهیم سیسان، کارشناس عکاسی با اشاره به اعتبار جشنواره عکس رشد به عنوان یکی از نقاط قوت این جشنواره گفت: «این اعتبار به سادگی به دست نیامده است. تعریف ما از این جشنواره چیست؟ چرا داریم جشنواره برگزار می‌کنیم. اهداف جشنواره چیست؟ آیا این جشنواره منبع تأمین عکس است؟ ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که منبع تمام عکس‌هایی که در مجلات استفاده می‌شود، جشنواره عکس رشد باشد. در مجلات مطالب مختلفی مانند گفت‌وگو یا عکس‌های آموزشی داریم که این‌ها از طریق جشنواره به دست نمی‌آیند. این جشنواره باعث تشویق هنرجویان و دانشجویان دانشگاه‌ها می‌شود. این جشنواره ویترین آموزش و پرورش است. ما در هنرستان‌ها و دانشگاه‌ها رشته عکاسی را تدریس می‌کنیم و نتیجه این تدریس را در همین جشنواره می‌توانیم ببینیم.»

رشد، نامی معتبر برای جشنواره

شهرام عظیمی، صاحبنظر در حوزه عکاسی نیز گفت: «برندسازی نکته بسیار مهمی است است. وقتی یک جشنواره برند می‌شود همه اتفاق‌های خوب مثل رسیدن آثار خوب، استقبال مخاطبان، حضور داورهای معتبر و ... در آن پیش می‌آید. مزیت جشنواره عکس رشد این است که مخاطبان زیادی دارد. ما 14 میلیون دانش‌آموز داریم. باید بررسی کنیم که چه تعداد از آن‌ها در این جشنواره شرکت می‌کنند. استقبال از جشنواره نشان می‌دهد که چقدر در مسیر درست حرکت کرده است. برای رونق جشنواره باید تبلیغات انجام شود. می‌توان برای معلمان فرهنگی امتیازاتی در نظرگرفت و در آن‌ها ایجاد انگیزه کرد. تندیس جشنواره باید برای معلمان و دانش‌آموزان عکاس به یک نماد ارزشمند تبدیل شود تا آن را با غرور در ویترین افتخاراتش داشته باشد.»

جشنواره تصویرسازی در کنار جشنواره رشد

احمدرضا امینی، مدیرکل نظارت و نشر و توزیع مواد آموزشی: «تا پیش از دهه 90 جشنواره تصویرسازی از سوی اداره چاپ و توزیع کتاب‌های درسی برگزار می‌شد. امسال در شورای مدیران سازمان پژوهش درخواست کردیم که در کنار جشنواره عکس رشد، جشنواره تصویرسازی هم برگزار شود. از برگزار کنندگان جشنواره عکس رشد می‌خواهم که برای تصویرسازی هم این فرصت را درنظر بگیرید.»

وی ادامه داد: «در کتاب‌های درسی، در رابطه با موضوعات مختلف تصویرهای مناسب نداریم. استانداردهایی برای تصویرسازی در کتاب‌های درسی آماده کرده‌ایم که آن را به دبیرخانه جشنواره رشد ارسال خواهیم کرد. باید سطح کیفی تصویرسازی را در بعضی از موضوعات کتاب‌های درسی افزایش بدهیم. استعدادهای جوان را شناسایی کنیم. باید دانش‌آموزان را به این سمت هدایت کنیم.»

ورود جشنواره عکس رشد به حوزه فنی‌وحرفه‌ای

خان‌بابایی، از حوزه تألیف کتاب‌های فنی و حرفه‌ای گفت: «در بعضی از رشته‌ها تصاویر بیشتر از متن در کتاب‌های درسی وجود دارد. دستاوردهای جشنواره عکس رشد به طور مستقیم می‌تواند در تولید محتوای رشته‌های فنی و حرفه‌ای دخالت داشته باشد. در تصاویر کتاب‌های فنی و حرفه‌ای، محتوا مبتنی بر سناریو هست و حالت تصویری و عینی نیست. هنرآموز باید از تصویر تنها یک پیام بگیرد. ما نیز به عکس‌های موضوع محور و واقعی نیاز داریم. این جشنواره باید بتواند در حوزه فنی و حرفه‌ای وارد عمل شود. ما می‌توانیم سوژه‌های مورد نظر را به شورای سیاست‌گذاری جشنواره عکس رشد را اعلام کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار