باورهایی اشتباه درباره کروناویروس جدید

تهران (پانا) - تمام گروه‌های سنی می‌توانند با ویروس SARS-CoV-2 آلوده شوند. بیشتر موارد ابتلا به بیماری تاکنون بین بزرگسالان بوده است اما این‌گونه نیست که کودکان در برابر آن مصون باشند.

کد مطلب: ۱۰۳۴۷۸۰
لینک کوتاه کپی شد
باورهایی اشتباه درباره کروناویروس جدید

به‌گزارش عصرایران، کروناویروس جدید که به نام SARS-CoV-2 شناخته می‌شود از شهر ووهان در چین به هر قاره‌ای در جهان به استثنای قطب جنوب گسترش یافته است.

با ظاهر شدن واژه «همه‌گیری» در تیتر اخبار، میزان ترس مردم نیز افزایش یافته و به واسطه این شرایط اطلاعات نادرست و شایعات نیز شکل می‌گیرند.

در ادامه برخی باورهای اشتباه درباره کروناویروس جدید ارائه شده‌اند:

اسپری الکل یا کلر روی پوست موجب از بین رفتن ویروس‌های "درون بدن" می‌شود

استفاده از الکل یا کلر روی بدن می‌تواند مضر باشد، به ویژه اگر این مواد وارد چشم‌ها یا دهان شوند. این کار موجب از بین رفتن ویروس‌های وارد شده به بدن نمی‌شود.

تنها افراد مسن و افراد جوان در معرض خطر قرار دارند

ویروس SARS-CoV-2 همانند کروناویروس‌های دیگر می‌تواند افراد در هر سنی را آلوده کند. با این وجود، افراد مسن یا آنهایی که به بیماری‌هایی مانند دیابت یا آسم مبتلا هستند، احتمال بیشتری دارد بیماری شدید را تجربه کنند.

کودکان به بیماری کووید-19 مبتلا نمی‌شوند

تمام گروه‌های سنی می‌توانند با ویروس SARS-CoV-2 آلوده شوند. بیشتر موارد ابتلا به بیماری تاکنون بین بزرگسالان بوده است اما این‌گونه نیست که کودکان در برابر آن مصون باشند. در حقیقت، شواهد اولیه نشان می‌دهند که کودکان نیز احتمال دارد به اندازه بزرگسالان در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار داشته باشند اما به‌نظر می‌رسد علائم بیماری در آنها شدت کمتری دارد.

بیماری کووید-19 همانند آنفلوآنزا است

ویروس SARS-CoV-2 موجب بیماری با علائم شبه آنفلوآنزا مانند تب، درد، و سرفه می‌شود. کووید-19 و آنفلوآنزا می‌توانند خفیف، شدید یا در موارد نادر مرگبار باشند. هر دو بیماری می‌توانند به ذات‌الریه منجر شوند.

با این وجود، مشخصات کلی بیماری کووید-19 جدی‌تر است. برآوردها متفاوت هستند اما نرخ مرگ و میر ناشی از آن بین 1 تا 3 درصد به‌نظر می‌رسد.

اگرچه دانشمندان در حال بررسی میزان دقیق مرگ و میر ناشی از این بیماری هستند اما احتمالا این میزان چند برابر بیشتر از آنفلوآنزای فصلی است.

هر فرد مبتلا به بیماری کووید-19 جان خود را از دست می‌دهد

این گفته درست نیست. همانگونه که پیشتر اشاره شد، کووید-19 برای درصد کوچکی از افراد مرگبار است.

در گزارشی که اخیرا منتشر شد، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری چین این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که شدت 80.9 درصد از موارد بیماری کووید-19 خفیف بوده است.

گربه‌ها و سگ‌ها کروناویروس را پخش می کنند

در حال حاضر، شواهد اندکی وجود دارند که ویروس SARS-CoV-2 می‌تواند گربه‌ها و سگ‌ها را آلوده کند. با این وجود، در هنگ کنگ، یک سگ نژاد پامرانین که صاحب وی به بیماری کووید-19 مبتلا بود، آلوده شده بود. این سگ هیچ علائمی نداشت.

در حال‌حاضر، عامل اصلی شیوع بیماری کووید-19 انسان‌ها هستند.

ماسک از فرد در برابر کروناویروس محافظت می‌کند

کادر بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها از ماسک‌های حرفه‌ای استفاده می‌کنند که به خوبی صورت را پوشانده تا از آنها در برابر عفونت محافظت کند. با این وجود، ماسک‌های یک‌بار مصرف احتمالا چنین محافظتی را ارائه نمی‌کنند.

از آنجایی‌که این ماسک‌ها به خوبی صورت را پوشش نمی‌دهند، قطرات همچنان می‌توانند وارد دهان و بینی شوند. همچنین، ذرات ریز ویروسی می‌توانند مستقیما از ماسک عبور کنند.

با این وجود اگر فردی به یک بیماری تنفسی مبتلا است، پوشیدن ماسک می‌تواند به محافظت در برابر آلوده شدن دیگران کمک کند و همچنین از تماس دست آلوده با دهان و بینی در افراد سالم جلوگیری کند.

افزون بر این، پوشیدن ماسک می‌تواند موجب یک اطمینان خاطر کاذب شده و ممکن است فرد انجام دیگر اقدامات لازم برای کنترل عفونت مانند رعایت بهداشت دست‌ها را نادیده بگیرد.

دستگاه‌های دست خشک‌کن کروناویروس را از بین می‌برند

خیر؛ شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون یا محصولات ضد عفونی‌کننده دست مبتنی‌بر الکل بهترین روش برای محافظت از خود و دیگران در برابر ویروس است.

ویروس SARS-CoV-2 شکلی جهش یافته از سرماخوردگی است

کروناویروس‌ها خانواده‌ای بزرگ از ویروس‌ها هستند که همگی آنها دارای پروتئین‌های میخ مانند روی سطح خود هستند. برخی از این ویروس‌ها از انسان‌ها به عنوان میزبان اصلی خود استفاده می‌کنند و موجب سرماخوردگی می‌شوند. کروناویروس‌های دیگر، مانند SARS-CoV-2 در ابتدا حیوانات را آلوده می‌کنند.

سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) و سندرم حاد تنفسی وخیم (SARS) هر دو در حیوانات آغاز شده و سپس به انسان‌ها منتقل شدند.

برای انتقال ویروس باید برای 10 دقیقه با فرد آلوده باشید

هرچه مدت زمانی که با یک فرد آلوده در ارتباط باشید، طولانی‌تر باشد، احتمال ابتلا به ویروس نیز بیشتر می‌شود، اما همچنان این احتمال وجود دارد که در کمتر از 10 دقیقه نیز با ویروس آلوده شوید.

شستشوی بینی با محلول سالین از شما در برابر کروناویروس محافظت می‌کند

هیچ مدرکی مبنی‌بر این که شستشوی بینی با محلول سالین در برابر عفونت‌های تنفسی از انسان محافظت می کند، وجود ندارد. برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که این تکنیک ممکن است علائم عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی را کاهش دهد اما دانشمندان مدرکی درباره توانایی آن برای کاهش خطر عفونت نیافته‌اند.

شما می‌توانید با غرغره کردن مایع سفید کننده از خود محافظت کنید

هرگز! غرغره مایع سفید کننده در هیچ شرایطی نمی‌تواند به سود سلامت شما باشد. مایع سفید کننده محصولی خورنده است و می‌تواند موجب آسیب جدی شود.

آنتی بیوتیک‌ها کروناویروس را از بین می‌برند

آنتی بیوتیک‌ها تنها باکتری‌ها را از بین می‌برند و تاثیری در کشتن ویروس‌ها ندارند.

اسکنرهای حرارتی می‌توانند کروناویروس را تشخیص دهند

اسکنرهای حرارتی می‌توانند به شناسایی افراد مبتلا به تب کمک کنند. با این وجود، بیماری‌های دیگر مانند آنفلوآنزای فصلی نیز می‌توانند موجب تب شوند.

افزون بر این، علائم بیماری کووید-19 می تواند 2 تا 10 روز پس از عفونت ظاهر شوند. از این رو، فرد آلوده به ویروس پیش از آغاز تب می‌تواند برای چند روز دارای دمای بدن عادی باشد.

سیر در برابر کروناویروس‌ها از انسان محافظت می‌کند

برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که سیر ممکن است دارای خواص آنتی‌بیوتیک باشد. با این وجود، مدرکی مبنی‌بر این که سیر می‌تواند در برابر بیماری کووید-19 از انسان محافظت کند، وجود ندارد. مصرف این ماده غذایی می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی نقش داشته باشد.

بسته‌های ارسالی از چین می توانند موجب پخش شدن کروناویروس شوند

با توجه به پژوهش‌های پیشین در مورد کروناویروس‌های مشابه، از جمله آنهایی که موجب سارس و مرس شدند، دانشمندان بر این باورند که ویروس نمی‌تواند روی نامه‌ها یا بسته‌های پستی برای مدت زمانی طولانی باقی بماند.

با توجه به شرایط دمایی و مدت زمانی که طول می‌کشد تا نامه‌ها یا بسته‌های پستی به مقصد برسند، خطر پخش شدن کروناویروس جدید از طریق آنها بسیار کم به نظر می‌رسد.

شما می‌توانید به واسطه خوردن غذای چینی در کشوری دیگر به کروناویروس مبتلا شوید.

خوردن غذای چینی موجب انتقال بیماری به شما نمی‌شود مگر این که غذا به ویروس آلوده باشد.

درباره انتقال کرونا از ادرار و مدفوع

بعید است که این مساله درست باشد. هر زمان که عمل بلع را انجام می‌دهید، مخاط را از دستگاه تنفسی فوقانی می‌بلعید. در حقیقت، این یک مکانیزم دفاعی مهم است. با این کار ویروس‌ها و باکتری‌ها به سمت پایین دستگاه گوارش هدایت می‌شوند و شرایط اسیدی معده می‌تواند آنها را از بین ببرد.

با مکانیسم‌های تشخیصی مدرن و بسیار حساس می‌توانیم این ویروس‌ها را در مدفوع تشخیص دهیم. ویروس‌هایی که به این روش شناسایی می‌شوند معمولا برای دیگران عفونی نیستند زیرا توسط دستگاه گوارش از بین رفته‌اند.

ویروس با افزایش دما در فصل بهار از بین می‌رود

شیوع برخی ویروس‌ها، مانند ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا در ماه‌های سردتر سال راحت‌تر صورت می‌گیرد اما این به معنای آن نیست که در دماهای بالاتر فعالیت آنها به طور کامل متوقف می‌شود. دانشمندان همچنان نمی‌دانند که تغییرات دمایی چه تاثیری بر رفتار ویروس SARS-CoV-2 خواهد داشت.

کروناویروس مرگبارترین ویروس شناخته شده برای انسان است

اگرچه ویروس SARS-CoV-2 جدی‌تر از آنفلوآنزا به نظر می‌رسد، اما مرگبارترین ویروسی نیست که انسان تاکنون با آن مواجه شده است. نمونه‌های دیگر مانند ابولا از میزان مرگ و میر بالاتر برخوردار هستند.

واکسن‌های آنفلوآنزا و ذات‌الریه از انسان در برابر بیماری کووید-19 محافظت می‌کنند

از آنجایی که ویروس SARS-CoV-2 با ویروس‌های دیگر متفاوت است، در حال‌حاضر، واکسنی برای محافظت در برابر آن وجود ندارد.

ویروس از آزمایشگاهی در چین به بیرون راه یافته است

با وجود شایعاتی که در اینترنت وجود دارند، مدرکی برای تایید این ادعا وجود ندارد. برخی پژوهشگران بر این باورند که ویروس SARS-CoV-2 ممکن است از پانگولین‌ها به انسان‌ها منتقل شده باشد. برخی دیگر فکر می‌کنند که همانند مورد سارس، این ویروس ممکن است از خفاش‌ها به انسان منتقل شده باشد.

شیوع بیماری به دلیل مصرف سوپ خفاش بوده است

اگرچه دانشمندان اطمینان دارند که ویروس جدید در حیوانات وجود داشته است، هیچ مدرکی مبنی‌بر این که از مصرف سوپ خفاش به انسان منتقل شده باشد، وجود ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار