در نشست خبری با اصحاب رسانه؛

زهرا مظفر: خانواده‌ها با شرکت در نظارت همگانی بر فرایند ثبت‌نام از تخلفات مدارس جلوگیری کنند

تهران (پانا) - مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش درباره نحوه گزارش‌دهی خانواده در حین نظارت بر فرایند ثبت‌نام سال تحصیلی جدید توضیح داد.

کد مطلب: ۱۰۹۲۰۲۱
لینک کوتاه کپی شد
زهرا مظفر: خانواده‌ها با شرکت در نظارت همگانی بر فرایند ثبت‌نام از تخلفات مدارس جلوگیری کنند

زهرا مظفر در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه با اشاره به اهمیت وظایف و ماموریت‌های اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اظهار کرد: «بسته‌های تحولی هرساله به مدارس و حوزه‌های ستادی ابلاغ می‌شود که وظیفه این اداره کل در سال ۹۹ گسترش سطوح ارزیابی از سطح استانی برای برگزاری جشنواره شهید رجایی بوده است. بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار شاخص ارزیابی شده که از برنامه‌های استخراج شده ملی و استانی گرفته شده و اطلاعات در سامانه تسما تجمیع می‌شود که خلاصه آن در برنامه وزیر در سال آینده مطرح می‌شود.»

وی ادامه داد: «براساس مواد ۹۱ و ۹۲ قانون مدیریت کشوری بازرسان برای شناسایی موارد تخلف به استان‌ها می‌روند. رویکرد آموزشی، شناسایی گلوگاه‌های فساد و احصای فساد از ماموریت‌های این اداره کل بوده است که بر اساس اطلاعات این اداره کل در سال جدید کاهش پیدا کرده است.»

وی درباره اقدامات اداره کل خود در سال گذشته و امسال گفت: «۳۹۴۸۶ کار نظارتی سال گذشته تا پیش از کرونا انجام شد. بر این اساس ۱۹۴۸ تخلف دریافت وجه، ۷۸۷ تخلف محدوده ثبت‌نام و ۱۴۹ تخلف شرط معدل ثبت شده است.»

سامانه ثبت تخلف‌ها

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش درباره سامانه ثبت تخلف‌ها گفت: «در این گزارش‌ها ۵۵۴ شکایت حوزه حقوقی، ۸۵۸ شکایت حوزه مالی، ۴۴۰ مورد شکایت ثبت‌نام و ۵۴۸ مورد شکایت از حوزه پرورشی ثبت شده است. همچنین تیم‌های نظارت بر ثبت‌نام از امروز در سراسر کشور فعال شده‌اند.»

مظفر درباره صیانت از حقوق والدین در سال اخیر گفت: «ما در این زمینه چند بخشنامه تهیه و ابلاغ کردیم که یکی از آنها بخشنامه استرداد وجه خدمات ارائه نشده در وقفه تعطیلی مدارس بود. اقدام دیگر این اداره کل تنظیم بخشنامه‌ای برای رعایت حقوق والدین در هنگام ثبت‌نام بود که امسال در آن تاکید شده است اعضای انجمن اولیا و مربیان به جلسات کمیته‌های سلامت اداری حضور یابند و بر اساس آن والدین می‌توانند بر روند ثبت‌نام نظارت داشته باشند. منطقه آموزش و پرورش موظف است به محض دریافت گزارش انجمن اولیا به رفع آن مشکل اقدام کند. شماره تلفن رئیس انجمن اولیا در اختیار همه والدین قرار می‌گیرد تا پل ارتباطی میان خانواده و ما باشند.»

خانواده‌ها موارد تخلف هنگام ثبت‌نام را ثبت کنند

وی در ادامه به تغییرات سامانه ثبت شکایات اداره کل ارزیابی عملکرد اشاره کرد و گفت: «لینک "نظارت همگانی بر فرایند ثبت‌نام" از امروز به سامانه اضافه شده است که آماده گزارش‌گیری از مردم است. خانواده‌ها از طریق این لینک می‌توانند موارد تخلف هنگام ثبت‌نام را ثبت کنند.»

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش درباره تصمیمات اخیر آموزش و پرورش مطابق با ستاد ملی کرونا در ماه‌های اخیر گفت: «اقدامات آموزش و پرورش در این موقعیت بسیار به‌موقع و سریع بود. آموزش‌وپرورش با بیش از ۴۰ میلیون مخاطب بلافاصله با همکاری سایر دستگاه‌ها اتفاقات خوبی را رقم زد. درباره آموزش‌های مجازی گرچه در آغاز مقررات کاملی نداشتیم ولی این به معنی آن نبود که اقدامی انجام نشود و آموزش تعطیل شود. امروز ما در صدد آماده‌سازی مصوبات قانونی در این زمینه هستیم. معلم‌های ما جهادگونه وارد این کار شدند. آنها با دست خالی و هزینه کردن از جیب خود آموزش را پیگیری کردند تا جایی که شبکه دانش‌آموزی شاد راه‌اندازی شد و همه مدارس در این سامانه ثبت شدند.»

خانواده‌ها از برگزاری آزمون‌های حضوری رضایت داشتند

وی درباره آزمون‌های حضوری و غیرحضوری گفت: «آموزش و پرورش طبق تشخیص ستاد ملی کرونا آزمون حضوری را فقط برای پایه‌های مهمی که آزمون ورودی دارند مانند پایه‌های نهم و دوازدهم طراحی کرد. حتی در پایه نهم سوالات آزمون‌ها به مدارس تفویض شد. اعتراض اولیا برای حضوری بودن آزمون پایه نهم بیشتر بود ولی در نهایت خانواده‌ها از برگزاری آزمون رضایت داشتند.»

مظفر تاکید کرد: «ثبت‌نام دانش‌آموزان در سامانه سناد و شاد انجام شود تا دانش‌آموزانی که به هر علت در آموزش‌های آنلاین حضور نداشتند شناسایی شوند.»

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش درپاسخ به پرسش خبرنگار پانا درباره ارزیابی اداره کل از کیفیت آموزش‌های آنلاین و اثرگذاری آنها بر یادگیری دانش‌آموزان گفت: «ما ۴ فرم ارزیابی را در ۱۰۷۳۱۰ مدرسه بارگذاری کردیم که خودارزیابی مدیران از نحوه آموزش‌های آنلاین بود. پاسخ‌هایی که به سوالات داده شد نشان داد ۸۰ درصد آموزش مجازی مطلوب و مورد رضایت بوده است. همچنین بازخوردی که از انجمن اولیای مدارس گرفتیم با این آمار تطبیق داشت. در سال آینده هم باتوجه به فرم‌ها و سامانه پاسخگویی به شکایات آمار دقیق تری خواهیم داشت.»

رصد اجرای بخشنامه مدیران دارای تعارض منافع از امروز آغاز می‌شود

مظفر با اشاره به بخشنامه تعارض منافع که اخیرا وزیر آموزش و پرورش ابلاغ کرده است گفت: «از امروز کار رصد اجرایی شدن این بخشنامه شروع شده و تا پایان مرداد ماه گزارش مدیران دارای تعارض منافع تقدیم وزیر می‌شود. مثلا اگر یکی از مدیران آموزش و پرورش موسس یک مدرسه غیردولتی باشد یا باید از سمت خود استعفا دهد یا مدرسه او لغو مجوز خواهد شد.»

فقط یکی از مدارس متخلف مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان بابت هزینه خدمات ارائه نشده به اولیا بازگرداند

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش درباره مطالبات برخی خانواده‌ها از مدارس بابت خدمات انجام نشده گفت: «مدارس موظف به استرداد وجه خدمات هستند اما بعضی خانواده‌ها تمایل دارند مبلغ را پس نگیرند و به جای وجه ثبت‌نام سال تحصیلی بعد لحاظ کنند. سال گذشته از یکی از مدارس ۶۰۰ میلیون تومان به اولیا بازگردانده شد.»

وی با اشاره به سناریوهای آموزش و پرورش برای سال تحصیلی آینده گفت: «چند سناریو برای سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ وجود دارد که در هیچ یک از آنها شخص نمی‌تواند با مدرسه قطع ارتباط کند و فقط برای امتحانات به مدرسه برود.»

مظفر درباره الزام دانش‌آموزان به تهیه کتاب درسی در ابتدای سال تحصیلی گفت: «اینکه دانش‌آموزی اصلا کتاب تهیه نکند و از کتاب‌های سال قبل استفاده کند فعلا امکانپذیر نیست ولی امکان ثبت سفارش آنلاین و نظارت‌های موجود از پرداخت مبالغ اضافی برای کتاب درسی جلوگیری می‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار