به بهانه روز هوای پاک و آلودگی‌های صنعتی اراک؛

نفس تنگی قاب خاکستری اراک

تهران (پانا) - کلانشهر اراک در گذشته‌ای نه چندان دور باغ شهری با آب و هوای مطلوب و تفرجگاهی بکر بود اما از دهه ۵۰، به‌دلیل استقرار صنایع و رعایت نشدن توازن صنعت با توان اکولوژیک، با معضلات زیست محیطی دست به گریبان شد و اکنون به عنوان یکی از کلانشهرهای آلوده کشور مطرح است.

کد مطلب: ۱۰۰۶۴۱۹
لینک کوتاه کپی شد
نفس تنگی قاب خاکستری اراک

به‌گزارش ایرنا، استقرار صنایع بزرگ و کوچک در حاشیه شهر اراک با هدف اشتغال و رونق تولید در شرایطی رخ داد که فاصله این کانون‌های آلاینده از کالبد شهری به‌درستی تعریف نشده بود و در چهار دهه پس از آن علاوه‌بر اینکه بسیاری از این صنایع در محدوده شهری قرار گرفته‌اند، با توسعه شهر و افزایش شمار خودروها اکنون نفس ساکنان این خطه در روزهایی از سال به شماره افتاده و موضوع آلایندگی هوا دغدغه‌ای جدی برای مردم و مسوولان این خطه است.

معضل آلایندگی هوای اراک به کرات در رسانه‌ها و از سوی تصمیم‌سازان ارشد کشور و استان مرکزی مطرح می‌شد و با وجود ۲ برنامه جامع کاهش آلودگی صورت مسئله همچنان پابرجاست.

آلودگی هوا عامل بسیاری از بیماری‌ها است و وجود آلاینده‌های مختلف موجب نگرانی‌های زیاد از سوی مردم شده و بسیاری را نیز گرفتار بیمارستان‌ها کرده است.

اراک باوجود اینکه عنوان کلانشهر بودن را یدک می‌کشد اما نتوانسته مولفه‌های توسعه محور را در این‌خصوص برای ساکنانش به امغان بیاورد و پنجره خاکستری آلودگی‌ها گواهی بر این مدعاست و سئواال جدی این است که چرا تعهدات طرح جامع کاهش الودگی با وجود تصویب در هیات دولت بر زمین مانده و اجرایی نشده است.

رییس هیات مدیره شبکه سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی گفت: مطالعات طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک مربوط به ۲ دهه گذشته است و با وجود اینکه از زمان اجرای این طرح نیز بیش از ۱۰ سال می‌گذرد هنوز برخی از مصوبات آن اجرایی نشده است.

«سیاوش آقاخانی» افزود: هنوز پس از گذشت سال‌ها منابع دقیق آلایندگی هوای اراک مشخص نیست و پایش دقیقی در این راستا صورت نگرفته است.

او بیان کرد: به روزرسانی شبکه‌های پایش کیفیت هوا در اراک امری ضروری است و شبکه‌های فعلی تنها ذرات کمتر از ۲ و نیم میکرون را نشان می‌دهد و ابزار سنجش سایر آلاینده‌های هوا در این شهر وجود ندارد و برای تصمیم‌گیری و اظهارنظر درخصوص روزهای ناسالم باید سایر سنجه‌های هوایی نیز در این شبکه‌ها اضافه شود.

تعهدات بر زمین مانده طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک

رییس هیات مدیره شبکه سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی ادامه داد: بسیاری از صنایع به‌صورت غیرمجاز فعالیت دارند که عملکرد آن‌ها در افزایش آلاینده‌های هوا نقش موثری دارد.

آقاخانی عنوان کرد: صنعت هنوز یکی از عوامل موثر بر آلودگی هوای اراک است و باید سنجه‌های مختلف ارزیابی فعالیت صنایع لحاظ شود و نمی‌توان بر اساس پنج شاخص آلاینده عمومی برای وضعیت هوا تصمیم‌گیری کرد.

او گفت: بحث بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک از هفت سال گذشته مطرح بوده و همچنان در مرحله مطالعه باقی‌مانده و اقدام خاصی بر آن صورت نگرفته، باید این طرح به‌گونه‌ای باشد که اقدام‌های بین دستگاهی رخ دهد و بتواند اثربخش واقع شود.

رییس هیات مدیره شبکه سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی اضافه کرد: سال‌های سال است که دستگاه‌های اجرایی بحث آلودگی هوای شهر اراک را بر گردن یکدیگر می‌اندازند.

آقاخانی اظهار کرد: تاکنون هیچ طرحی درخصوص تاثیر میزان آلاینده‌های هوای اراک بر سلامت مردم انجام نشده و این نقص بزرگی است و با وجود اینکه یک مطالبه عمومی است برای آن قدمی برداشته نشده است.

او تصریح کرد: مشارکت مردمی حلقه مفقوده طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک است و امید می‌رود که در طرح بازنگری به این مهم به‌صورت ویژه پرداخته شود.

آلودگی هوا اراک و پیامدهای آن در تهدید سلامت

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: آلودگی هوا بر سلامت انسان‌ها تاثیرگذار است و این اثرات در کوتاه و بلندمدت می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

سید «محمد جمالیان» افزود: اثرات کوتاه مدت آلودگی هوا بر سلامت بیشتر متوجه دستگاه تنفسی فوقانی (گلو و بینی) می‌شود و برای بدن خستگی به‌همراه دارد.

او بیان کرد: در روزهای ناسالم هوا در اراک، میزان مراجعه افراد به مراکز درمانی با علایمی مانند سرماخوردگی، سوزش و درد گلو، عطسه و گرفتگی بینی زیاد می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: تاثیر آلودگی هوا در درازمدت نیز می‌تواند منجر به آسم شود و بیماری‌های ریوی، قلبی و عروقی را تشدید کند و اگر در آلاینده‌ها هوا سرب وجود داشته باشد می‌تواند بیماری‌های خونی را ایجاد کند.

جمالیان تصریح کرد: ناباروری، سقط جنین، پرخاشگری و اضطراب از دیگر عوارض آلایندگی هوا بر سلامت افراد است و انجام کار پژوهشی تاثیر آلاینده‌های هوای اراک بر سلامت شهروندان باید به‌صورت جدی در دستور کار قرار گیرد و طرح تحقیقاتی از سوی وزارت بهداشت مصوب شده و اجرای آن نیازمند تامین اعتبار است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: اجرای این طرح امری ضروری است و می‌تواند پاسخ بسیاری از سووالات را بدهد و امید می‌رود در بحث تامین اعتبار آن همت شود.

آلودگی هوای اراک روند کاهشی دارد

کارشناس مسئول پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: با اقدام‌های صورت گرفته آلودگی هوای اراک در سال‌های اخیر با روند کاهشی داشته است.

«علیرضا محرابیان» افزود: کلان‌شهر اراک از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۰ روز ناسالم را سپری کرده که نسبت به‌مدت مشابه در سال ۹۵، کاهش ۵۵ درصدی را نشان می‌دهد.

او بیان کرد: شمار روزهای ناسالم هوای اراک در سال‌جاری به نسبت مشابه سال ۹۶ و ۹۷ نیز به‌ترتیب کاهش ۲۲ و ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد.

طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک راهبردی که تمامی بخش‌های آن اجرایی نشد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: طرح مطالعاتی جامع کاهش آلودگی هوای اراک برای نخستین بار در سال ۸۶ توسط دانشگاه صنعتی اصفهان انجام و در ۱۴ شهریورماه سال ۸۶ مصوب شد.

«رضا میرزایی» افزود: اصلاح فیزیکی ترافیکی ورودی شهر اراک یکی از مصوبات این طرح بود که در این راستا چهار گذرگاه غیرهمسطح در این شهر ایجاد شده است.

او بیان کرد: ایجاد تقاطع‌های غیرهمسطح به‌منظور کاهش آلودگی هوای اراک از دیگر مصوبات این طرح بود که بخشی از این مصوبه اجرایی شده و بخشی نیز در حال اجرا است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز و افزایش یک‌هزار دستگاه تاکسی گازسوز نیز در این طرح برای کلانشهر اراک مصوب شده بود که خرید اتوبوس‌های ناوگان حمل و نقل درون شهری انجام اما هنوز همه آن‌ها در چرخه خدمت‌رسانی به مردم قرار نگرفته و در بخش تاکسی‌ها نیز ۵۰ درصد آن اجرایی شده است.

میرزایی تصریح کرد: خروج خودروهای فرسوده از چرخه ترافیک به‌ویژه اتوبوس و تاکسی‌های فرسوده نیز از دیگر مصوبات طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک بود که ۵۰ درصد آن اجرایی شده است.

او یادآور شد: ایجاد چهار پارک سوار، سه پایانه مسافربری، ۶ پارکینگ طبقاتی و هفت مرکز معاینه فنی خودرو سبک و سنگین نیز در این طرح برای بهبود وضعیت هوای اراک به تصویب رسیده بوده که همه آن‌ها اجرایی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: هوشمندسازی حمل و نقل ترافیک شهری در این طرح تاکید شده بود که بخشی از این مهم تاکنون اجرایی شده است.

میرزایی تصریح کرد: راه‌اندازی ۲۰ جایگاه سی ان جی و گازرسانی به شهرک تولید آجر در اراک نیز به‌طور کامل اجرایی شده اما، در بخش انتقال صنوف مزاحم به خارج از شهر همه تعهدات اجرایی نشده و ماندگاری این صنوف نقش موثری در افزایش آلودگی هوای این شهر دارد.

او گفت: گسترش فضای سبز به‌میزان یک‌هزار هکتار در این طرح برای کلان‌شهر اراک مصوب شده بود اما در این راستا نیز تنها ۵۰۰ هکتار اجرایی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: ۵۰ درصد از مصوبه تکمیل شبکه‌های سنجش آلودگی هوای اراک و ۴۰ درصد از مصوبه تکمیل آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست این استان هنوز پس از سال‌ها باقی مانده است.

میرزایی اظهار کرد: بازگشایی و اجرای طرح ۵۵ متری (۵۸ متری) اراک یکی از مصوبات مهم طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک بود که پس از سال‌ها بلاتکلیفی لغو شد.

او گفت: اجرای طرح حمل و نقل درون شهری به طول ۵۰ کیلومتر از دیگر مصوبات این طرح بود که تنها مطالعه امکان سنجی آن انجام شده و اجرای طرح هنوز باقی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: پس از این طرح و گذشت سال‌ها، طرح به‌روزرسانی کاهش آلودگی هوای اراک در سال ۹۶ آغاز و انتخاب پیمانکار برای آن صورت گرفت و از سال گذشته قراردادی در این خصوص با پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار منعقد شده است.

میرزایی بیان کرد: این طرح به‌همراه سیاهه انتشار آلودگی کلانشهر اراک توسط دانشگاه علم و صنعت ایران در حال انجام است و پیش‌بینی شده تا پایان سال‌جاری نتایج آن اعلام شود.

شبکه حمل و نقل ریلی راه گریزی از آلودگی هوا در اراک

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی هم گفت: طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک در ۱۴ شهریورماه سال ۸۶ توسط هیات وزیران مصوب شده است و یک طرح و برنامه کاهش آلودگی هوا برای هشت شهر بزرگ در ۱۲ اسفندماه سال ۹۰ مصوب شده که اراک نیز جزو این شهرها دیده شده است.

«حمیدرضا نوازنی» افزود: طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک دارای ۲۵ مصوبه بوده که اجرای هر کدام از آنها نقش موثری در کنترل و کاهش آلودگی هوای اراک ایفا می‌کند که تاکنون بخش قابل‌توجهی از این مصوبات اجرایی شده است.

او بیان کرد: امکان سنجی شبکه حمل و نقل ریلی اراک و حومه یکی از موضوعات مهم بود که استان مرکزی باید در این راستا پیگیری‌های لازم را انجام می‌داد و در این‌خصوص با مشاوری عقد قرارداد شد و نتیجه مطالعات به شورا هماهنگی ترافیک کشور ارسال شد و مقرر شد در کلان‌شهر اراک ۲ خط قطار شهری ایجاد شود اما این مهم نتوانست مصوبه شورای ترافیک کشور را اخذ کند.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی ادامه داد: اراک از گذشته‌های دور به‌عنوان یک شهر آلوده صنعتی در اذهان شکل گرفته و این امر دلیلی برای مصوب نشدن قطار شهری در اراک بود.

نوازنی اظهار کرد: آلودگی صنعتی اراک مربوط به گذشته است و هم‌اکنون آلاینده مسوول هوای این شهر ذرات کمتر از ۲ و نیم میکرون و تردد زیاد خودروها است.

او بیان کرد: با تلاش‌ها و پیگیری‌های زیاد، صنایع استان مرکزی سهم خود را در راستای کاهش آلودگی هوای اراک انجام داده‌اند اما، در مقابل آلودگی‌های مصارف خانگی و خودروها افزایش یافته است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی اضافه کرد: پیگیری‌ زیادی برای مصوب شدن ایجاد قطار شهری در اراک شد و حاصل آن در جریان نگه داشتن آن تا کنون است و برای اثبات تغییر نوع آلاینده‌ها فرصتی به استان مرکزی برای مطالعه جدید داده شده که این مهم در حال انجام است و خروجی آن باید سهم آلاینده‌های اراک را تعیین کند.

نوازنی تصریح کرد: بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک در دست اقدام است و اگر در این طرح سهم آلاینده‌های خودرویی بیشتر از سایر منابع باشد امکان پیگیری مجدد مصوبه قطار شهری در این شهر وجود دارد.

او گفت: نباید به قطار شهری به‌عنوان یک سامانه انبوه‌بر اصرار کرد، زیرا ظرفیت معابر شهر اراک محدود و گنجایش خیابان در مسیرهای دیده شده برای این طرح محدود است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی افزود: اگر تمام سرمایه‌ها برای اجرای قطار شهری معطوف شود قدرت عملیات‌های دیگر گرفته می‌شود و باید به این موضوع نیز نگاه شود که اراک دارای معابر فرعی و کوچه‌های زیادی است که با اجرای قطار شهری این مناطق نمی‌تواند پوشش داده شود.

نوازنی عنوان کرد: بهتر است برای پوشش معابر فرعی و کوچه‌ها در کلانشهر اراک تحولی جدی در شبکه حمل و نقل شهری صورت گیرد و بحث حمل و نقل ترکیبی و استفاده از ون، مینی‌باس و مینی‌بوس‌ها مورد توجه جدی قرار گیرد.

او تصریح کرد: بخش قابل توجهی از اتوبوس‌های شهری اراک فرسوده است که تردد آن‌ها نقش موثری در افزایش آلودگی هوای این شهر دارد و باید از رده خارج شوند.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی افزود: اگر قرار است مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی ترغیب شوند باید شرایط این مهم به بهترین شکل ممکن ایجاد شود، زمانیکه مردم سیستم اتوبوسرانی را ناقص و مطلوب نبینند و ارایه خدمات را مناسب ندادند از آن استفاده نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند از خودروهای شخصی استفاده کنند.

نوازنی بیان کرد: اتوبوس‌های شهری اراک امکان پوشش مسیرهای فرعی را ندارند و خیلی از افراد ساکن در این مسیرها امکان پیاده‌روی تا ایستگاه اتوبوس را ندارند که این امر موجب می‌شود تمایل به استفاده از خودروهای شخصی افزایش یابد.

او گفت: یکی از مصوبات مهمر طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک ایجاد چهار گذرگاه در ورودی‌های شهر اراک بود که مهمترین آن ایجاد گذرگاه در پل سنجان بوده که هنوز عملیاتی نشده و با مشکلات زیادی همراه است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی ادامه داد: یکی دیگر از مصوبات مهم طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک انتقال صنوف مزاحم از داخل شهر بوده که در این راستا شهرک خودرو ایجاد شده اما با مشکلاتی همراه است و این بخش نیز تاحدودی منتقل شده است.

نوازنی اظهار کرد: در راستای ایجاد مکانی برای صنوف مزاحم نیز مقرر شده شهرداری زمینی را در محل میدان تره‌بار جدید از راه و شهرسازی استان مرکزی خریداری کند اما بیش از ۶ سال است که پول این زمین پرداخت نشده و اراده‌ای نیز برای اجرای این طرح از سوی شهرداری وجود ندارد.

او یادآور شد: تکمیل کنارگذر شمالی اراک نیز از دیگر مصوبات طرح جامع کاهش آلودگی هوا است که امسال قراردادی با شرکت سرمایه‌گذار جهاد نصر منعقد شده و در دست اجرا است.

گله‌مندی بحق مردم اراک از اجرای ناکامل طرح جامع کاهش آلودگی هوا

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز گفت: اراک شهری صنعتی است و از سال‌های قبل معضل آلودگی هوا در این شهر وجود داشته و به‌همین دلیل مطالعه‌ای در سال ۸۴ توسط دانشگاه اصفهان با عنوان طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک برای شناسایی منابع آلاینده و ارایه راهکارهای مناسب برای رفع آن‌ها انجام شد.

«مهدی زندیه وکیلی» افزود: این طرح در سفر هیات دولت وقت به استان مرکزی مصوب و اجرای این طرح با مشخص شدن منابع مختلف تاکید شد.

او بین کرد: بخش زیادی از مصوبات این طرح تا سال ۹۲ بر زمین مانده و اجرایی نشد که موجبات گله‌مندی مردم را فراهم آورد اما از این سال تاکنون بیشتر مصوبات این طرح محقق شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: در راستای تحقق به مطالبات مردمی و رفع آلودگی هوای اراک کارگروه کاهش آلودگی هوای این شهر به صورت مستمر تشکیل و مصوبات با جدیت پیگیری شده است.

زندیه‌وکیلی اظهار کرد: برخی از منابع آلایندگی مانند فعالیت کوره‌های آجرپزی در این طرح مشخص بود که سوخت آن‌ها مازوت بود و سرجمع آلودگی هوای این واحدها به اندازه نیروگاه بود و این سوخت باید به گاز تبدیل می‌شد و در این راستا گام بلندی برداشته شد و تمام کوره‌های آجرپزی کلانشهر اراک گازسوز هستند و با این حرکت یکی از منابع آلوده کننده این شهر رفع شده است.

او گفت: فعالیت دیگ‌های قدیمی آلومینیوم از دیگر منابع آلاینده این شهر بود که نگرانی‌های زیادی را برای مردم اراک ایجاد کرده بود که با پیگیری و تلاش‌های ویژه تمام دیگ‌های قدیمی این صنعت بزرگ از مدار خارج شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی افزود: خروج آندسازی شرکت آلومینیوم اراک یکی از دیگر الزامات برای کاهش آلودگی هوای اراک است که خروج آن هنوز انجام نشده اما زمین آن در خیرآباد تهیه و تجهیزات لازم برای ایجاد این کارخانه خریداری و در حال انجام است که این مهم نیز گامی بلند است.

زندیه وکیلی تصریح کرد: بر اساس مطالعه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک، ایجاد تعدادی تقاطع غیرهمسطح و گذرگاه‌ها در ورودی شهر اراک نیاز بود که این مهم تا حد زیادی محقق شده است.

او بیان کرد: ایجاد یک‌هزار هکتار فضای سبز در کلانشهر اراک یکی دیگر از مصوبات مهم این طرح بود که تا قبل از سال ۹۲ هیچ اقدامی برای انجام این مصوبه نشده بود اما پس از این سال تاکنون ۷۰۰ هکتار اجرایی شده و ۲ هزار هکتار فضای سبز نیز خارج از مصوبات طرح جامع کاهش آلودگی هوا در منطقه چپقلی اراک ایجاد شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی اضافه کرد: فعالیت نیروگاه با سوخت مازوت نیز از دیگر منابع آلاینده در شهر اراک بود که این مهم نیز با تلاش‌های زیاد رفع و اکنون سوخت این نیروگاه گاز است.

زندیه وکیلی عنوان کرد: بر اساس مطالعه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک باید هفت جایگاه سی‌ان‌جی در این شهر ایجاد می‌شد که در این‌خصوص تاکنون ۱۴ جایگاه ایجاد شده است.

او اظهار کرد: توزیع بنزین یورو چهار و پنج و ایجاد شهرک خودرو از دیگر اقدام‌های موثر برای رفع کاهش آلودگی هوای اراک بوده و انتقال صنوف مزاحم به خارج از شهر نیز در دست اجرا است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی افزود: آلایندگی مسوول کلان‌شهر اراک در گذشته گازهای سمی بود که خطرهای زیادی برای سلامتی مردم به همراه داشت اما با فعالیت‌های صورت گرفته آلایندگی مسئول فعلی ذرات کمتر از ۲ و نیم میکرون است و گازهای سمی در هوای اراک وجود ندارد.

زندیه وکیلی بیان کرد: وضعیت کاهش آلودگی هوای اراک نسبت به چند سال گذشته بهبود چشمگیری داشته اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار است.

او تصریح کرد: طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک مربوط به سال‌های گذشته است و منابع آلاینده این شهر نسبت به گذشته تغییراتی داشته و بر همین اساس بحث بازنگری این طرح مطرح و اکنون در حال اجرا است که امید می‌رود با نتایج مطلوبی همراه باشد و بتوان در سایه نتایج آن وضعیت بهتری برای هوای این شهر رقم زد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: تلاش برای کاهش آلودگی هوا باید مستمر باشد و اگر پیگیری‌ها رها شود آلودگی‌ها مجدد به شهر برمی‌گردد و وضعیت حتی از گذشته نیز بدتر می‌شود.

زندیه وکیلی عنوان کرد: تردد زیاد خودروها عامل اصلی آلاینده‌ها در کلان‌شهر اراک است و برای کاهش این بخش نیز باید تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود.

او گفت: شورای ترافیک استان طرح کارشناسی را در سال‌های گذشته داشت که بر اساس آن ایستگاه‌های اتوبوس از مرکز شهر منتقل شده بود اما این طرح دوام زیادی نداشت و با اصرارهای مردمی مجدد به مرکز شهر برگشت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی اضافه کرد: بحث معاینه فنی در وسایل نقلیه باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و در بسیاری از موراد آلودگی یک دستگاه موتورسیکلت می‌تواند ۱۰ برابر بیشتر از یک خودور باشد.

زندیه وکیلی یادآور شد: نشست کمیته اضطرار این استان در یک ماه گذشته و در پی وضعیت‌های ناسالم هوا به‌صورت مستمر برگزار شد و استان مرکزی یکی از استان‌های موفق در تصمیم‌گیری‌ها بود که بهترین عملکرد را از خود به‌جای گذاشت.

او گفت: در این کارگروه هیچ روزی سالمی تعطیل نشد و تمام روزهای ناسالم که نیاز به تعطیلی داشت نیز با کار کارشناسی درست تصمیم‌گیری شد و در این نشست تنها وقت کمی برای تصمیم‌گیری تعطیلی‌ها انجام می‌شد و سایر وقت‌ها برای پیگیری و تصمیم‌های لازم در خصوص کاهش آلایندگی‌های هوا از جمله متوقف کردن فعالیت برخی صنایع در روزهای ناسالم انجام می‌شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: تمام شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که در لیست آلاینده باشند باید عوارض آلایندگی پرداخت کنند و این مهم با روند خوبی در استان در جریان است.

زندیه وکیلی اظهار کرد: پالایشگاه شازند بنا به‌دلایلی در چند سال گذشته عوارض آلایندگی خود را پرداخت نکرده بود اما، پرداخت این عوارض به‌صورت اقساط در حال پرداخت است.

او تصریح کرد: پتروشیمی شازند نیز بر اساس مطالعه‌ای خود را به‌عنوان صنعت سبز معرفی کرده و عوارض پرداخت نمی‌کند و اگر این صنعت مجدد دارای آلایندگی باشد باید توسط محیط زیست پیگیری شود.

اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که در سال‌جاری ۳۹ روز ناسالم را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار