گزارشی از سومین کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

تهران (پانا) - سومین کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، پنج شنبه صبح با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، سورنا ستاری معاون علمی رییس جمهوری، رضا اردکانیان وزیر نیرو، پیروز حناچی شهردار تهران، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی تولیت آستان مقدس امام خمینی(ره)، اعضای خانواده، شخصیت های دولتی، مذهبی، سیاسی، دیپلمات‌های خارجی و جمعی از علاقه‌مندان در محل اجلاس سران برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۰۵۶۵۷
لینک کوتاه کپی شد
گزارشی از سومین کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

به گزارش جماران ، آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی در پیامی به مراسم سالگرد حضرت آیت االله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت:‌ در گرامیداشت مقام قرآنی و فقهی زنده یاد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی(رضوان االله تعالی علیه) دو نکته را نباید فراموش کرد: اول اینکه از میراث‌های علمی این سیاستمدار نام‌آور این است که قرآن کتاب جهانی است و از آغاز ورود آن جهانی بودن را اعلام کرد و با جهان کار دارد و حوزه اسلامی یا ایمانی اعم از مسلمین و کلیمی‌ها و مانند آن، گوشه‌ای از برنامه‌های جهانی قرآن کریم است.

وی افزود: مرحوم هاشمی سالیان متمادی فقه را در مشهد و محضر اساتید نام‌آوری مثل امام(رضوان االله علیه) فرا گرفت. قرآن را تا آنجا که مقدور بود از مکتب علامه طباطبایی آموخت و سایر مسایل دینی را از محضر آیت االله العظمی بروجردی(رضوان الله تعالی علیه) و بزرگان دیگر همچنان امام راحل فرا گرفت از نظر فقهی صاحبنظر شد و علاقه او نسبت به فقه این بود که حکومت دینی تشکیل شود قانون آن دینی، افراد هم قانونمدار و محصول آن هم فتواهای دینی و گرایش‌های روایی باشد. فقیه نام‌آوری هم در رأس این سیاست و حکومت قرار بگیرد تا از راهنمایی آن فقیه جامع، جامعه اسلامی طرفی ببندد.

آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: بنابراین آنچه در زندان مرقوم فرمودند از مطالب عمیق قرآنی، کاملاً نافع و امیدبخش است. آنچه که در بحث‌های فقهی مرقوم فرمودند خواه به صورت تقریر درس یا به صورت جزوه‌نویسی آزاد، آن هم برکات این حوزه است که حکومت را دینی می‌کند، مسئولین را متدین می‌کند، هدف والای شریعت را تشریح می‌کند و محصول حکومت را هم حفظ یک نظامی که بتواند به پیشگاه ولیّعصر(ارواحنا فداه) تقدیم شود.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در جامعیت مرحوم آیت االله هاشمی رفسنجانی از نظر فقهی و قرآنی که محصول تلاش‌های خستگی‌ناپذیر و خالصانه و محققانه این دانشمند نام‌آور سیاسی است این است که در سوره مبارکه «آل عمران» قرآن کریم همان طوری که نظام ارباب و رعیتی مادی و اقتصادی را کلاً محکوم میداند، نظام ارباب و رعیتی فقهی و فرهنگی را هم محکوم می‌داند؛

آیت‌الله جوادی آملی عنوان کرد: لذا مرحوم هاشمی رفسنجانی شورای فقهی را پیشنهاد می‌داد که مبادا تکرأی بودن، یک نظر خاص داشتن بر جامعه حاکم باشد و مردم ناچار باشند از یک رأی پیروی کنند؛ البته شورای فقهی به نظر واحد می‌رسد و از آن نظر واحد جامعه پیروی می‌کند.

وی اضافه کرد: غرض آن است که عمری را در خدمت فقه گذراند فقیه شد، عمری را در مشهد و محضر قرآن گذراند چه در زندان چه در خارج زندان مفسر شد و نتیجه آن فقه و تفسیر این شد که اگر تحلیلاتی در نماز جمعه و غیر نماز جمعه داشت واقعاً محققانه بود و اگر فرصتی بیشتر می‌داشت هم بر فقاهت خود میافزود هم بر مفسر بودن خود.

آیت‌الله جوادی آملی یادآور شد: امیدواریم ذات أقدس الهی روح او را با روح شهدا و صلحا و صدیقین محشور کند و بازماندگان معظم و مکرمشان را صبر جزیل و أجر جمیل مرحمت کند و آثاری که وی در حمایت از رهبری داشتند آن آثار را همگان حفظ کنند و در محضر رهبر و در خدمت رهبر هیچ کوتاهی نکنند که نظام، یک نظام الهی است و با حفظ وحدت رهبری و حمایت از رهبر و حمایت از دولت و ملت و حمایت از اقتصاد سالم، امنیت سالم، امانت سالم، آسایش سالم کشور به مقصد والایش می‌رسد.

مدافع منافع مردم

محمد هاشمی نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: اینک در سومین سال از دی ماه پرخطر و خاطره و خروش به یاد «رکن رکین انقلاب» گردهم آمده‌ایم تا پیمانی تازه کنیم و عهدی دوباره بربندیم.

وی افزود: باشد که اهداف و آمال این رادمرد تاریخ را و تحقق ببخشیم و تلاش کنیم برای حفظ نظام و ارزش‌های آن که با خون شهیدان تثبیت و دوری از افراط و تفریط دغدغه همیشگی‌اش بود.

برادر هاشمی رفسنجانی بیان کرد: وی وحدت آفرینی را بر تفرقه افکنی، تنش‌زدایی را بر تنش‌زایی و منافع ملی را بر منافع گروهی و شخصی همواره مقدم می‌دانست.

هاشمی عنوان کرد: برادرم مردی از جنس «ادخلوها بسلام آمنین» مردی که آفتاب بهاری در پیشانی داشت و قطب‌نمایی از جنس وحدت که قلب‌ها را به قبله‌گاه اتحاد و چشم‌ها را به سجاده آرامش و دست‌ها را به دریای وحدت گره می‌زد.

وی خاطرنشان کرد: کشاکش خدنگ و خدعه و نیرنگ و تزویر، باهوش وافری که داشت «چهره‌ای تابناک در حافظه خیابان‌های انقلاب و نعمتی اصیل و گرانب‌ها در سال‌های قحط‌ الرجال به جای گذاشت.

برادر هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: هاشمی منوری بود که هرگز خاطره‌اش زدوده نخواهد شد و خاطرات دریای مجاهدت‌هایی که داشت هرگز از خروش نخواهد ایستاد.

هاشمی اضافه کرد: مردی از جنس امیرکبیر، مردی که خمینی کبیر، اینگونه او را ستودند: بدخواهان بدانند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.

وی گفت: نزهتگه یادش قرین دعای خیر و صلوات و آرامگه پاکش معطر از نفحات قدسی الرحمان و سود جانکاهش بدرگاه خداوند عرض می‌کنیم. باشد نسیم یادش زمهریر زمستانی‌مان را به بهار امید پیوند زند.

برادر هاشمی یادآور شد: خداوندا در این حوادث خونین دی ماه قلب ما را به آرامش نورانی گردان تا در فراق سردار دل‌ها، سلیمانی‌ها شویم و همچون مردم کرمان عاشقان خدمت شویم نه شیفتگان قدرت و در اوج آسمان‌ها به شهپر پرواز از حضیض خاک به سریر بندگی و شهادت و لبخند تو دست یابیم.

در آرزوی تنش زدایی

«فاطمه هاشمی» نیز در سومین سالگرد درگذشت پدر، گفت: پدرم، سه سال است که از فراق تو می گذرد، بیش از هزار روز، روزهایی که هر ساعت آن برای ما عمری گذشت، امروز می بینم، نه تنها خاک، سرد نبود که داغ تو را آسان نکرد. نه تنها برای فرزندان وخانواده ات، بلکه برای مردم، مردمی که امروز بیش از هر زمان دیگری، به تو نیاز دارند و کمبود بودنت را احساس می کنند، امیدوار بودیم جای خالیت برای ما که نه، اما برای مردم وایران پرشود اما این روزها بیش از هر زمان دیگری می شنویم کاش و ای کاش، هاشمی بود.

وی افزود: مردم تو را می خواهند تا بتوانند با اطمینان به عقلانیت وتدبیریت، نگران فردایشان و آینده فرزندانشان نباشند، چرا که تو چون پدری دلسوز، نگران همه فرزندان ایران بودی. مردم تو را می خواهند تا به عقب بازنگردند وآنچه را که طی این ۴۰ سال با زحمت وهزینه فراوان بدست آورده اند، به شراره ای از کف ندهند. امسال سالگرد رحلتت مصادف با وقایعی یکی از یکی تلخ تر و سیاه تر شده است.

هاشمی ادامه داد: عروج حاج قاسم سلیمانی که بیش از هر فرمانده نظامی به تو ارادت و علاقه داشت و تو بیشتر از هر سرباز وطنی، به صداقت و جوانمردیش ایمان داشتی، ضربه ای سخت بر بغض فروخته ما بود اما جانسوزتر از آن، پرپر شدن ۱۷۶ تن از انسانهای بیگناه براثر قصور وتقصیر مسئولان امر و پنهانکاری حقیقت از مردم بود. اگر حاج قاسم، به شهادت رسید، عمری در حسرت این پایان بود و شهادت هنر مردان خداست اما داغدیدگان فاجعه کرمان و پرواز ناتمام، آرزوی سالها زندگی داشتند.

وی ادامه داد: اکنون مردم در حسرت تدبیر و صداقت و شفافیتی هستند که در بدترین شرایط جنگ، صلح را برای آنها به ارمغان آورد، در آرزوی تنش زدایی و اقتدار نرم کشورند و کاش خودت بودی و ما فقط حسرت آرزوهایمان را نمی خوردیم. پدرم! امسال سالگرد رحلتت مصادف با ایام فاطمیه است، ایامی که همیشه سیلاب اشک را از دیدگانت روان می ساخت.

دختر آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: غصه و غم زهرا (س) از آن بود که دید همه زحمات پدر و یاران پدرش، سیر دیگری پیدا کرده و خون دل می خورد و نمی توانست دفاع کند ومی دانست که دفاع هم به قیمت تفرقه جامعه اسلامی تمام خواهد شد. اینجاست که می فهمیم زمانی که پیامبر در بستر بیماری بودند و فاطمه زانوی غم به بغل گرفته بود و می گریست و با شنیدن خبری که پیامبر آهسته به او گفت تبسم کرد و آن چیزی نبود جز اینکه پیامبر به او گفت تو به زودی پیش من خواهی آمد. آیا می توانیم باور کنیم که نفس و دردانه رسول اکرم (ص) آنقدر درعذاب و سختی باشد که حاضر باشد عزیزان خود را ترک کند و به دیار باقی بشتابد.

وی ادامه داد: آری فاطمه خسته بود خسته از نفاق و ریا و کینه و نزاع و نامهربانی ها. پدرم چه خوب فهمید که گفت؛ خدایا مردم خسته اند و خسته از این همه نزاع، خسته از این همه نزاع کم حاصل و بی حاصل. پدر! آنقدر بصیرت داشتیٍ، آنقدر صادق بودی که حقیقت را بگویی. امروز هم مردم خسته اند وخسته تر از گذشته. پدر! گفتی تاریکی ها آبستن حوادثند و به چشمان بینا نیاز داریم و گفتی سیاستمداران اشتباهات زیادی می کنند که تاوان آن را ملت ها باید بپردازند و گفتی غرور ملتی را چه آسان می توان شکست آنگاه که خیر و مصحلت مردم خود را ببینیم.

هاشمی اضافه کرد: وای بر ما، وای به همه کسانی که ادامه دهنده راه ظالمان در زمانه خودمان هستند. وای بر آنانکه از تاریخ درس عبرت نگرفته اند و همانند ۱۴۰۰ سال پیش انحراف در دین را آغاز کرده و ادامه می دهند. تمام غم و غصه ها و خستگی فاطمه، مربوط به انحراف از دین و راه پیامبر بود، که اکنون هم شاهد آن هستیم.

هاشمی جفا دید

اسحاق جهانگیری نیز در این مراسم گفت:‌ در گذشت دور از انتظار و خسارت بار هاشمی را که جای خالی او در این سال‌ها و ماه‌ها و حتی روزها هر لحظه بیش از پیش به چشم می‌آید، باید در شمار همان حوادث پرحسرت و غم «دی ماهی» دانست. حوادثی که به اندازه سالیان و قرون تاریخ می‌سازند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه به عنوان یک درس آموخته مکتب مبارزه، توسعه و مدیریت او احساس می‌کنم به چند وجه از سرمایه و میراث هاشمی و کاربرد آنها در این دوران خطیر ایران نیاز داریم،‌ گفت: آنچه می‌گویم روایت کسی است که دیروز به دلیل «همشهری بودن» زودتر و بیشتر با نام و بینش و منش هاشمی رفسنجانی آشنا شد و زودتر زیر چتر حمایت و مدیریت او قرار گرفت و از آغاز جوانی قدم به قدم در این مسیر طی طریق کرد و امروز هم همین افتخار و توفیق را داشت که به همین دلایل از فیض رفاقت و همدری و هم سخنی با شهید سپهبد سلیمانی عزیز برخودار باشد و اشتراکات و ضرورت‌های این دو زمانه و الزامات و درس آموخته‌های آنها را در یک آینه ببیند.

دکتر جهانگیری خاطرنشان ساخت: آیت‌الله هاشمی مبارزی توسعه‌گرا و آینده‌نگر بود که در همه عرصه‌هایی که برای خدمت مجال پیدا کرد خوش درخشید و در عبور از بحران‌ها و مدیریت آنها میراثی گرانقدر بجا گذاشت. او علی‌رغم همه جفاها و بی‌مهری‌هایی که شنید و دید به خاطر علاقمندی به ایران، فهم روزآمد از اسلام، پایبندی به انقلاب و حفاظت از نظام جمهوری اسلامی و احساس مسئولیت نسبت به مردم، انعطاف در برابر تنگناها و مشکلات را برای پیشبرد مصالح ملی و تأمین منافع کشور ضروری می‌دانست و تا آخرین لحظات عمر پربارش این راه را ادامه داد.

وی با بیان اینکه هاشمی، روحانی خستگی‌ناپذیری بود که استقلال کشور را در سازندگی و آبادانی آن می‌دانست یاد آور شد: اگر آرمان‌های اقتصادی او با جدیت و همراه با بهبود همگانی شاخص‌های زندگی تداوم می‌یافت، جامعه امروز ما، از لحاظ رشد اقتصادی و برابری اجتماعی کارنامه مطلوبی داشت.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: آیت‌الله هاشمی می‌خواست عقب‌ماندگی تاریخی ایران را با فرهنگ کار و تلاش و تولید به جامعه‌ای اسلامی، مستقل، مؤمن و متعادل ارتقاء دهد. او سال‌ها در خطبه‌های نماز جمعه پشتوانه‌های قرآنی و روایی این رویکرد را برای مردم تشریح می‌کرد. او بسیاری نهادهای توسعه‌ای در حوزة آموزش، صنعت، اقتصاد و زیربنایی را بنا نهاد که یکی از مهمترین بخش های آن احداث سدهایی بود که چه در دوره خود او و یا سالهای پس از آن به بهره برداری رسید و نقش مهمی در حفظ منابع آب و خاک و جلوگیری از خسارت های زیان بار انسانی و مادی در سیل های اخیر در خوزستان داشت.

دکتر جهانگیری گفت: او عملاً حکمت، عزت و مصلحت را که قطب‌نمای سیاست خارجی از منظر رهبر انقلاب بود را مبنای مناسبات با کشورهای منطقه و فرامنطقه قرار داد و در این فرآیند چه بسیار گره‌های کوری را حل کرد.

وی راز موفقیت آیت‌الله هاشمی را شناخت کافی در همه حوزه ها، اتخاذ‌ تصمیمات عاقلانه و خیرخواهانه‌ دانست با تاکید بر اینکه این موضوع نیاز امروز همه مسئولان برای تصمیم گیری مناسب و صحیح است، گفت: حقیقتاً فهم این مسئله به آسانی گفتنش نیست که آیت‌الله هاشمی این همه جفا دید اما جز وفا چیزی از خود به یادگار نگذاشت و این درس بسیار بزرگی است که همه ما و همه کسانی که خود را دلسوز انقلاب و نظام و ایران می‌دانند باید بیاموزند که در برابر کم‌لطفی‌ها و حتی جفاها به سادگی صحنه را خالی نکنند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: امروز که کشور بیش از هر زمانی، درگیر مشکلاتی شده و شرایط زندگی و معیشت و رفاه مردم آسیب دیده، اگر آیت‌الله هاشمی زنده و در میان ما بود و کشور با این مشکلات مواجه بود، فقط زبان به نقد و گلایه نمی‌گشود و صرفاً دیگران را شماتت نمی‌کرد، بلکه با عقل و دوراندیشی و تدبیری که داشت برای نجات مردم، حفظ نظام و کشور به چاره‌جویی مدبرانه و مسئولانه می‌پرداخت . اسحاق جهانگیری در ادامه سخنان خود به مسایل روز جامعه پرداخت که درسایر بخش های خبری آمده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار