تلاش معلمان در بحران کرونا؛ دریچه‌ای تازه‌ برای دانش‌آموزان

تهران (پانا) - معلمان همواره یاریگر و همراه بوده‌ و با آموزش دانش و مهارت به دانش‌آموزان عرصه جدیدی را به روی آنها گشوده‌اند، آموزگاران این روزها در شرایط بحرانی شیوع کرونا نیز با شناخت نیازهای شاگردان خود به کمک به آنها درعرصه تعلیم و تربیت شتافتند.

کد مطلب: ۱۰۶۰۱۹۸
لینک کوتاه کپی شد
تلاش معلمان در بحران کرونا؛ دریچه‌ای تازه‌ برای دانش‌آموزان

به گزارش ایرنا، سخن گفتن از روایت های مختلف فداکاری های معلمان در شرایط مختلف در چند سطر و کلمه نمی گنجد، معلمان آنقدر باوقار در صحنه های مختلف بحرانی ایستادند که هر زمان نامشان بر زبان ها جاری شود، دانش آموزان به احترام و به پاس قدردانی از زحمات آنها می ایستند و دقایقی برای آنها دست می زنند.

روایت های حقیقی بسیاری از فداکاری معلمان در سراسر کشور وجود دارد که با زحمات و از خودگذشتگی هایشان توانسته اند دریچه های تازه ای را به روی فرزندان دوم خود بازکنند. معلمان در شرایط بحرانی جنگ، آتش سوزی و امروز شرایط بحرانی شیوع کرونا همواره دست یاری و محبت خود را از سر دانش آموزان برنداشته اند.

پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس از همان روزهای ابتدایی معلمان نه تنها اجازه ندادند که آموزش ها تعطیل شود بلکه بلکه با علاقه‌مندی بیشتری در میدان حضور یافتند و تمام‌وقت خود را برای آموزش دانش آموزان صرف کرده اند.

اما این بار یاری معلمان تنها به صرف وقت محدود نمی شود، چرا که در این شرایط بحرانی نیازمندی دانش آموزان بسیار بیشتر از پیش است.

درحال حاضر که قرار است آموزش ها به صورت مجازی به دانش آموزان ارائه شود، دغدغه های دیگری برای معلمان و آموزش فرزندان دوم آنها ایجاد شد، چراکه بسیاری از دانش اموزان از امکاناتی مانند اینترنت، وسایل هوشمند ارتباطی و شرایط لازم برای بهره گیری از آموزش از راه دور را ندارند. همچنین بسیاری از دانش آموزان با شرایط ویژه مانند نابینایان و ناشنوایان نیاز به حضور معلم برای یادگیری مباحث درسی دارند.

بنابراین در اقصی نقاط کشور بسیار دیده می شود که در این روزها معلمان با کمک های مالی و حضور فیزیکی خود بازهم به یاری دانش آموزان شتافته اند که در ادامه به آن اشاره می شود.

اختصاص حقوق یک ماه معلم ساوه ای برای تامین اینترنت دانش آموزان

یک معلم شاغل در مدارس ساوه که نخواست نامش از سوی رسانه‌ها فاش شود، یک ماه از حقوق خود را به تعدادی از دانش آموزان محروم از قرار هر نفر ۲۰۰هزار ریال اختصاص داد. حقوق اهدایی برای کمک به تامین اینترنت۲۰۰دانش آموز در شرایط آموزش مجازی اختصاص یافت تا در روند آموزش آنها خللی ایجاد نشود.

معلم خیرخواه ساوه‌ای، همچنین پویش «دلنوشته کرونا» را راه اندازی کرد و قرار است در این طرح به پنج دانش آموز که بهترین دلنوشته را بنویسند مبلغ پنج میلیون ریال در مجموع جایزه پرداخت شود.

این خیر فرهنگی در اقدامی دیگر با کمک هیات طفلان مسلم ساوه در زمینه تولید ماسک برای دانش آموزان نیز فعالیت می‌کند و در فراخوانی از سایر فرهنگیان دعوت کرده تا در این طرح مشارکت کنند.

در شهرستان ساوه ۵۴هزار دانش آموز در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند.

خریداری تلویزیون توسط معلم اهری برای جانماندن دانش آموزش از آموزش‌

رقیه سرقینی از معلمان شهرستان اهر نیز برای آموزش و یادگیری دانش آموز خود یک دستگاه تلویزیون تهیه کرد.

وی به تعطیلی طولانی مدت مدارس به علت ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: دلیل خرید یک دستگاه تلویزیون برای خانواده دانش آموزم این بود که آنها تلویزیون که حداقل‌ترین وسیله استفاده از برنامه‌های آموزشی رسانه ملی است، را نداشتند.

وی با توصیه به دانش آموزان سراسر کشور در رعایت کامل موارد بهداشتی خاطرنشان کرد: سلامتی اولین اولویت ماست و با کمک الهی کرونا را شکست خواهیم داد و به زودی دانش آموزان در کنار همشاگردی‌ها و معلمان یادگیری را ادامه خواهند داد.

سرقینی تصریح کرد: در این شرایط اقتصادی که دغذغه خانواده‌ها، معیشت شده است معلمان نه تنها در خانه نمانده‌اند و به کار آموزش دانش آموزان در فضای مجازی و سایر روش‌های غیرحضوری مشغول هستند بلکه پا به پای محرومان جامعه نسبت به رفع محرومیت و فقر کمر همت بسته‌اند و با تهیه بسته‌های معیشتی تلاش در کاستن غمی از غم‌های نیازمندان کرده‌اند.

فاطمه برای آموزش از موبایل و تبلت نمی‌تواند استفاده کند

معلمان مدارس استثنایی استان خوزستان هم با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس تلاش کردند تا جریان آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه تداوم داشته باشد. آنان که همواره "روح و جانِ" خود را در مسیر تعلیم و تربیت دانش آموزان کم‌بینا، کم‌شنوا، اوتیسم، کم‌توان ذهنی و دارای اختلالات جسمی و حرکتی نثار کرده‌اند، این روزها نیز در میدان "ایثار و ایمان" هستند.

عاطفه رجبی معلم مدرسه استثنایی پیام در شهر گتوند یکی از دانش آموزان وی به نام فـاطمه دارای مشکل جسمی و حرکتی است و به دلیل ضعف بسیار زیادی که درحرکت عضلات دست دارد، نمی‌تواند برای آموزش از موبایل و تبلت استفاده کند، لذا برای اینکه دانش آموزش از درس‌هایش عقب نماند گاهی به خانه فـاطمه می‌رود و گاه فـاطمه نزد او می‌آید.

از والدین فاطمه خواستم که حضوری او را آموزش دهم

رجبی بابیان این که کار کردن بادانش آموزان استثنایی سختی‌ها و شیرینی‌های خاصی دارد و من این کودکان را خیلی دوست دارم، گفت: زمانی که به دلیل مقابله با ویروس کرونا مدارس تعطیل شد نگران این بودم که در آموزش فاطمه وقفه ایجاد شود به خاطر همین از خانواده‌اش خواستم که آموزش فاطمه را به‌صورت حضوری انجام دهم. البته پدر این دانش‌آموز نیز فرهنگی است و در تعلیم و تربیت فاطمه خیلی همکاری می‌کند.

وی یادآور شد: فاطمه در پایه دوم دوره ابتدایی تحصیل می‌کند و به دلیل کند بودن حرکاتش پایه اول دبستان را در دو سال طی کرد و قادر به انجام تکالیف درسی با استفاده از وسایل ارتباطی نیست.

این معلم فداکار تصریح کرد: او از نظر ذهنی هیچ مشکلی ندارد و دروس را به‌خوبی فرامی‌گیرد و به شعر و داستان علاقه زیادی دارد و شعرهای قیصر امین‌پور را به کمک پدرش حفظ می‌کند ومی‌خواند.

رجبی خاطرنشان کرد: درعین‌حال فاطمه به‌عنوان یک دانش‌آموز با نیازهای ویژه حرکتی قادر به استفاده از دستکش نیست و هنگام استفاده از ماسک نیز دچار تنگی نفس می‌شود، ازاین‌رو در تدریس حضوری به او من خودم از ماسک و دستکش استفاده می‌کنم.

معلمان آموزش‌وپرورش استثنایی استان خوزستان در دورانی که مدارس به دلیل جلوگیری از انتشار بیماری کوید ۱۹ تعطیل است برای تدریس به خانه دانش آموزان با نیازهای ویژه بینایی و شنوایی می‌روند، برای دانش آموزان ناشنوا محتوای درسی به زبان اشاره تولید می‌کنند.

همچنین برای دانش آموزان کم‌توان ذهنی از درون پارکینگ خانه ویدئوهای آموزشی می‌سازند و به دانش آموزان دارای نیازهای حرکتی خدمات کاردرمانی ارائه می‌کنند تا در تعطیلات کرونایی از آموزش، تعلیم و تربیت محروم نمانند. معلمان آموزش ‌و پرورش استثنایی استان خوزستان بخشی از تاریخ "حماسه و مهر و همدلی" در نظام تعلیم و تربیت این کشور هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار