الویری: سازمان برنامه و بودجه باید نسخه‌ای از پیش نویس لایحه بودجه را در اختیار شورای عالی استان‌ها قرار دهد

تهران (پانا) - رئیس شورای عالی استانها گفت بر اساس قانون، سازمان برنامه و بودجه موظف بود لایحه بودجه را در جهت تحقق عدالت منطقه ای به شورای عالی استانها ارائه کند که چنین نشد.

کد مطلب: ۱۰۲۱۳۴۵
لینک کوتاه کپی شد
الویری: سازمان برنامه و بودجه باید نسخه‌ای از پیش نویس لایحه بودجه را در اختیار شورای عالی استان‌ها قرار دهد

مرتضی الویری در اجلاس صبح امروز شورای عالی استان‌ها که در ساختمان مجلس قدیم برگزار شد با تبریک ایام دهه فجر گفت: دهه فجر یادآور همبستگی و همراهی غرورآفرین مردم برای ایجاد نظامی بود که خود، صاحبان اصلی آن باشند. نظامی که در آن استقلال و آزادی به رسمیت شناخته شود و اداره امور مبتنی بر خواست مردم صورت پذیرد. مردمی که در طی سال‌ها مبارزه و انتقاد وضع موجود در دوران شاهنشاهی، مهم‌ترین رکن این خیزش آزادی خواهانه بودند. مردمی که نه فقط در به ثمر رساندن انقلاب، بلکه در همه پرسی نظام جمهوری اسلامی و همه پرسی قانون اساسی هم مشارکت و حضوری فعالانه داشتند.

وی افزود: جمهوری اسلامی حکومتی با مبنای دینی و مردمی است که در آن حق تعیین سرنوشت از طریق مشارکت مردم در انتخابات به رسمیت شناخته می‌شود و به فرموده بنیانگذار انقلاب هر ملتی باید خودش سرنوشت خودش را تعیین کند. انتخابات مهم‌ترین سنگرگاه مردمی بودن نظام و انقلاب است. از آنجا که مردم صاحب انقلاب هستند، حضور و مشارکت آنها در اداره امور و تصمیم گیری برای آینده، گرانقدرترین سرمایه کشور است که همگی باید در حفظ آن بکوشیم. ما نباید قدم در مسیری بگذاریم که منجر به یأس و عدم همراهی مردم شود.

الویری گفت: در این برهه زمانی که به انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم، مشارکت و نقش تمامی آحاد مردم در تعیین نمایندگان و وکلای ملت اهمیت ویژه ای دارد. تا با تعیین افراد اصلح از سلیقه‌ها، جناح‌ها و گروه‌های مختلف جامعه، مجلسی کارآمد، شنوا، دغدغه مند و با ترکیبی از همه هموطنان داشته باشیم.

بر اساس بیانات رهبری نظام؛ اختلاف جناح‌ها و جهت‌گیری‌ها و سلایق سیاسی نمایندگان، مجلس را تبدیل به یک مجموعه شاداب، مؤمن و دارای احساس مسؤولیت، می‌کند.

الویری تصریح کرد: امیدوارم که در فرصت اندکی که تا اعلام اسامی نهایی کاندیداها باقی مانده، شورای نگهبان با سعه صدر بیشتری عمل کرده و امکان مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را فراهم آورد. در شرایط کنونی که در داخل کشور به ثبات و همدلی نیاز داریم، بیش از هر زمان دیگری باید صبور و اهل مدارا باشیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: اکنون که قریب به یک ماه از شهادت سردار ملی، حاج قاسم سلیمانی می‌گذرد، بیش از همیشه به نقش و حضور مؤثر او در ایران و منطقه واقفیم. همانطور که در مراسم تشییع پیکر این مبارز شهید و همراهانش دیدیم، او نماد وحدت و همدلی ملت ایران از طیف‌های مختلف سیاسی و جناحی بود. حضرت امام (ره) وحدت را عامل قدرت و تفرقه را موجب سستی دیانت و ضعف ملت تلقی کرده، از این رو وجود شخصیت‌های بزرگی مانند سردار سلیمانی نعمت گرانقدری برای همبستگی ملی است. هم اینک این وظیفه ماست که رهروان راه ایشان باشیم و برای حفظ و حراست از این همراهی ملی بکوشیم.

الویری یادآور شد: دنیای امروز گرفتار زورگویی و سلطه جویی رهبرانی است که نه تنها به دنبال تحکیم و بزرگداشت صلح و دوستی نیستند، بلکه در پی ایجاد تخاصم و دشمنی اند. این سلطه جویی در ابعاد مختلف نظامی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دامنگیر بسیاری از مسلمانان و کشورهای منطقه شده است. معامله بزرگ قرن، نمونه‌ای از اقدامات وقیحانه و مداخله جویانه در سرنوشت فلسطین است.

رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: این طرح زاییده گفتمان جنگ طلبانه ترامپ و متحدان صیهونیستی اش در منطقه خاورمیانه است. ما طبق وظایف دینی و شرعی خود، در کنار برادران و خواهران فلسطینی در این مسیر مقاومت خواهیم بود و مطابق با پیام و رسالت انقلاب اسلامی، یاری گر تمامی آزادیخواهان دنیا هستیم.

الویری با تذکر دوباره نسبت به بی توجهی سازمان برنامه و بودجه به قانون گفت: همانطور که در اجلاسیه های قبلی نیز متذکر شدم، سازمان برنامه و بودجه طبق بند ۵ ماده ۸۸ قانون تشکیلات، وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی کشور، موظف است نسخه‌ای از پیش نویس لایحه بودجه را در اختیار شورای عالی استان‌ها قرار دهد که متأسفانه به این وظیفه قانونی خود عمل نکرده است. مهم‌ترین وظیفه شورای عالی استان‌ها، کمک به رفع تبعیض و ایجاد عدالت منطقه‌ای در کشور است و این الزام قانونی نیز به همین دلیل در متن قانون قید شده است. با این وجود انتظار دارم که در روند بررسی و تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی این دو مسأله مهم مورد توجه نمایندگان قرار بگیرد.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به سرانجام مصوبه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها گفت: بر خود لازم می دانم که از تلاش و همراهی نمایندگان مجلس نیز بابت سرعت و دقت در اصلاح موارد قید شده از سوی شورای نگهبان درباره لایحه درآمدهای پایدار، تشکر و قدردانی کنم. درآمدهای پایدار مهمترین دغدغه مدیریت شهری محسوب می‌شود. تصویب این لایحه نقطه عطفی برای مدیریت شهری و دولت است، زیرا این لایحه اقدام مهمی در راستای اداره خودگردان شهرها بدون اتکا به تراکم فروشی است. این لایحه علاوه بر افزایش سهم درآمدهای پایدار، نقش مهمی در ارتقای شفافیت مالی و درآمدی شهرداری‌ها خواهد داشت که خود عاملی مهم در تحقق حکمروایی شایسته در شهرها است. امیدوارم که تلاش‌های ۳۶ ساله در راستای تأمین درآمدهای پایدار برای مدیریت شهری به تحقق بپیوندد و با تبدیل این لایحه به قانون شاهد فصلی نوین در این حوزه باشیم.

وی افزود: در حال حاضر تعداد زیادی از هموطنان ما گرفتار سیل و خسارات آن هستند. هموطنان صبور ما در استان سیستان و بلوچستان برای مقابله با خسارت‌های هنگفتی که سیل اخیر بر خانه و کسب و کار آنها وارد کرد، نیاز به همراهی و کمک سایر شهرها و دولت دارند. ابراز همدردی کافی نیست و باید همراهی جدی برای کاهش آلام آنها صورت پذیرد. از این رو از مدیران شهری در تمام کشور درخواست می‌کنم که به هر شیوه‌ای که برایشان مقدور است، همکاری کنند و اقدامی عملی برای سامان گرفتن زندگی و معیشت در مناطق سیل زده انجام بدهند.

الویری با اشاره به حضور وزیر آموزش و پرورش به عنوان میهمان شورای عالی استان‌ها گفت: در اجلاسیه امروز، میزبان وزیر آموزش و پرورش جناب آقای حاجی میرزایی هستیم. ضمن تشکر از ایشان برای حضور در نشست امروز، امیدوارم با توجه ویژه به فصل مشترک وظایف مدیریت شهری و وزارت آموزش و پرورش و بسط همکاری‌ها در این زمینه، بتوانیم قدم‌های مؤثری برداریم. تربیت شهروند آگاه و مؤثر از خانواده و مدرسه آغاز می‌شود. دانش آموزان می‌توانند با بهره مندی از آموزش‌های به روز در زمینه حقوق و تکالیف شهروندی، سفیران آموزشی ما در خانواده‌ها باشند. مسئولیت پذیری در زندگی شهری باید از سنین دانش آموزی و از بدو ورود کودکان به جامعه تمرین شود. از این رو مدرسه کانون مهمی برای پرورش شهروندان مسئول و مشارکت جو است.

وی ادامه داد: قانون مداری نیز یکی دیگر از مؤلفه‌هایی است که باید به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود. ما نیز به عنوان ارکان مدیریت شهری موظفیم نهایت همکاری را برای ارتقای آموزش‌های شهروندی در مدارس داشته باشیم. شهرداری‌ها باید بستر بهره گیری از ایده‌های خلاقانه، نوآورانه و مشارکتی دانش آموزان برای حل مسائل شهری را ایجاد کنند. شهرهای ما باید دوستدار کودکان و پذیرای شادی و نشاط آنها باشد.

همانطور که می‌دانیم شهرداری‌ها در سراسر کشور، همکاری‌های بسیاری را در راستای بهسازی و نوسازی مدارس، کتابخانه های آنها و اماکن ورزشی دانش آموزان انجام داده و خواهند داد. مسئولیت تربیت نسل آینده، وظیفه‌ای خطیر است که همه در هر موقعیت و جایگاهی باید در تحقق آن، اهتمام بورزیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار